‘De formule moest worden doorontwikkeld en dat is gelukt!’
Vier jaar geleden werd franchiseformule Gelderblom verkocht aan vleesgroothandel De Waal Vers. Het gaf de kans om de formule te vernieuwen, met ondersteuning van Koelewijn & Partners. De formule omvat zo’n 21 slagerijen in het midden van het land.
De eerste slagerij stond in Baarn. “De formule is in 1984 door mijn vader opgericht, zijn eigen winkel was de eerste franchisewinkel. Het aantrekken van een eigen worstenmakerij, in de jaren ’90, was een van de belangrijkste USP’s,’ vertelt Jos Gelderblom, directeur franchise. In 2019 werd Vleeshandel de Waal de nieuwe eigenaar. “De verkoop was een stap voor de toekomst. Mijn vader heeft het bedrijf altijd op dezelfde manier geleid. Hij zag dat de formule moest worden doorontwikkeld. Alleen had hij daar zelf de energie niet meer voor,” kijkt hij terug op die periode.
Nieuwe jas
“In het begin na de overname heeft de Waal geprobeerd om de Gelderblom-jas aan te trekken. Dat ging niet. Een de Waal-jas past ook niet. Je kunt niet elkaars DNA kopiëren. Je moet een nieuwe jas aantrekken. Die past heel goed en zorgt voor groei en nieuwe energie, met nieuwe slagers,” vertelt Gelderblom over het proces.
“Tussen 2020 en 2023 hebben we afscheid genomen van mindere locaties en nieuwe franchisenemers verwelkomd.” De aanwas is deels afkomstig van jonge jongens die in een Gelderblom-slagerij werken en voor zichzelf wilden beginnen. Zelf kwam Jos na de overname in dienst als commercieel medewerker. Hij werd al snel formulemanager en is inmiddels directeur franchise van Gelderblom.
“Meteen na de overname is de franchiseovereenkomst herzien. In dezelfde periode zijn het logo en de look & feel aangepakt en zijn de winkels heringericht. Misschien wel de belangrijkste stap die is gezet, is het vergroten van de rol van de franchiseraad, meent Gelderblom. Voor het herschrijven van de franchiseovereenkomst en het samenstellen van het nieuwe handboek werd de hulp ingeroepen van Koelewijn & Partners. Marjolein Boshuizen begeleidde het proces.
“Dat deed ze zo goed, met zoveel expertise en passie, dat ik direct wist wie ik wilde hebben als de nieuwe voorzitter van de franchiseraad.” Gevraagd wat haar als de ideale voorzitter maakt, antwoordt Boshuizen: “Ik houd van verbinden. Franchise is een samenwerkingsmodel. Je zit samen in hetzelfde schuitje en bent daarin samen op zoek naar de win-win situatie. Je maakt gezamenlijk tot een succes, of niet. De franchisegever is de eigenaar, maar als je de wisselwerking niet op de juiste manier vormgeeft, werkt het niet. Ik loop al een tijdje in de franchisewereld mee. Toen ik in 2001 terugkeerde uit het buitenland ben ik op het hoofdkantoor bij New York Pizza in aanraking gekomen met het businessmodel. Daar is mijn passie en enthousiasme voor franchise ontstaan. Bij Gelderblom zag ik passie voor het onderhouden van de formule, met respect voor elkaar. Daar houd ik van. Het maakt dat de match zo goed is. De sfeer in de vergaderingen is positief en altijd opbouwend, óók als je een hobbel neemt in elkaars belang.” Ze vertelt ook over het spanningsveld dat elke samenwerking kenmerkt: “Er moet een goede boterham kunnen worden verdiend door franchisenemers. De franchisegever moet reserves kunnen opbouwen om de continuïteit van de formule te waarborgen. Inlevingsvermogen is daarom zo belangrijk. Om wederzijds begrip te bewerkstelligen, moet je perspectief kunnen bieden.”
“Franchise is zo’n sterk model, omdat verantwoordelijkheden op de juiste plek liggen. Centrale dienstverlening waardoorde franchisenemer ontzorgd wordt.”
Het slagersvak
“Eerlijkheid is een van de kernwaarden van de Gelderblom organisatie,” vertelt Jos Gelderblom. In het beleidsplan dat is opgesteld, zijn de korte, middellange en lange termijndoelen (richting het jaar2030) geformuleerd.
“De centrale vraag luidde: wat is er voor nodig om de locaties goed te laten draaien? Daar hoort ook een stukje budget bij. Je moet als franchisenemer het gevoel hebben dat er een organisatie achter je staat die helpt om de winkel succesvol te maken en er voor je is als het ingewikkeld wordt. Dat er altijd back-up is,” meent Gelderblom.
“We zoeken naar jong talent dat als een ‘local hero’ de winkel runt. Het slagersvak verandert. Je hebt minder slagerijen en minder vakmensen. Daar ligt onze uitdaging. We zijn een formule die zegt: je moet het ambacht willen, met alle kennis van vlees, maar ook een vleesverkoper zijn. De traditionele slager deed alles zelf. Als franchisenemer bij Gelderblom faciliteren we de slager met goede producten en worst uit onze eigen ambachtelijke worstenmakerij. Zodat je alle energie kunt bewaren voor de winkel, het personeelsmanagement, de eigen klantenkring en de ontwikkeling van de formule,” vertelt hij.
Boshuizen valt hem bij: “Franchise is zo’n sterk model, omdat verantwoordelijkheden op de juiste plek liggen. Centrale dienstverlening waardoor de franchisenemer ontzorgd wordt. Goed franchisegeverschap betekent alles uit de kast trekken om de franchisenemer de lokale markt optimaal te kunnen laten bedienen.” Schaalvoordeel bij inkoop komt daar ook nog eens bij. Bij de ondersteuning en inkoop van diensten moet het belang van de franchisenemer centraal staan. “Lean & mean’ is voor franchiseformules het toverwoord,” benadrukt ze. “Wat faciliteer je, en wat niet?” Gelderblom beaamt het volledig: “Bij elke aanschaf of nieuwe investering moet je je altijd blijven afvragen: wat levert het op? De focus ligt op de formule. Je wilt de franchisenemer vooruithelpen. Ik denk dat we daarin heel goed slagen.”