Flynth: “Met inzicht in je cijfers durf je meer”
“Je kunt in één oogopslag op je dashboard zien hoe je ervoor staat. Ook op KPI’s kun je vergelijken. Dat maakt het heel inzichtelijk.”
Een ondernemer heeft natúúrlijk zijn of haar intuïtie, maar wie doelgericht wil ondernemen, laat zijn buikgevoel wat minder spreken en stuurt meer op cijfers. Franchiseformule Welkoop werkt daarvoor samen met de adviseurs en accountants van Flynth. Franchisenemer Ronald Everts van Welkoop Vriezenveen vertelt hoe hij en zijn partner meer inzicht kregen. Daardoor konden zij een gefundeerde beslissing nemen over wel of niet een tweede zaak openen. Wél dus!
Ronald Everts en zijn partner Gerard Schlepers, sinds 2008 eigenaar van Welkoop Vriezenveen, staan er soms nog versteld van hoe hard ze groeien. “Door de jaren heen is niet alleen de omzet toegenomen, maar hebben we ook markt, klanten en rendement gewonnen”, vertelt Ronald.
Hij werkt al sinds zijn 18e in de Welkoop en houdt van de formule. “Ik vind het mooi om in de winkel te staan. De variatie in klantengroepen en producten plus het feit dat we met de seizoenen meeleven – die mix maakt het heel leuk.” Ook Gerard is in zijn element. “Hij wilde altijd al een eigen onderneming en het assortiment van Welkoop spreekt hem erg aan”, aldus Ronald.
2019 was een uitstekend jaar voor de twee ondernemers. Ronald: “We zijn zeer tevreden, vooral het assortiment met dieren gaat goed; dat is niet seizoensafhankelijk. We profiteerden bovendien van een mooie lente en zomer. Het zou mooi zijn als het nu nog gaat sneeuwen en vriezen dat het kraakt. Dat is goed voor sleeën, strooizout, winterlaarzen en warme kleding.”
Inmiddels staat een tweede vestiging in Ommen op stapel en zit de zaak in Vriezenveen middenin de derde verbouwing. “Mede door de verbouwingen zijn we elk jaar in resultaat verbeterd. Daar geloof ik in, dat elke verbouwing weer een stuk vernieuwing geeft waardoor je niet achterblijft”, zegt hij. Geen stoffigheid dus in Vriezenveen.
Prognose
Waarom zochten ze eigenlijk advies? Ronald: “Wij wilden beter weten hoe je met de cijfers omgaat; we krijgen cijfers van de Welkoop, maar hoe vertaal je dat naar je eigen cijfers in een goed financieel verslag?” Ook wilden ze advies op belastingtechnisch gebied en hoe ze het best iets konden opbouwen voor later. Omdat de franchiseformule samenwerkt met adviesbureau Flynth, kwamen de twee ondernemers daar automatisch terecht met hun vragen.
Adviseur Flynth Ivo Bleeker begeleidt op dit moment het proces van uitbreiding met de tweede vestiging in Ommen, vertelt Ronald. “Hij maakte een quick scan voor de financieringsaanvraag, binnenkort volgt de daadwerkelijke aanvraag. Kijken of het haalbaar is, wat het met de liquiditeit doet, dat soort zaken. Zo kun je heel diep een prognose maken.”
Digitalisering speelt een grote rol in de samenwerking. “Ideaal”, vindt hij. “Het werkt uitstekend en scheelt veel werk. Je kunt in één oogopslag op je dashboard zien hoe je ervoor staat. Ook op KPI’s kun je vergelijken. Dat maakt het heel inzichtelijk.”
Flynth adviseerde vorige zomer ook in de gang van zaken rond de vestiging in Vriezenveen. Zo’n advies is heel nuttig, vindt Ronald: “Zo kun je zien wat iets gaat doen. Je ziet wat realistisch is, welke risico’s je loopt en welke verbeteringen je kunt verwachten. Dat is echt fijn. Door het inzicht in de cijfers is ook de keuze voor een tweede winkel makkelijker geworden. We aarzelden lang: wel of niet doen? Je hebt natuurlijk geen zekerheid, maar wel inzicht in wat je doet en hebt gedaan. Daarmee kun je verder in de toekomst kijken en durf je meer.”
Benchmark
Flynth-adviseur Ivo Bleeker somt op wat het team van franchise-experts voor Welkoop Vriezenveen en Ommen-in-wording kon betekenen: “We deden de fiscale en juridische begeleiding voor een soepele overgang van een VOF-structuur naar een BV-structuur. Daarnaast deden we onderzoek naar de omzetpotentie middels een vestigingsplaatsonderzoek en stelden we een exploitatiebegroting op ter beoordeling van de haalbaarheid – voor een verantwoorde keuze voor een tweede vestiging.” Hij benadrukt dat de samenwerking altijd gaat in goede afstemming met de franchiseorganisatie Welkoop.
Flynth organiseert voor alle Welkoop-ondernemers twee keer per jaar benchmarkbijeenkomsten. Daarin besteedt het adviesbureau aandacht aan branchegerelateerde trends, het gemiddelde exploitatiebeeld over de afgelopen periode en de ontwikkeling van belangrijke KPI’s. “In deze bijeenkomsten is er veel interactie tussen ondernemers om te leren van elkaars acties. Deze sessies zijn gericht op het gezamenlijk komen tot een beter resultaat”, aldus Ivo.
Spiksplinternieuw
Inmiddels is de koopovereenkomst voor de grond in Ommen getekend, deze zomer start naar verwachting de bouw voor een spiksplinternieuw pand. De oplevering staat voor januari 2021 gepland.
Waarom juist in Ommen? “In Ommen zit al een Welkoop-vestiging, maar die ondernemer stopt ermee”, vertelt Ronald. “Wij willen al jaren een tweede vestiging en wonen in Dalfsen, dat is op reisafstand. Wij zien daar kansen, vooral met een mooie nieuwe vestiging.”
De uitdaging voor de ondernemers is om van die tweede vestiging net zo’n succes te maken als de zaak in Vriezenveen. Ronald: “Daarvoor zullen we met Flynth flink schakelen en nog vaker naar de cijfers kijken. We gaan bijvoorbeeld in Vriezenveen met personeelskosten stijgen en in Ommen komen die erbij, dat zijn dingen die je wel in de hand moet houden.” Dromen ze stiekem van nog meer uitbreiding? “Met twee vestigingen zijn we tevreden – zeg ik nu”, lacht hij.
Op dit moment ligt de focus op de verbouwing in Vriezenveen, waarbij de winkel wel gewoon open is. De ‘heropening’ vindt binnenkort plaats. Ronald: “In onze marketingcampagne laten we zien dat we helemaal vernieuwd zijn en een nieuw assortiment hebben. We zetten ons weer opnieuw op de kaart.”
“We gaan in Vriezenveen met personeelskosten stijgen en in Ommen komen die erbij, dat zijn dingen die je wel in de hand moet houden.”