Fit20 wint NFV Innovatie prijs

‘The new fitness revolution’. Zo betitelt oprichter en directeur Walter Vendel zijn franchiseconcept fit20. Fit20 werd op de NFV Jaardag onderscheiden met de NFV Franchise Innovatieprijs. “Een erkenning.”

Fit in 20 minuten, het kan met het intensieve personal trainingsprogramma van fit20. “De kracht van het concept zit in de persoonlijke begeleiding. Bij normale fitnesstrainingen trainen mensen individueel en blijven ze meestal binnen de comfortzone, bij fit20 niet. Je zoekt je grenzen op, dat lukt omdat er iemand naast je staat”, vertelt Vendel. Door buiten de comfortzone te treden worden spieren volgens hem extra geprikkeld. “Je brengt ze naar de limiet van het kunnen, tot aan spierfalen. Op dat moment krijg je een trainingsprikkel naar de hersenen. Dan komt er een hele keten van processen op gang die ervoor zorgt dat die spier sterker wordt. En als je spieren sterker worden, stijgt je energieniveau.” Onderdeel van het innovatieve concept is ook de fit20 iPad-applicatie. De trainingsresultaten van de klanten worden hierin vastgelegd en in grafiek en percentagescores inzichtelijk gemaakt. Klanten ontvangen periodiek per mail deze rapportages. “Ons serviceniveau is hoog en wij zijn kleinschalig, we zijn dan ook niet met reguliere sportscholen te vergelijken. De training kan gedaan worden in het reguliere kloffie en vindt plaats in een gekoelde ruimte van 17º C. Je transpireert nauwelijks en je bent geen avonden achtereen kwijt met sporten.”

Een hit

Het unieke en onderscheidende karakter van het concept is ook bij de jury van de NFV Franchise Innovatieprijs niet onopgemerkt gebleven. “Een erkenning, echt fantastisch. Het sterkt ons in het denken dat we steeds moeten vernieuwen, actief moeten zijn en blijven”, reageert Vendel op de NFV Jaardag vlak na het winnen van de NFV Franchise Innovatieprijs. Hij startte in 2009 met het franchiseconcept. “Fit20 kent zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Daar is het al langer een hit en dat trok mij. Want in slechts 20 minuten per week fit worden, wie wil dat nu niet”, vertelt Vendel enthousiast. Hij probeerde het, in New York, en het werkte. “Doen is geloven. Ik heb ze meteen opgebeld en gezegd dit ik het concept wilde lanceren in Nederland.” Eerst werd er proef gedraaid in zijn bedrijf New Vitality in Nunspeet. “Ik dacht als het hier lukt, lukt het overal. Een plaats met 25.000 inwoners, die over het algemeen nuchter zijn”, vertelt Vendel. Hij bouwde in recordtempo een vast klantenbestand op, het was een succes. “De tijd was er rijp voor om het concept via franchise uit te rollen.” De eerste vestiging werd geopend in Zwolle in september 2009, sindsdien zijn er 35 locaties geopend. Fit20 heeft stand-alone vestigingen, maar ook studio’s bij bedrijven, zoals Randstad, Siemens, Yokogawa en Thuiszorg West Brabant. “Zij laten hun personeel gebruik maken van de fit20 methode op eigen locaties, in-company. Op deze manier verlagen zij het ziekteverzuim significant en waarborgen een duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met een inspanning van slechts twintig minuten per week wordt ook hun productiviteit verhoogd.” De waardering voor de formule is voor Vendel reden om aan te nemen dat hij snel kan doorgroeien in Nederland met het franchiseconcept. Hij hoopt op 25 nieuwe vestigingen per jaar. “Niet alleen via de opening van stand-alone vestigingen en nieuwe studio’s bij bedrijven, ook de ouderenmarkt biedt volgens hem kansen. “Zo starten we een proef samen met Thuiszorg, waarbij ouderen ook door middel van onze trainingen fitter worden.”

Franchisenemers

In de verdere groei van fit20 zoekt Vendel franchisenemers, mensen met een passie voor sport. Vendel: “Delano Hill is één van onze franchisenemers, een ex-profvoetballer. Dat soort personen, die weten wat goed is voor een lichaam en wat niet, kunnen zeer goed met ons concept uit de voeten.” Fit20 ondersteunt franchisenemers, neemt hen veel werk uit handen. Vendel: “Het is hard-franchise, de formule is uitgekristalliseerd, het enige dat de franchisenemer moet doen is lokaal zijn markt bewerken. En zelfs daarbij helpen wij hem of haar met marketingconcepten. Uiteraard op een innovatieve, onderscheidende manier die past bij fit20.”

NFV Franchise Innovatieprijs

De NFV Franchise Innovatieprijs is dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. Het doel van deze prijs is om franchiseformules die een uitmuntende prestatie leveren of hebben geleverd op het gebied van innovatie een podium te bieden. De franchiseformules Finovion, Fit20 en Flexibility waren genomineerd voor de NFV Franchise Innovatieprijs 2014.

NFV Jaardag

Netwerken, inspiratie en de verdere ontwikkeling van de Nederlandse Franchise Vereniging; deze punten stonden centraal tijdens NFV Jaardag op 27 mei in Inn Style in Maarssen. De Jaardag ging van start met de Algemene Ledenvergadering. De resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar franchise werden vervolgens gedeeld met de ruim honderd aanwezigen. Marieke Blom, Hoofd Macro- en Consumenteneconomie van ING, schetste de economische ontwikkelingen in Nederland. De NFV Franchise Innovatieprijs en de NFV Franchise Trofee werden uitgereikt door Halbe Zijlstra, Fractievoorzitter VVD Tweede Kamer.

Activiteitenkalender NFV najaar 2014

  • 16 september - Masterclass Franchise
  • 18 september - Juridische workshop
  • 6 oktober - Masterclass Werving & Selectie
  • 27 oktober - Bijeenkomst formules in de horeca
  • 3 november – Themadag
  • 17 november - Workshop jonge formules
  • 1 december - Masterclass Franchise

Kijk op www.nfv.nl voor updates

Lees meer over:
NFV
NFV
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.