Finovion: Deskundig en persoonlijk
Een administratie- en advieskantoor Plus, zo kunnen we Finovion volgens franchisemanager Wichard Hendriks noemen. Want de gestaag groeiende formule heeft niet alleen alle financiële expertise en de modernste softwaresystemen in huis, maar biedt zijn klanten ook inzicht in de cijfers door een echte sparringpartner te zijn. De franchisenemers moeten dan ook wel wat in hun mars hebben.
Geen stropdassencultuur, dat is het eerste wat opvalt als je het pand van Finovion betreedt aan de Rotterdamse Noordsingel. Waar andere administratiekantoren hun medewerkers nog wel eens in driedelig grijs laten rondlopen, koestert Finovion het informele karakter van de bedrijfscultuur. Franchisemanager en mede-eigenaar Wichard Hendriks: “Wij richten ons op de MKB-ondernemer en die wil graag gemakkelijk communiceren met zijn boekhouder of controller.” Die persoonlijke betrokkenheid is één van de krachten van Finovion. Het bedrijf wil in alle opzichten een sparringpartner zijn voor de MKB-ondernemer. Nadruk in de dienstverlening ligt op de controllerfunctie, waarbij Finovion veel energie steekt in het betrokken houden van zijn klanten zodat ze inzicht krijgen in eigen cijfers en zo hun bedrijf beter kunnen sturen. “Wij doen het, zij hoeven zich niet met de administratie bezig te houden”, zegt Wichard Hendriks. “Daarnaast denken we vooral mee en reiken we de cijfers in heldere taal aan. Als er iets opvalt, trekken we aan de bel. Wij doen veel meer dan alleen de btw- en de jaarlijkse belastingaangifte en daarin zijn we onderscheidend.” Vragen als ‘Hoe is de liquiditeit van mijn bedrijf de komende maanden’, ‘Waar moet ik ingrijpen om de resultaten te verbeteren’ of ‘Is er ruimte om een nieuwe medewerker aan te trekken’, zijn vragen die de klant kan voorleggen aan zijn persoonlijke Finovion-adviseur. “Ondernemers hollen vaak maar door en staan weinig stil om naar hun bedrijf te kijken. Wij zorgen dat ze op een gemakkelijke manier inzicht krijgen in hun financiële situatie”, aldus de franchisemanager.
Een ander onderscheidend punt is het vaste, maandelijkse abonnement dat Finovion zijn klanten aanbiedt. Via een calculatiesheet, een soort prijslijst met daarop alle diensten die het kantoor kan verzorgen, kiest de klant zijn eigen ondersteuning geheel op maat. De werkzaamheden worden vooraf uitvoerig besproken en de klant komt nooit voor verrassingen te staan.
Van franchise tot franchise
Finovion werkt met de modernste systemen voor online salarisadministratie en internetboekhouden. “Ook kan onze klant online zijn eigen facturen bekijken via eigen ontwikkelde software waarbij documenten worden gescand. Daarbij kan de klant zoeken op kenmerken, bijvoorbeeld naar alle KPN-nota’s. Een groot voordeel”, zegt Wichard. “Vaak is het zo dat als je de boekhouding uitbesteedt, je alles kwijt bent. En er komt altijd wel een vraag over een bepaalde factuur die dan weer net bij de andere partij ligt. Wij lopen daar sterk in voorop en we blijven er bovenop zitten. Alle nieuwe ontwikkelingen passen we toe op onze dienstverlening. De systemen die wij erachter hebben hangen, zijn echte top end systemen, beter kun je ze niet krijgen. Wij willen dan ook de Ferrari onder de administratiekantoren zijn.” Het soort klanten dat Finovion heeft, bestaat vaak uit ondernemers die goed zijn in hun eigen sector. “Ondernemers die begrijpen dat het nodig is om een sparringpartner te hebben”, aldus de franchisemanager. “Het zijn ook vaak bedrijven waarvoor het te kostbaar is om een eigen controller in dienst te hebben, of te weinig hooggekwalificeerd werk hebben om een controller veertig uur aan het werk te houden. Dan is ons kantoor een uitkomst. Maar we hebben vanzelfsprekend ook een grote groep klanten die gewoon hun administratie wil uitbesteden om niet in problemen met de belastingdienst te komen en opgebeld wil worden als er wat opvalt. Ons basispakket ontzorgt sowieso op administratief gebied.”
Niet alleen het MKB is een doelgroep van Finovion. Volgens Wichard Hendriks sluit de manier van werken van Finovion heel goed aan bij de behoefte van franchiseformules. “Franchiseformules kunnen namelijk op een slimme manier gebruik maken van onze systemen, zodat een benchmark voor de gehele franchiseformule met één druk op een knop mogelijk is. Ook is het erg handig dat een Finovion-franchisenemer altijd in de buurt zit van een franchisenemer van een andere formule. Tenslotte verstaat onze franchisenemer natuurlijk de taal van de ondernemer.”
Open en integer
Het Rotterdamse hoofdkantoor van Finovion ondersteunt de zestien vestigingen die de formule op dit moment rijk is. “Het grote voordeel van een franchiseformule is dat je de expertise van een groot administratiekantoor kunt combineren met de persoonlijke aanpak van een klein kantoor”, zegt Wichard Hendriks. “Wij hebben alle expertise in huis, op fiscaal, boekhoudkundig en financieel gebied. Voor de franchisenemers zijn we een helpdesk voor alle financiële, fiscale en operationele vragen. Aan de andere kant zijn onze franchisenemers in staat om in hun lokale markt persoonlijk contact te maken met hun klanten. Het helpt bovendien dat het ook ondernemers zijn, ze spreken de taal van hun klanten. Dankzij onze moderne systemen hebben ze toegang tot een professionele infrastructuur waardoor ze zich ook professioneel kunnen profileren.”
Omdat Finovion kwalitatief hoogstaande diensten aanbiedt, dienen de franchisenemers wel wat in hun mars te hebben. De formule is op zoek naar echte ondernemers die tevens controllervaardigheden bezitten, minimaal een opleiding op hbo-niveau hebben, over voldoende werkervaring beschikken en communicatief vaardig zijn. Wichard Hendriks: “Je moet vertrouwen kunnen scheppen door open, eerlijk, betrokken en integer te zijn en laten zien dat je afspraken nakomt. Verder moet je een pragmatische instelling hebben. Je start als een soort ZZP’er en in het begin doe je alles zelf, ook de belastingaangiften voor je klanten. Je staat als het ware met je voeten in de modder en dat is voor veel controllers wel iets om over na te denken. De bedoeling is dat de vestiging uitgroeit tot een volwaardig kantoor met minimaal vijf man personeel en ook dat moet je aankunnen.” In de praktijk blijken de Finovion-ondernemers te komen uit drie groepen mensen: voormalig ZZP’ers en interim-managers, controllers of financieel directeuren die jarenlang in vaste dienst hebben gewerkt en voor zichzelf wilden beginnen en ondernemers die zich met hun bestaande kantoren bij de formule aansloten. Vooralsnog is het vooral een mannenwereld, zegt Wichard Hendriks. “Toevallig was ik van de week met een vrouwelijke kandidaat in gesprek. Zij kan de eerste vrouwelijke franchisenemer bij Finovion worden. Maar dat het een mannenwereld is, geldt wel voor de hele financiële sector.”
Bijblijven
Finovion wil groeien met ongeveer vijf vestigingen per jaar. “Ruimte is er voor tien per jaar maar wij willen de startende ondernemers graag intensief begeleiden”, zegt de franchisemanager. “Dat gaat uitstekend met vijf per jaar. In de startfase maken we de mensen door middel van trainingen bekend met onze dienstverlening. Een goede controller hoeft daar nog niet per se verstand van te hebben. We laten zien hoe wij werken en laten hen kennismaken met ons intranet met werkprocedures, sjablonen en dergelijke. Daarna gaan we samen een actieplan voor de marketing opstellen. Wij ondersteunen de starters actief bij het werven van klanten. Met een administratiekantoor is het nu eenmaal niet zo dat je open gaat en dan op klanten kunt gaan zitten wachten. Verder faciliteren we het contact tussen onze franchisenemers onderling. Zij hebben immers allemaal hetzelfde meegemaakt. Daarna zorgen we dat de franchisemanager de vestiging regelmatig bezoekt en is er veel telefonisch contact. Vijf keer per jaar zijn er franchisebijeenkomsten waarop ook contact is, vooral met elkaar maar ook tussen franchisegever en -nemer. Informeel komen we ook een keer per jaar bij elkaar. De laatste keer was in een outdoorcenter in Bergschenhoek. Zo krijg je, ondanks dat je je eigen kantoor runt, toch het gevoel dat je collega’s hebt. Verder houden we themabijeenkomsten, waarbij we een spreker uitnodigen. Omdat we voorop willen blijven lopen, is bijblijven belangrijk. Ook op softwaregebied zijn er veel snelle ontwikkelingen. Daarom hebben we regelmatig updatetrainingen”, aldus Wichard Hendriks.
Landelijke bekendheid
Wichard Hendriks en zijn partner Hans Roosenstein zijn de oprichters van de formule. Ze startten al in 2003 onder de naam FinNova hun eigen kantoor, maar omdat een verzekeringskantoor een vergelijkbare naam had – met één n – is bij de start van de franchiseformule besloten om de naam te wijzigen in Finovion. In het pilotjaar van de franchiseformule waren er drie franchisenemers. Inmiddels zijn er zestien vestigingen en deze groei zet de komende jaren door, verwacht de franchisemanager. “Wij zijn een jonge formule en volop in ontwikkeling. In 2006 hadden we bijvoorbeeld nog geen intranet met alle procedures en sjablonen en hadden we nog geen brochures. Nu hebben we dat allemaal wel. De komende tijd gaan we een forum opstarten zodat we nog gemakkelijker contact kunnen hebben met elkaar. Kennis delen met elkaar is voor ons erg belangrijk om ons op een hoog peil te houden. Als je bijvoorbeeld een workshop hebt gegeven aan een groep ondernemers, waarom zou je dit soort presentaties niet delen met je collega franchisenemers? Verder gaan we aan de slag met checklisten, waarbij alle activiteiten en processen in stappenplannen worden gezet. Dit komt de uniformiteit ten goede. En dat is weer belangrijk omdat we verder gaan werken aan onze landelijke bekendheid”, aldus Wichard Hendriks.
Dienstenpakket Finovion
- Financiële administratie
- Salarisadministratie
- Internetboekhouden
- Managementinformatie
- Jaarrekening
- Belastingaangiften
- Advies