THE ENTOURAGE GROUP op franchisepad

Verschillende restaurantconcepten heeft de vanuit Amsterdam opererende THE ENTOURAGE GROUP in de portefeuille. Allemaal bijzondere concepten die aansluiten bij de moderne kosmopoliet op zoek naar eten van hoge kwaliteit in een stijlvolle omgeving, met gastvrije bediening. Oprichter en mede-eigenaar Yossi Eliyahoo over zijn drijfveren en plannen. En hij legt uit waarom franchise de weg is naar verdere groei. 

Hij groeide op met een passie voor eten en werkt sinds zijn tienerjaren in restaurants. In Tel Aviv opende Yossi Eliyahoo meerdere clubs, koffiebars en restaurants voordat hij in het Verenigd Koninkrijk neerstreek. Daar ontwikkelde de Israëlische wereldburger verschillende nieuwe restaurantconcepten. 

In Londen ontmoette hij Liran Wizman, een ondernemer in de hotelbranche. Ze besloten samen een project op te starten in Amsterdam, tot dan toe een geliefde toeristische bestemming van beiden. Er was ook een duidelijke markt voor de nieuwe formule MOMO (restaurant, bar en lounge), benadrukt Eliyahoo. “Ik hou van Amsterdam, het is een kosmopolitisch dorp. Het heeft een bevolkingsaantal van een kleine stad maar wel alle charmes van een metropool. Ik zag de potentie voor een meer high-end restaurantconcept met excellente service en kwaliteit. Daar was duidelijk een markt voor.”
Zoals er ook een gebrek aan goede hotels was in de steeds drukker wordende stad, miste hij kwaliteitsrestaurants. “Het niveau moest omhoog. Als mensen naar de stad komen willen ze een fijn hotel, een goed restaurant en mooie winkels. Dat is er ondertussen allemaal in Amsterdam en daardoor is ook de toerist veranderd.”

Casual dining op niveau

Kortom, meer koopkrachtige toeristen op zoek naar service en kwaliteit reizen naar Amsterdam. Zo zag hij ook meer concurrentie komen in de hogere horecasegmenten, met een algemeen betere service en kwaliteit tot gevolg. 

Na het nodige outside-the-box-denken werd in 2008 MOMO gelanceerd. Met een 360 gradenbar en verfijnde Aziatische gerechten die de gasten kunnen delen. “MOMO werd een vriend van de stad en daardoor gingen we automatisch nieuwe dingen bedenken in Amsterdam.” De Nederlandse hoofdstad werd zo de thuishaven van THE ENTOURAGE GROUP. 

Er gebeurde veel in die eerste jaren. IZAKAYA (Japanse cuisine met een vleugje Zuid-Amerikaans) werd gelanceerd en heeft inmiddels ook vestigingen in München, Hamburg en op Ibiza. Volgend jaar staat de opening van een vestiging in Milaan op de agenda. In 2012 werd de eerste burgerbar THE BUTCHER geopend, op de Albert Cuyp markt. Daarna kwamen SHIRKHAN Mumbai Streetfood, het elegante op de belle époque geïnspireerde en met een Michelinster bekroonde THE DUCHESS, het moderne steakhouse MR PORTER, nachtclub MAD FOX, pizzarestaurant Toni Loco en Bepita Pita Kitchen. Allemaal restaurantconcepten met internationale allure voor casual dining op niveau. “Er gebeurden zoveel dingen tegelijk, als een sneeuwbaleffect openden we de ene na de andere formule. Amsterdam heeft THE ENTOURAGE GROUP echt omarmd.”

Het ging allemaal niet onopgemerkt voorbij aan de Nederlandse horecabranche. In 2015 kreeg Yossi Eliyahoo de prestigieuze nationale Hospitality Award. ‘Amazing’, en een grote waardering noemt hij die onderscheiding. Sinds kort is THE ENTOURAGE GROUP op internationaal franchisepad. Te beginnen met THE BUTCHER en ook Toni Loco is klaar voor franchise. Dat gebeurt allemaal vanuit Amsterdam, waar hij ook woont met zijn gezin. Zijn vrouw, Stephanie Pearson, is CEO van THE ENTOURAGE GROUP. “Zij is verantwoordelijk voor de operationele zaken en de motor achter het bedrijf”, zegt hij over haar. 
  
THE BUTCHER met haute fastfood klaar voor expansie

Van luxe burgerbar THE BUTCHER is de eerste franchisevestiging in Dubai in 2018 geopend. Yossi Eliyahoo is op zoek naar multifranchisepartners om de formule wereldwijd uit te rollen. 

“Ik heb THE BUTCHER bedacht met het idee om er op een dag een grote keten van te maken”, vertelt hij. “Ook weer niet te groot, want dan gaat het authentieke karakter verloren.” Wereldwijd circa tachtig vestigingen is waar hij op mikt in het vijfjarenplan. Wanneer elke partner circa tien vestigingen onder zijn hoede neemt, is dat aantal snel bereikt, bespiegelt Eliyahoo.

Versheid staat centraal in het concept. Van de salades, sauzen, groentes en kruiden tot de zelfgemaakte broodjes en het sappige Aberdeen Angus rundvlees. Ter plekke wordt dit ‘haute fastfood’ bereid in een stijlvolle en ontspannen omgeving, waarbij vakmanschap domineert. 
Het merk werd gelanceerd in een vertrouwde setting: op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt. Vestigingen elders in de stad volgden, waaronder in een foodtruck. Inmiddels is THE BUTCHER ook te vinden in Berlijn en op Ibiza. 

Sterk merk

Het is een full service concept en niet louter een burgerbar, benadrukt Yossi Eliyahoo. Ook voor een casual diner, een businessmeeting of een afterparty kunnen de stedelingen en toeristen er terecht.
Hij acht met name het concept van THE BUTCHER geschikt voor franchise. “Want het is een vorm van luxe fastfood, dat zie je nauwelijks. Daarnaast blijft de hamburger altijd een populair product, en wij verkopen de beste burgers.” Tot in de puntjes werd het franchiseavontuur voorbereid. Een specialist in de Verenigde Staten leverde uiteindelijk een handboek van 700 pagina’s af voor de nieuwe formule. 

Hij zoekt voor de internationale expansie businesspartners met ervaring in de horeca en die financieel en operationeel bekwaam zijn. Het is de bedoeling dat zij een regio gaan ontwikkelen, met daarin acht tot tien franchisevestigingen. Hun kans op succes is groot, stelt hij. “Het is een heel sterk merk. De slager is tenslotte degene aan wie je je vlees toevertrouwt. Daarnaast is het menu heel aantrekkelijk. Met het eerlijke fastfood van hoge kwaliteit krijg je als consument veel waarde voor je geld. Het is een combinatie van branding, kwaliteit, marketing, prijs en uitstraling. Dit concept is klaar om iedere markt te veroveren.”

Toni Loco: pizza uit Little Italy 

Traditionele pizza’s met een moderne twist in een architectonisch vormgegeven ruimte. Met de pizzabakker als centrale attractie. In de stijl van Italiaans New York. Ook Toni Loco is klaar voor franchise. 

Toni Loco staat symbool voor de temperamentvolle Italiaanse pizzabakker in New York, die grote pizza’s met veel verse ingrediënten en een dunne en knapperige handgemaakte deegbodem bereidt. Dat uitbundige type en die pizza’s heeft Yossi Eliyahoo goed leren kennen tijdens zijn periode in New York. En dan met name in Little Italy, de buurt van de Italiaanse immigranten.

Hij bedacht het concept en introduceerde het in Amsterdam. Dichtbij IZAKAYA en op loopafstand van THE BUTCHER. Het interieur is van de hand van architect Pieter Kool. Het is modern, tijdloos en harmonieus. “Hij is nog jong maar heeft al dertig jaar ervaring bij G-Star”, zegt hij over de architect. “Nu werkt hij voor ons. Daar zijn we heel blij mee, hij is zeer creatief.”

Geen tierelantijnen maar rustig in grijstinten, minimalistisch en met oog voor details. 
Dat laatste net zoals de pizza’s. Die hebben een doorsnede van liefst 50 centimeter en worden belegd met alleen maar verse ingrediënten, van de tomatensaus tot de strikt authentieke toppings en de geraspte mozzarella. Ook de bodems hebben naast de vertrouwde uitvoering nieuwe recepten. Bijvoorbeeld met sesam of groenten.

Ronde spiegels leiden de aandacht naar het hart van de ruimte: de keuken. Zo is Toni Loco ook een ideale plek voor families, waarbij de kinderen de pizzabakker aan het werk kunnen zien.
‘Small casual dining’, noemt Eliyahoo het. Afhalen en bezorgen gebeurt wel, maar het accent ligt op de gasten aan tafel en aan de lange counter in het restaurant. Zo onderscheidt de formule zich van veel concurrenten in de pizzabranche. “Het gaat allemaal om pizza.” Daarom ook levensgroot het woord ‘pizza’ op de tegelwand. 

De gasten kunnen ook kiezen uit een assortiment aan speciale bieren, internationale wijnen en exclusieve champagnes. En ter afsluiting van dit alles is er huisgemaakt Italiaans softijs.

Creatief brein

Yossi Eliyahoo denkt dat ook dit concept rijp is om met franchise de wereld in te gaan. “Het is een meer boutique-stijl pizzarestaurant, en niet ieders cup of tea. Maar dat is prima. Er zijn genoeg mensen die er wel behoefte aan hebben.”

De derde vestiging staat in de steigers. In de nieuwe hoteltoren die naast de RAI in Amsterdam verrijst, opent naar verwachting rond de komende jaarwisseling een Toni Loco en in Engeland zijn de onderhandelingen met een franchisepartner in een vergevorderd stadium. Verder wil hij niet te ver vooruit plannen. “Dat komt meestal toch niet uit. Maar ik weet wel dat we met franchise door gaan groeien.” 

THE ENTOURAGE GROUP heeft de handen vol aan de internationale opmars van alle in Amsterdam aan het creatieve brein van Yossi Eliyahoo ontsproten concepten. Hij laat zich daarbij inspireren door design, reizen, markten, restaurants, straatcultuur, films, muziek en andere kunstvormen. Kortom door alle mooie dingen in het leven.