Eigen uitzendvestiging zonder financiële risico’s

De kracht van het WerkTalent-concept ligt in het hart van de organisatie. “We combineren een professioneel servicecenter met lokaal ondernemerschap. De mensen op de vestigingen zijn eigenaar van hun eigen succes en profiteren daarvan mee”, vertelt algemeen directeur Wim Bubberman. “We hebben een sterk ondernemende, ‘doe maar gewoon’ cultuur.”

Wat direct opvalt in het concept is dat de partner geen financiële middelen hoeft in te brengen. “Wij nemen daarom het woord franchise niet vaak in de mond, maar hebben een partnermodel. We proberen de kaders te scheppen om succesvol te zijn en de partners zoveel mogelijk te faciliteren om op vestigingsniveau optimale prestaties te realiseren.” 

Het verschil met franchise zit ’m in het financiële deel: “Bij ons krijg je zelfs een basissalaris en deel je bij een positief resultaat in de winst. Wij nemen het financiële risico voor onze rekening, op het moment dat we vertrouwen in iemand hebben. Lukt het op de een of andere manier niet om de vestiging succesvol te maken, dan blijf je niet met een schuld zitten.”

Ondernemend

De kandidaten die zich als partner melden zijn vaak al thuis in de uitzendbranche. Bijvoorbeeld mensen met een achtergrond bij een corporate uitzendbureau of een ervaren intercedent die eigen baas wil zijn. “Je hebt ondernemers en je hebt ondernemende mensen”, stelt Bubberman. “Wij zijn vooral aantrekkelijk voor ondernemende mensen. Ze kiezen voor de veiligheid van een basissalaris.” 

Met de bonus erbij kan het inkomen behoorlijk oplopen. “We hebben partners die drie, vier keer het bedrag verdienen van een normale vestigingsmanager. Dat komt omdat ze 25% van het operationeel resultaat van de vestiging krijgen.”

Optimale randvoorwaarden

In eerste instantie wil WerkTalent verder groeien naar 32 vestigingen. “Er zijn nog een hoop mooie gebieden te vergeven.” Het centrale servicecenter zorgt voor optimale randvoorwaarden voor de partners. “We gaan uit van de lokale kracht. We geloven dat je dichtbij de klant en de uitzendkrachten moet zitten. Onze mensen doen net even dat stapje extra om hun doelen te bereiken. We groeien dan ook harder dan de markt.” Een tweede keuze is een focus op een viertal segmenten: industrie, logistiek, techniek en office. “We willen op vestigingsniveau specialist zijn.” 

Bubberman vervolgt: “Ik heb wel eens gehoord ‘uitzenden is simpel, maar simpel uitzenden is heel moeilijk’. Er komt vandaag de dag heel veel bij kijken, maar uiteindelijk gaat het erom dat we de klant en de kandidaat bij elkaar brengen. Op de juiste plek. Zodat hij zijn eigen talent kan benutten en bij de klant tot z’n recht komt. Want mensen komen om wat ze kunnen, maar gaan om wie ze zijn. Dat is ons vak. Iedereen die dit vak beheerst is van harte welkom als nieuwe partner!”