Zweedse formule op franchisepad in Nederland

Eatertainment bij O'Learys

Eten, drinken, samen sport kijken en andere sociale activiteiten zoals bowling, darten en karaoke. Dat is eatertainment bij O’Learys. De Zweedse franchiseformule zoekt ondernemers om ook in Nederland verder te groeien.

Het idee werd door de toenmalige werkstudent Jonas Reinholdsson opgedaan in een kroeg in Boston, een sportgekke stad in de Verenigde Staten. Daar zag hij de “Amerikaanse sportbar” met veel gezelligheid en sociale activiteiten rondom sportwedstrijden. Iets wat hij nog niet in Europa had meegemaakt. Hij werkte zijn plannen verder uit in Zweden en in 1988 opende hij de eerste vestiging van O’Learys – genoemd naar zijn toenmalige echtgenote – in Göteborg. Vanaf 1996 is de formule op franchisepad en zijn er inmiddels 115 vestigingen wereldwijd, waarvan 80 procent franchise. Buiten Scandinavië is O’Learys actief in de Baltische Staten, Spanje, Hongarije, Dubai, België en Nederland. En Portugal en Egypte zitten in de pijplijn.

Succes in België

In Leidschendam staat een eigen vestiging van O’Learys en België heeft intussen twee franchisevestigingen, in Gent en sinds een maand ook in Hasselt. De franchisenemer uit Gent opende daarmee zijn tweede zaak. Het succes in België geeft O’Learys vertrouwen dat ook in Nederland het concept aan zal slaan, vertelt Laurence Kellerman. Hij is Head of Franchise International bij O’Learys. “Het concept is heel populair in België en we zien daardoor ook het potentieel voor Nederland, wat toch gelijkenissen heeft met de Belgische markt.” In Leidschendam was de start door het gelijktijdig uitbreken van de covidpandemie lastig. Nu dat achter de rug is, weten ook de Nederlanders de ‘American sportsbar’ steeds vaker te vinden. Mogelijk blijft dit een flagship store maar als een geïnteresseerde ondernemer zich aandient is franchise ook een optie. “We zijn voor heel Nederland op zoek naar franchisenemers die zelf een zaak willen openen”, licht Kellerman toe. Hij zoekt mensen die ‘horeca, service én franchise begrijpen’. “Want je vertegenwoordigt wel een merk.” Overigens is horeca-ervaring wel een pre maar geen voorwaarde. De ondernemers in België hebben bijvoorbeeld een achtergrond in de IT en sales.

Veel ondersteuning

De ondernemer wordt geacht zelf ‘een aanzienlijke investering’ te doen in het opzetten van de nieuwe zaak. “Wij zijn geen mede-investeerder in het project. De investeringen en de operations zijn voor de franchisenemer, wij bieden wel veel steun”, zegt Kellerman. En hij somt op. Ten eerste de beschikking over het merk, dat zich de afgelopen 35 jaar heeft bewezen. Verder is er veel support met behulp van verschillende platformen en tools. Op een marketingportal wordt content in allerlei vormen geleverd, op maat gemaakt voor de verschillende sociale media. Elke vestiging heeft een eigen website en er is een trainingsplatform. Wanneer een vestiging opent, is een team van O’Learys een week aanwezig om te waarborgen dat alles in goede banen wordt geleid. De toekomst ligt open voor O’Learys in Nederland. “We hebben al veel geïnteresseerde ondernemers en met sommigen zijn we in een ver stadium.” Vooral in de grote en middelgrote steden van ons land ziet Kellerman veel potentie.

Ik denk dat we in Nederland zeker veertig tot vijftig vestigingen zouden kunnen openen.

Hij legt uit dat het concept van eatertainment bijzonder interessant is voor ondernemers. “Het voordeel ten opzichte van een gewoon restaurant is dat je meer kunt aanbieden, waardoor mensen ook langer blijven in je zaak. De duur wordt vaak met minstens een uur verlengd.” Groepjes vrienden, families en bedrijven gaan er bowlen, poolbiljarten, shuflfeboard spelen of – sinds recent – zingen in een karaokebox. Intussen bestellen ze hapjes en drankjes. Bowlen is en blijft een populaire sport. Er zijn vestigingen van O’Learys met wel achttien bowlingbanen. Anderen kijken samen naar een live voetbalwedstrijd op een van de grote televisieschermen. Kellerman: “Dat is wel degelijk ook een sociale activiteit.” In sommige vestigingen hangen wel meer dan honderd schermen.

Bitterballen

Groeien door franchise is een zeer bewuste keuze van O’Learys. “Een eigen vestiging beginnen in een nieuw land is altijd gecompliceerd”, zegt Laurence Kellerman daarover. “Want je kent het land niet. Franchisenemers kennen hun eigen land natuurlijk veel beter.” Kellerman heeft een Nederlandse moeder, had een Amerikaanse vader en woont al bijna twintig jaar in Zweden. Hij spreekt Nederlands en belichaamt dus ongeveer de formule in Nederland. Vandaar dat hij helpt om hier de business op poten te zetten. Sinds vijfeneenhalf jaar werkt hij voor O’Learys na veel ervaring binnen franchise bij andere formules te hebben opgedaan. De American sportsbar heeft een menukaart die Amerikaans is georiënteerd, en ook Amerikaans bier is er verkrijgbaar, naast bekende Europese bieren. De wanden zijn onder andere gesierd met sport en beelden van Boston, de omgeving die de inspiratie gaf voor O’Learys. De formule levert eigen producten, zoals kippenvleugels, die verplicht ingekocht moeten worden door franchisenemers. Zo zijn er meer merkregels. Maar er is ook enige ruimte voor vrijheid om te ondernemen. Het standaardmenu kent daardoor lokale aanpassingen. Zo mogen in Nederland de bitterballen niet ontbreken.

O'Learys is stevig aan het uitbreiden en jij kunt deel zijn van het succes! Ben jij de gemotiveerde ondernemer die ze zoeken? Bekijk de formulepresentatie van O'Learys en kom in contact!