DPNL speelt in op toenemende behoefte aan juridische informatie onder franchisenemers
Franchisenemers hebben steeds vaker behoefte aan duidelijke juridische informatie. Domino’s Pizza Netherlands (DPNL) is zich daar terdege van bewust en speelt hier actief op in. Om franchisenemers goed te kunnen ondersteunen, werkt DPNL samen met verschillende juridische experts, waaronder Mariska Nijenhof-Wolters, advocaat en partner bij Van Benthem & Keulen (VBK). Samen met Sabine Krijnen, Head of Legal Benelux bij DPNL, licht zij toe hoe deze samenwerking in de praktijk vorm krijgt.
“Franchisegevers moeten tegenwoordig voldoen aan strikte informatieverplichtingen,” begint Mariska. “De Wet franchise schrijft precies voor welke informatie minimaal gedeeld moet worden met een kandidaat-franchisenemer voordat het contract wordt ondertekend. Denk aan het overhandigen van het conceptcontract en het Precontractueel Informatie Document (PID). In het PID staan onder andere gegevens over overlegstructuren, investeringsverplichtingen van de franchisenemer en andere relevante zaken. Ook de financiële gezondheid van de franchisegever wordt vermeld, zodat de kandidaat hier een weloverwogen beslissing op kan baseren.”
Sabine legt uit hoe dit proces bij DPNL verloopt: “We doorlopen eerst een grondig selectieproces waarbij we zowel financiële als operationele aspecten toetsen. Daarbij bespreken we potentiële locaties, benodigde investeringen en verwachtingen. Het PID vormt het sluitstuk van dit proces. Hierin vatten we alle informatie overzichtelijk en juridisch correct samen.”
Mariska vult aan: “Volgens de wet moet deze informatie uiterlijk vier weken voor het tekenen van het contract worden verstrekt. Dit is de zogenaamde ‘standstill-periode’. In deze periode mogen er geen wijzigingen meer worden doorgevoerd in de documenten en mag van de franchisenemer ook niet worden verlangd dat hij al investeringen doet. Dit geeft rust en tijd om het voorstel goed te bestuderen, advies in te winnen en weloverwogen een keuze te maken. Op deze manier worden misverstanden en mogelijke conflicten vroegtijdig voorkomen.”
Heldere richtlijnen voor langdurige samenwerking
Naast het opstellen en beoordelen van het PID ondersteunt VBK franchisegevers zoals DPNL ook bij uiteenlopende juridische vraagstukken tijdens de samenwerking met franchisenemers. “Onze ondersteuning loopt van advisering voorafgaand aan het sluiten van een contract, tot het opstellen van contracten en het begeleiden bij veranderingen binnen de formule of bij beëindiging van een samenwerking,” zegt Mariska. “We zorgen voor een juridische basis met heldere, uniforme documenten, waarin ruimte is voor maatwerkafspraken afhankelijk van de situatie. Ook actualiseren we regelmatig juridische documenten en handboeken, zodat ze blijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving én aan de praktijk.”
Sabine geeft een praktisch voorbeeld: “Bij DPNL werken we met operationele richtlijnen die zijn vastgelegd in een uitgebreid handboek. Hierin staat onder meer hoe een pizza bereid moet worden, hoeveel kaas erop gaat en welke technologieën, zoals GPS-trackers of kassasystemen, gebruikt worden. VBK helpt ons ervoor te zorgen dat deze richtlijnen juridisch correct en duidelijk geformuleerd zijn.”
VBK wordt daarnaast regelmatig betrokken bij specifieke vragen of geschillen. Mariska: “We adviseren bijvoorbeeld bij betalingsgeschillen, opvolging van franchisenemers of beëindiging van contracten. Soms begeleiden we ook groepen franchisenemers bij onderhandelingen met hun franchisegever. Dat bevordert transparantie en wederzijds vertrouwen.”
Balans tussen juridische kaders en ondernemerschap
Volgens Mariska is juridisch werk in franchising geen standaard juridische dienstverlening. “Het gaat om een bijzondere relatie tussen zelfstandig ondernemers, die samen het succes van de formule bepalen. Franchisenemers stappen in een beproefd systeem en mogen duidelijke richtlijnen verwachten, maar blijven tegelijkertijd zelfstandig ondernemer. Juridisch advies moet daarom recht doen aan de balans tussen de juridische kaders en de praktische werkelijkheid. De menselijke factor is daarin essentieel.”
Sabine sluit zich daarbij aan: “Het is belangrijk om juridische zaken helder vast te leggen, maar ook om rollen en verwachtingen scherp te definiëren. Dat voorkomt misverstanden en helpt beide partijen om hun doelstellingen te realiseren.”
Proactief investeren in kennis en preventie
VBK helpt franchisegevers bij het zorgvuldig naleven van hun wettelijke verplichtingen. Mariska: “Dat betekent duidelijk formuleren, goede afspraken maken en constant rekening houden met zowel de juridische eisen als de operationele behoeften van de organisatie.”
Ook DPNL zet actief in op het versterken van juridische kennis bij franchisenemers, aldus Sabine: “We investeren veel in opleidingen en trainingen. Franchisenemers krijgen tijdens hun opleiding bij DPNL ook informatie over juridische aspecten, bijvoorbeeld op het gebied van personeelszaken. Door proactief te informeren, voorkomen we veel problemen en bereiden we onze franchisenemers beter voor op het ondernemerschap. Zo kunnen zij zich focussen op waar het om draait: het runnen van een succesvolle vestiging.”
Benieuwd naar Van Benthem & Keulen?
Ontdek hoe deze organisatie franchisegevers zoals Domino’s ondersteunt met heldere juridische adviezen en praktische begeleiding.
Klik op de knop hieronder om Van Benthem & Keulen beter te leren kennen.