CIGO tabaksformule maakt nieuwe start

Convenience Concept (onderdeel van Lekkerland Benelux) heeft een nieuwe tabaksformule ontwikkeld: CIGO. De formule focust zich op zes productgroepen waarin ze willen uitblinken. Franchisenemers hebben alle vrijheid om daarnaast assortiment te voeren dat aansluit bij de lokale markt.

In oktober 2009 heeft Lekkerland Benelux het bedrijf Tandem Retail overgenomen. De tabaksformule Totaal Gemak maakte hier onderdeel van uit. “Sinds die tijd hebben we hard gewerkt aan vernieuwingen”, vertelt Gerrit van Oosten, commercieel manager bij CIGO. “We wilden een nieuwe start maken en daarom is het retailformulehuis Convenience Concept opgericht.” Dit formulehuis beheert de nieuwe formule CIGO. CIGO heeft een goede basis en structuur. Totaal Gemak-franchisenemers zijn vrij om de overstap naar de nieuwe formule te maken.

CIGO focust zich op zes assortimentsgroepen namelijk rookwaren, zoetwaren, wenskaarten, kansspelen, lectuur en electronic value. “Dit zijn de vaste productgroepen die elke CIGO voert”, vertelt Van Oosten. “Om eenduidigheid te creëren, zijn deze productgroepen in elke winkel verplicht. Het voordeel daarvan is dat we ze tegen de beste condities kunnen aanbieden. Buiten deze zes groepen mogen franchisenemers ook andere assortimentsgroepen voeren. Zij weten namelijk als geen ander wat er speelt in hun lokale marktgebied en kunnen het aanbod daar goed op afstemmen.”

Marketingbijdrage

De verkoop van zoetwaren en wenskaarten zijn belangrijk voor een gezonde brutowinstmarge. “Tabak is en blijft de trafficmaker”, aldus Van Oosten. “Maar we willen ons ook op niet-rokers richten.” Dit gaat CIGO onder andere doen door een partnership te sluiten met grote A-merken. In het geval van wenskaarten is dat bijvoorbeeld Hallmark.“Hallmark weet als geen ander wat de beste plek en het beste assortiment is. Samen kunnen we bouwen aan een krachtige productgroep”, vertelt Van Oosten.

Daarnaast vraagt CIGO een marketingbijdrage aan haar franchisenemers waar zij diverse marketingactiviteiten voor ontvangen, zoals folders, een eigen website binnen CIGO.nl en deelname aan Stichting Wenskaart. Daar staat tegenover dat CIGO een bonussysteem hanteert. Van Oosten: “Voorheen was de bonus alleen gebaseerd op de tabaksomzet. In de nieuwe formule krijgen franchisenemers over alle zes de assortimenten een bonus. De marketinginspanningen zorgen natuurlijk voor een hogere omzet in deze groepen. Zo verdienen de franchisenemers hun marketingbijdrage dus zelf terug.”

Kassasysteem

Van Oosten vertelt dat veel franchisenemers positief hebben gereageerd op de nieuwe formule. “CIGO geeft een conditieverbetering ten opzichte van Totaal Gemak. Bovendien gaan we de begeleiding intensiveren. Dat sprak hen aan”, vertelt hij. Toch waren er ook drempels te nemen. Zo moeten veel franchisenemers investeren in een nieuw kassasysteem. CIGO koos voor een kassasysteem van Valk omdat zij ook het bestandsbeheer doen. “Vooral in tabak en lectuur zijn er constant prijswijzigingen”, legt Van Oosten uit. “Valk kan dat centraal veel efficiënter doorvoeren dan wij.” Maar het belangrijkste voordeel van het nieuwe systeem is wel dat het goede betrouwbare managementinformatie geeft. “In de nieuwe formule willen we franchisenemers intensiever gaan begeleiden en gegevens gaan benchmarken. Dit kan alleen als je betrouwbaar cijfermateriaal hebt.” Van Oosten beseft dat het voor franchisenemers even wennen zal zijn om hun cijfers te delen met anderen. “We willen als franchisegever zeker niet pretenderen dat wij de waarheid in pacht hebben. Maar als een franchisenemer in een bepaalde groep slecht scoort, willen we wel samen met hem kijken hoe we dat kunnen verbeteren. Een volgende stap zou kunnen zijn dat franchisenemers de cijfers ook met elkaar gaan delen en met elkaar van gedachten wisselen. Daar is het nu nog te vroeg voor, maar het is wel een mooi streven.”

Loyaal

In totaal zijn er inmiddels zo’n honderd Totaal Gemak-franchisenemers overgegaan naar CIGO. Daarnaast hebben enkele Totaal Gemak-leden gekozen voor een andere formule binnen Convenience Concept. “Ik ben er trots op dat zoveel franchisenemers voor CIGO hebben gekozen”, vertelt Van Oosten. “De overgang naar een nieuwe formule is niet niks. We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om dit resultaat te behalen. Er is heel veel tijd gestoken in het voortraject. In een vroeg stadium is regelmatig bij franchisenemers gepolst wat zij van de plannen vonden. Bij de presentatie van de nieuwe formule wisten we de antwoorden al op de vragen die bij franchisenemers leefden. Vervolgens kregen de ondernemers rustig de tijd om erover na te denken. Ik ben blij dat we het zo gedaan hebben.” Van Oosten vertelt dat hij ook daarna veel heeft gesproken met de twijfelaars, maar dat hij zich nu vooral gaat focussen op de franchisenemers die gekozen hebben voor de nieuwe formule. “Je hebt als franchisegever al snel de neiging om veel tijd en energie te steken in franchisenemers die bezwaren hebben. Tot op zekere hoogte is dat ook goed. Maar nu moeten we verder. We zitten in een complexe markt waarin we moeten professionaliseren. Samen met de franchisenemers gaan we werken aan een sterke winkelformule.”

Succes in het buitenland

Het Nederlandse Lekkerland maakt onderdeel uit van het Duitse Lekkerland AG & Co. Dit concern heeft vestigingen in maar liefst tien Europese landen. Ook het Duitse Lekkerland heeft een Convenience Concept-organisatie die inmiddels meer dan 300 CIGO-winkels beheert. Daarnaast zijn ook in Polen de eerste CIGO-vestigingen geopend.

 

Lees meer over: