Cartridge World gehts los

Hervullen van inkt- en lasercartridges is de corebusiness van Cartridge World. De franchiseformule, die in november 2004 in Nederland startte, heeft tien vestigingen in Nederland. De verwachting is dat er eind 2006 zo'n 25 tot 30 vestigingen zijn.

In 2006 wordt er landelijk meer reclame gemaakt. Meer naamsbekendheid brengt de ontwikkeling van de formule naar verwachting in een stroomversnelling. Mark Banderski is optimistisch: “De formule staat nu goed in de markt. Goede eerste franchisenemers aantrekken, die de formuledoelstellingen in de opbouwfase waar kunnen maken, is het lastigst, maar het Cartridge World concept staat inmiddels stevig in de Nederlandse markt.” Met zijn partners Heinz Ditges en Martin Mühlenkamp heeft Banderski het masterfranchiseschap voor de Benelux verworven. In Duitsland zijn zij zelf franchisenemer met twee winkels, in Nederland hebben ze geen eigen vestigingen. Met Cartridge World Breda hebben ze wel een pilotpartner en daarmee vanuit Duitsland een eerste aanspreekpunt voor Nederland.

Berekend is dat de Benelux ruimte biedt voor minimaal 110 Cartridge World Shops. Van de geelblauwe winkels van honderd vierkante meter zullen er uiteindelijk vijfen-zeventig tot tachtig in Nederland staan, dertig tot veertig in België en twee tot drie in Luxemburg. In Moeskroen is vorige maand de eerste vestiging in België geopend. Wereldwijd zijn er inmiddels 1.080 Cartridge World Shops, verspreid over 29 landen. In 1988 is de formule in Australië gestart. Bryan Stokes ontwikkelde diverse technische systemen om inkt- en lasercartridges te hervullen. In verbeteringen van die systemen wordt nog altijd veel geïnvesteerd. Engeland was in 2000 het eerste Europese land voor de Cartridge World formule. In dat land zijn er inmiddels 280 winkels. 

In Nederland, waar gewerkt wordt met beschermde regio’s van 60.000 inwoners, zijn tot nu toe geen franchisenemers afgehaakt, bevestigt Banderski desgevraagd. Hij legt ook uit dat iedereen de techniek kan leren. Met een unieke toegangscode is op internet ook steeds geactualiseerde informatie te vinden. Ook is er een forum, waarop franchisenemers wereldwijd met elkaar informatie uitwisselen. “Het belangrijkste is”, zo stelt Banderski, “dat iemand gevoel heeft voor lokale marketing en goed kan communiceren en vooral servicegericht is naar klanten toe. Daarnaast is het succes van de formule gebaseerd op uniforme en gegarandeerde productkwaliteit.”

Hervullen enorme groeimarkt

Reinigen, testen en hervullen zijn de basishandelingen waar alles om draait. De formule streeft niet enkel de beste kwaliteit na, maar garandeert die kwaliteit ook onder het motto ‘niet goed, geld terug’. Functioneert een hervulde inktcartridge of lasertoner niet, dan kan er probleemloos worden geruild. Is de klant nog niet tevreden dan krijgt hij zijn geld terug. 
Met hervullen maakt een Cartridge World Shop het leeuwendeel van de omzet, op de tweede plaats gevolgd door de verkoop van nieuwe cartridges. De derde pijler onder de omzet vormt de verkoop van compatibles cartridges. Alle bekende merken zijn in de een Cartridge World Shops te koop. Papier maakt eveneens een substantieel deel van de omzet uit en staat op de vierde plaats binnen het winkelassortiment. In aantallen cartridges maakt zakelijke verkoop vijftig procent uit van het totaal.

Wereldwijd groeide het aantal winkels in 2005 met 58%. Hervullen van cartridges is een enorme groeimarkt. Alleen al in Duitsland worden jaarlijks honderd miljoen cartridges verkocht, daarvan wordt slechts twintig procent hervuld. Tachtig miljoen cartridges belanden dus onnodig op de Duitse afvalberg. Andere landen wijken daar volgens schattingen niet vanaf. Bedenk daarbij dat cartridges goed behandeld en tijdig hervuld gemiddeld vier tot vijf maal hergebruikt kunnen worden. Er kan dus veel geld worden bespaard. ‘Bespaar tot vijftig procent op uw printkosten’, is de stelling van Cartridge World. Het streven is om de cartridges te hervullen voor de helft van de nieuwprijs. De gebruikte inkt wordt centraal ingekocht, om wereldwijd een uniforme productkwaliteit te kunnen garanderen ter bescherming van de merknaam Cartridge World.

Financiering

Voor het draaien van een Cartridge World Shop zijn tenminste twee personen nodig. Dat kan met een partner of één medewerker. Het openen van een Cartridge Word Shop kost een franchisenemer maximaal 90.000 euro. Via een financieringsarrangement kan een financiering worden aangevraagd. Minimaal moeten franchisenemers 20.000 euro eigen geld mee te nemen. Dat is ook het bedrag dat als entreefee dient te worden neergeteld. Voor de 70.000 euro die de bank financiert, moet er dan nog wel een borgstelling zijn of worden geregeld. 

De franchisegever verzorgt een gedegen opleiding in het trainingscentrum te Breda. Tevreden hervulklanten zijn de trouwste klanten van de Cartridge World Shops, nieuwe cartridges kun je immers overal kopen. De forse investering kan door franchisenemers snel worden terugverdiend. Ervaringscijfers laten zien dat in het startjaar een omzet mogelijk is van 165.000 euro, gevolgd door een tweedejaarsomzet van 225.000 euro en in het derde jaar 300.000 euro. De startende franchisenemer bouwt de maandfee van zes procent geleidelijk op met de eerste maand één procent, de tweede maand twee procent, de derde maand drie procent en vanaf maand zes betaalt een franchisenemer zes procent.

Van elkaar leren en technische en marketingkennis met elkaar delen doen franchisenemers onderling en binnen de formule van Cartridge World op de jaarlijkse meeting van franchisenemers. De ideale Cartridge World Shop is goed bereikbaar, het liefst op een hoek met enkele parkeerplaatsen in de nabijheid. Klanten moeten even gemakkelijk kunnen aanwippen voor het brengen en afhalen van cartridges. Cartridge World franchisenemers runnen in de regel één winkel. Daar kunnen ze een satellietwinkel aan toevoegen. Dat is een soort servicepunt voor brengen, halen en verkopen. Het hervullen gebeurt op de hoofdvestiging. De Cartridge World Shop in Doetinchem heeft vorige maand een satellietvestiging geopend in Winterswijk en heeft daarmee de primeur voor Nederland.

Kerngegevens

Hoofdkantoor:   Hattingen (DL), nabij Bochum
Entreefee:  € 20.000,-
Jaarfee:  6% van de maandomzet
Marketing/promotiebijdrage: 3% van de maandomzet 
Investering franchisenemer: Totaal € 90.000,- , waarvan € 20.000,- eigen geld
Financieringsarrangementen:  Ja
Handboek: Technisch- en algemeen beleidshandboek
Contractduur:  5 jaar (met verlengingsoptie van 3x 5 jaar)
Internet:                         www.cartridgeworld.nl