BouwVak van start met franchise

Veel groothandels in de bouw hebben zich de afgelopen jaren toegelegd op de verkoop van margerijke producten. De franchiseformule BouwVak levert juist bulkmaterialen tegen de laagste prijs. In 2006 opende de eerste pilotstore in Den Bosch.

“De bouw is echt een people business”, vertelt Herwie Cornelissen, directeur van BouwVak. Hij heeft 25 jaar bij verschillende groothandelaren in bouwmaterialen gewerkt. “Professionals in de bouw kiezen voor een groothandel omdat daar iemand werkt die de zaken goed voor hen regelt. Daarom hebben we gekozen voor een franchiseconcept. Bij franchisevestigingen heb je altijd een vertrouwd gezicht in de regio en dat is onze kracht.”

Kosten besparen

Cornelissen startte in 2006 zijn franchiseformule BouwVak met de opening van een pilotstore in Den Bosch. De groothandel verkoopt bulkmaterialen aan professionals in de bouw, zoals aannemers en onderaannemers. “De afgelopen jaren hebben steeds meer groothandels zich toegelegd op margerijke producten”, vertelt de directeur. “Daar zagen wij een gat in de markt ontstaan. Door alleen bulkmaterialen te verkopen, hebben we geen showroom nodig. Bovendien hebben we geen afhalers. Zo besparen we veel kosten waardoor we deze materialen tegen een zeer scherpe prijs kunnen verkopen.”

Zaaien

Natuurlijk liep Cornelissen bij het opzetten van de pilotstore tegen mee- en tegenvallers aan. Een tegenvaller was de tijd die je nodig hebt om een vestiging rendabel te krijgen. “Je moet veel zaaien voordat je eindelijk kunt oogsten”, vertelt hij. “Aannemers zijn niet gemakkelijk bereid om te switchen van leverancier. Bovendien zijn ze vaak al bezig met grote projecten waar ze het materiaal al voor geregeld hebben. Als ze een offerte aanvragen dan is dat pas voor een volgend project. Ook verkopen we veel materialen die nog gefabriceerd moeten worden, zoals prefab-wanden en betonvloeren. Daar zit soms wel een half jaar levertijd op.” Maar na het zaaien kon er ook goed geoogst worden. In het eerste volle jaar (2007) draaide de vestiging een omzet van 2,5 miljoen euro (break-even), het tweede jaar 5 miljoen en Cornelissen verwacht dat de omzet dit jaar doorgroeit naar 6,5 miljoen euro.

Als meevaller noemt Cornelissen het enthousiasme van de leveranciers om aan BouwVak te leveren. “Van sommige bouwmaterialen heb je maar één of twee leveranciers. Ik had van hen veel meer weerstand verwacht”, vertelt Cornelissen. “Maar vrijwel alle leveranciers wilden met ons samenwerken.” Ook wilde BouwVak een breed assortiment private labelproducten. Dit is gelukt. “Met ons huismerk kunnen we een hoge kwaliteit bieden tegen een lage prijs. Onder de huidige marktomstandigheden blijkt dit een schot in de roos”, aldus Cornelissen.

Vast relatienetwerk

Dit jaar is voor Cornelissen het jaar van het werven van de eerste franchisenemers. Hij is daarbij vooral op zoek naar mensen die al een ruime ervaring hebben bij een groothandel in bouwmaterialen. Als zij al een redelijk vast relatienetwerk hebben opgebouwd dan geeft dat al een goede basis voor een vaste klantenkring. Bovendien adviseert hij franchisenemers om met z’n tweeën te starten. De formule is namelijk gebaseerd op het verwerken van grote volumes en je hebt twee mensen nodig om dat allemaal geregeld te krijgen. De entreefee is vijf- tot tienduizend euro (afhankelijk van de hoeveelheid begeleiding die noodzakelijk is) en er is een gestaffelde franchisefee van tussen de 1 tot 2 procent van de omzet.  

Wat zij daarvoor terug krijgen? “Een franchiseformule waar ze snel mee kunnen groeien”, zegt Cornelissen. “Onze voorspelling is dat je binnen vijf jaar een kantoor kunt hebben met vier man personeel en een omzet tussen de 5 en 10 miljoen euro. De brutomarge ligt tussen de 10 en 14 procent, dus daar kun je een goede boterham aan verdienen.”

 

Lees meer over: