Hoe ondersteunt Kwalitaria haar franchisenemers tijdens de coronacrisis?
De gevolgen die het coronavirus met zich meebrengt zijn enorm en voor veel ondernemers zijn het spannende en onzekere tijden. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op een franchiseorganisatie en te weten dat je er niet alleen voor staat. Franchise+ sprak met diverse franchisenemers én medewerkers van het hoofdkantoor van Kwalitaria over hoe zij het hebben aangepakt.
Snel handelen
Dat de gevolgen van de coronacrisis groot zijn voor de horeca moge duidelijk zijn. Wil je als horecazaak tijdens een lockdown toch omzet generen, dan vraagt dat om creatieve oplossingen. Het starten met bezorgen, als je dat nog niet deed, is er daar één van. Daar liggen kansen, maar bij het starten met bezorgen komt veel kijken.
Vóór de coronacrisis bezorgde een groot deel van de Kwalitaria vestigingen al, dus het e-commerce team van FFC, het formulehuis van Kwalitaria, heeft reeds de nodige ervaring opgedaan. Ervaring die nu goed van pas kwam om snel te kunnen handelen.
“We hebben sinds het sluiten van de horeca voor nog eens vijftien vestigingen een bezorgservice opgestart en gaan hier ook de komende tijd mee verder”, vertelt digital manager Wouter Krupe. “We richten de webshop voor ze in en/of sluiten ze aan bij Thuisbezorgd.nl. Daarnaast maken we iDEAL-betalingen mogelijk en denken we mee over het bezorggebied, de bezorgkosten en het assortiment. Via onze aangesloten partners zijn benodigdheden, zoals een e-bike en een bezorgtas, snel geregeld. Het is goed om te zien dat we met onze bijdrage de franchisenemers helpen om binnen afzienbare tijd toch omzet binnen te halen.”
“Gezien de situatie wordt er heel snel geschakeld voor locaties die nog niet bezorgen. Respect hiervoor!”, reageert franchisenemer Dennis van Kwalitaria Délifrance Zuidpromenade.
Goede communicatie
Duidelijke communicatie naar je klanten toe is van groot belang, zeker in tijden als deze. De Kwalitaria-franchisenemers hebben vanuit FFC communicatiemateriaal tot hun beschikking gekregen. “We hebben verschillende materialen gemaakt die onze franchisenemers zelf lokaal kunnen inzetten”, vertelt marketing & sales directeur Martijn Boone. “Dan heb ik het over offline materialen, zoals posters, countertops en flyers, maar ook online middelen voor de lokale websites en social media-pagina’s. Zo geven we onze franchisenemers diverse mogelijkheden om hun klanten te informeren over bezorg- en afhaalmogelijkheden, maar ook over geldende maatregelen, zoals het houden van 1,5 meter afstand en het maximum aantal gasten dat wordt toegelaten in de winkel. Daarnaast profiteren al onze vestigingen van het grote bereik van onze landelijke communicatie en onze betaalde advertenties.”
“Wij hebben ons bezorggebied tijdelijk uitgebreid. De huishoudens in dit gebied hebben we hier snel van op de hoogte kunnen stellen door de beschikbare flyer huis aan huis te verspreiden”, aldus Linda Brouwer van Kwalitaria Délifrance Hoogerheide.
Informatievoorziening
Vanuit de overheid wordt er veel informatie verspreid over regels, richtlijnen en regelingen. Maar welke gelden voor horecaondernemers en waar hebben zij recht op? Hoe informeert Kwalitaria haar franchisenemers hierover?
“We updaten onze franchisenemers dagelijks over alle ontwikkelingen”, vertelt algemeen directeur Joep Leemans. “Daarnaast maken we concrete overzichten met de stappen die onze ondernemers kunnen doorlopen als zij een omzetdaling ervaren of zelfs helemaal gesloten zijn. We geven aan waar ze recht op hebben, wat ze kunnen doen als hun personeel thuiszit en hoe ze bepaalde compensaties kunnen aanvragen. Ook helpen we ze met communicatie naar de verhuurders van de panden toe, om uitstel van betaling aan te vragen. We merken dat dit erg gewaardeerd wordt door onze franchisenemers en dat ze hier echt iets aan hebben.”
“Dit is waar FFC juist belangrijk kan zijn voor haar franchisenemers”, vindt franchisenemer Vincent Lorist van Kwalitaria Zoetermeer.
Waardevol netwerk
Tot slot geeft Kwalitaria aan dat haar franchisenemers het als zeer prettig ervaren dat zij ervaringen kunnen uitwisselen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. “Wij zien bijvoorbeeld dat er suggesties en voorbeelden worden gedeeld over hoe je ervoor kunt zorgen dat medewerkers en gasten 1,5 meter afstand houden”, vertelt Rogier Janssen, franchisemanager bij FFC. “Ook worden er mooie initiatieven gedeeld. Kwalitaria Zijdelwaard heeft bijvoorbeeld het plaatselijke woonzorgcentrum getrakteerd op kroketten, dat inspireert andere franchisenemers.”
Een nieuwe vestiging openen in de coronatijd
Franchisenemers van Kwalitaria De Clomp in Zeist waren al maanden bezig met de voorbereidingen voor de opening van hun vestiging. Ze stonden voor de keuze: uitstellen of in beperkte vorm opengaan. Uiteindelijk kozen ze voor het laatste en openden ze op 6 mei de deuren. Wij spraken Rick Holtjer, die als opstart coördinator van FFC betrokken was, over wat er allemaal bij de opening kwam kijken.
Hoe verliep het inwerktraject met alle maatregelen?
“Persoonlijk contact vind ik erg belangrijk in de voorbereiding naar de opening en ik merk dat ondernemers daar ook behoefte aan hebben. We hebben er daarom toch voor gekozen om een aantal afspraken op locatie te doen, uiteraard met 1,5 meter afstand. Ook voor het inwerken en het oefenen met bestellingen en recepturen ben ik naar Zeist gegaan. Het was wat ingewikkelder dan anders, vanwege het afstand houden, maar ik ben van mening dat we de ondernemers en werknemers op deze manier toch de beste begeleiding hebben kunnen geven. Als je dan toch opengaat, dan wil je dat natuurlijk wel goed doen.”
Verliep de opening anders dan anders?
“Ja, we hebben de opening helaas niet groots kunnen vieren. Normaal gesproken vindt er een openingsreceptie plaats en is er een openingsfeest met gratis friet voor alle gasten. Zodra duidelijk is hoe we dit op een verantwoorde manier kunnen en mogen organiseren, willen we dit alsnog plaats laten vinden. We hebben de opening en de afhaal- en bezorgservice nu ‘coronaproof’ onder de aandacht gebracht door flyers te verspreiden en social media in te zetten.”
Zou er in een normale situatie ook een bezorgservice zijn gestart?
“Uiteindelijk wel, maar normaliter wordt gestart met het restaurant en afhalen. Zodra dat goed loopt, wordt na circa 2 maanden de bezorgservice opgestart. Eigenlijk zie ik het alleen maar als een voordeel dat Kwalitaria De Clomp nu direct is gaan bezorgen. Vaak wordt dit namelijk gezien als het moeilijkste facet: er komt net wat meer bij kijken en zeker de combinatie met gasten in je restaurant maakt het soms lastig. Doordat het restaurant nu nog gesloten is, met uitzondering voor mensen die een bestelling komen afhalen, kunnen ze zich helemaal focussen op het bezorgen. Als het restaurant straks weer open mag hebben ze dit ‘moeilijkste’ onderdeel dus al onder de knie, dat is gunstig.”