De Autostomerij: nieuwe formule in de automotive branche

De start van de Autostomerij heeft iets weg van een jongensboek. Marvin van der Horst (27) had een poetsbedrijf gespecialiseerd in het grondig poetsen en reinigen van auto's. Via Facebook kwam hij op het spoor van een stoomapparaat uit Zuid-Korea, de Optima Steamer.

Hij importeerde een apparaat. Samen met zijn studievriend Jaap de Vuijst (25) ging hij in 2010 langs de deur om auto's te stomen. Inmiddels is de Autostomerij met bijna vijftig franchisevestigingen één de snelst groeiende franchiseformules. 

Jaap de Vuijst: "Het is een heel laagdrempelige formule. Het reinigen van auto's met stoom is waterbesparend en goed voor het milieu. Het voordeel is dat onze franchisenemers naar de klant toe komen en de auto grondig van buiten én binnen reinigen. Dat doen we voor een tarief vanaf  € 49,50. Het is aantrekkelijk voor particulieren die geen zin of tijd hebben om hun auto te poetsen, maar ook voor autobedrijven die een auto verkoopklaar willen maken of bedrijven die iets speciaals willen doen. Zo waren we laatst bij een congres van een grote verzekeraar. Tijdens het congres hebben we tweehonderd auto's van de congresgangers gereinigd. Dat is een klus waarvoor we zowat alle franchisenemers hebben ingeschakeld. Maar het is gelukt."

De belangstelling om een franchisevestiging te openen is groot. Jaap de Vuijst daarover: "We openen nu bijna wekelijks een nieuwe vestiging. De teller staat nu op bijna vijftig. Eind dit jaar verwacht ik dat we zestig vestigingen hebben. We gaan uit van 150 regio's om landelijk dekkend te zijn. Niet iedere regio is hetzelfde. Het autobezit in Noord-Brabant is bijvoorbeeld veel hoger dan in de Randstad. Daar houden we rekening mee. Dit jaar zijn er al zo'n vierhonderd potentiële kandidaten bij ons geweest. We zijn zeer selectief als het gaat om nieuwe franchisenemers."

De Autostomerij zorgt voor een leaseauto, het stoomapparaat, training en opleiding en de administratieve ondersteuning. "We werken met een vaste afdracht  per maand, inclusief leasekosten. Het enige dat daarbij komt zijn de verbruiksartikelen. Die variëren al naar gelang van het aantal opdrachten. De maandelijkse afdracht is dus niet afhankelijk van de omzet. Onze ervaring is overigens dat als we naar een klant toegaan voor een opdracht het vaak gebeurt dat die opdracht ter plekke tot een nieuwe opdracht leidt omdat er altijd wel een buurman komt kijken wat we aan het doen zijn. Onze franchisenemers zijn zeer divers. We hebben franchisenemers van 18 die net hun opleiding hebben afgesloten, maar ook franchisenemers van 60. We kijken bij nieuwe franchisenemers met name naar hoe ze omgaan met klantcontact, flexibiliteit en commerciële instelling”, besluit de Vuijst.