The Athlete’s Foot Nieuwegein opent in 3.0-concept: ‘Vooruitgang is waar we voor staan’
The Athlete’s Foot Nieuwegein opent in 3.0-concept: ‘Vooruitgang is waar we voor staan’
In hartje Nieuwegein is onlangs een nieuwe vestiging van The Athlete’s Foot geopend – of beter gezegd: heropend. De winkel is een relocatie van de bestaande vestiging in de stad, maar heeft meer weg van een frisse doorstart dan van een simpele verhuizing. De nieuwe winkel opent namelijk in het gloednieuwe 3.0-concept van The Athlete’s Foot en is daarmee één van de eerste winkels in Europa met deze vernieuwde uitstraling.
Van noodzaak naar commerciële kans
Voor de ondernemer achter The Athlete’s Foot Nieuwegein kwam de verhuizing voort uit het aflopen van de huurovereenkomst van de vorige locatie. “De verhuurder gaf aan op die plek een horecazaak te willen vestigen,” vertelt hij. “Dat gaf ons de ruimte om samen op zoek te gaan naar een alternatief – en dat heeft verrassend goed uitgepakt. De nieuwe locatie ligt commercieel zelfs nog beter dan de vorige.”
Een kans dus om niet alleen fysiek te verhuizen, maar ook conceptueel te vernieuwen.
Eerste reacties: positief en nieuwsgierig
De winkel opende recent haar deuren en de eerste reacties van klanten zijn overwegend positief. “Voor vaste klanten is het even wennen aan het nieuwe uiterlijk van de winkel,” zegt de ondernemer. “Maar we merken vooral veel nieuwsgierigheid en enthousiasme. Nieuwe klanten reageren verrast: het concept is visueel sterk, overzichtelijk en sluit aan bij de wensen van deze tijd.”
De focus ligt niet langer uitsluitend op sneakers – ook streetwear speelt nu een prominente rol in het assortiment.
Tweede 3.0-winkel van Europa
De vestiging in Nieuwegein is na Rotterdam (Korte Lijnbaan) pas de tweede in Europa die is ingericht volgens het 3.0-concept van The Athlete’s Foot. Dat maakt deze winkel tot een belangrijke proeftuin én visitekaartje voor de formule. “Het streetwear-gehalte ligt duidelijk hoger. Aangezien kleding inmiddels goed is voor ongeveer een derde van onze omzet, is het logisch om ook in uitstraling en presentatie die lijn door te trekken.”
Het modulaire karakter van het concept biedt flexibiliteit: het aanbod van kleding en schoenen is eenvoudig per week aan te passen, afhankelijk van vraag, seizoensinvloeden of campagnes.
Lokale marketing in samenspel met de formule
De landelijke en internationale zichtbaarheid wordt door The Athlete’s Foot zelf verzorgd, maar voor lokale marketing neemt de ondernemer zelf het initiatief. “In overleg met het hoofdkantoor kies ik vooral voor instore-acties, waarbij we klanten betrekken en verrassen op de winkelvloer. In een stad als Nieuwegein werkt dat persoonlijk contact en lokale binding nog altijd het beste.”
Vooruitkijken: groei en doorontwikkeling
De keuze om te investeren in het nieuwe winkelconcept komt voort uit een duidelijke ambitie: groeien.
“Ik wil vooruit met mijn winkels,” zegt hij. “Naast Nieuwegein heb ik ook een vestiging in Veenendaal. Beide locaties wil ik verder uitbouwen, zowel in omzet als in merkbeleving.”
Ook formulebreed is groei het sleutelwoord. Binnen The Athlete’s Foot staan voor het vierde kwartaal van dit jaar én voor volgend jaar nieuwe openingen gepland. “Dat geeft vertrouwen – het laat zien dat we als netwerk blijven investeren in de toekomst.”