Welke uitdagingen heeft een franchisenemer?

Over de ontwikkelingen bij de franchisegever en de relatie met de franchisenemer is regelmatig onderzoek gedaan maar wat nu de uitdagingen zijn van de franchisenemers is nooit goed in kaart gebracht. Reden voor Franchise+ om onderzoek te laten doen onder 3.000 franchisenemers. 

De franchisenemers die benaderd zijn voor het onderzoek komen uit diverse branches: dienstverlening, detailhandel food, detailhandel non-food, horeca en zorg sport en wellness. Geprobeerd is inzicht te krijgen in welke aspecten van het ondernemerschap knelpunten zijn voor de franchisenemers, hoe worden deze opgelost en uit welke hoek krijgen de franchisenemers steun en hulp?

Uitdagingen in het ondernemerschap

Uit het onderzoek is gebleken dat franchisenemers de volgende uitdagingen hebben:

  • Realiseren van omzetgroei en winstgroei
  • Communicatie met de franchisegever
  • Doorvoeren van veranderingen in de formule
  • Vinden van goed personeel
  • Cashflow

Informatiebron

Aan de franchisenemers werd de vraag voorgelegd hoe zij aan hun informatie komen als zij tegen problemen aan lopen. Collega-ondernemers is de meest gebruikte bron om aan informatie te komen. Van alle respondenten vraagt bijna 63,9% hun collega-ondernemers om raad voor het oplossen van problemen. Daarnaast is de franchisegever voor iets minder dan de helft een belangrijke informatiebron. Een onafhankelijke coach wordt nooit gebruikt. Dit kan zijn omdat franchisenemers deze coach niet kunnen vinden of omdat dit niet interessant is voor de franchisenemer.

Dit onderzoek is uitgevoerd door een studente van de Small Business en Retail Management opleiding.
In het Franchise+ vakblad nummer 5/2016 is het complete artikel te vinden over dit onderzoek. Abonnement of gratis proefnummer aanvragen?