Poké Perfect x De Digitale

Dat digitale menuborden en orderkiosken een perfecte manier zijn om attentiewaarden en omzet te verhogen is gebleken, voor Poké Perfect is het een vast onderdeel van de formule geworden. De Digitale voorziet de locaties van de franchiseformule van orderkiosken, keukenmanagementsystemen en digitale menuborden.

Poke Perfect

In 2016 werd Poké Perfect, de eerste pokebowl formule van Nederland, opgericht door broer en zus Gerrit Jan en Quinta Witzel. Na haar tijd in New York miste Quinta bij terugkomst de gezonde en duurzame snelle hap die ze als model graag at. De constatering dat er in Nederland weinig aanbod was van gezonde en gevarieerde voeding leidde tot de oprichting van Poké Perfect: een voedingsconcept voor snel, gezond eten met duurzame, verse producten. Gericht op het vergemakkelijken van een gezonde levensstijl die bij uitstek geschikt is voor mensen met een druk leven, maar toch bewuste keuzes willen maken zonder dat ze daar veel tijd voor moeten opofferen.

Margeverbetering door innovatie

Digitale menuschermen gaven de omzet van restaurantketen Poké Perfect al een flinke omzet boost. Het geeft oprichters Quinta en Gerrit Jan Witzel meer mogelijkheden om de varianten van de poké bowls aantrekkelijk te presenteren. Door de komst van de orderkiosken van De Digitale is dit verder gestegen. “Op die manier nemen we ook keuzestress bij de klant weg.”, vertelt Quinta. ,,Ik denk dat veel mensen het fijner vinden om op hun gemak hun poké bowl samen te stellen, zonder de druk van andere wachtende klanten.” Bijkomend voordeel is dat, het toch al schaarse, personeel ingezet kan worden voor de bereiding en gastvrijheid in plaats van het aannemen van bestellingen en betalingen. Hierdoor is de productiviteit per medewerker hoger en de logistieke flow beter.

“Onze kiosk applicatie is zo gebouwd dat er een perfecte balans is tussen snelheid, gebruiksgemak en het stellen van de juiste commerciële vragen.” – Jeffrey Brouwer

Dankzij deze digitalisering zijn Gerrit Jan en Quinta in staat het bestel- en betaalproces aantrekkelijker en makkelijker te maken en daarmee in te spelen op de toenemende behoefte aan gemak en snelheid. Met een omzetgroei van zo’n veertig procent als resultaat. Maar ook de marges verbeteren door deze innovaties. Voor een goed vergelijk zijn er meerdere orderkiosken getest en hierbij kwam De Digitale als beste uit de bus, zij lieten de grootste omzettoename zien.

,,De upsell verbeterde merkbaar! Er werden meer toppings gekozen, maar ook andere gerechten en meer dranken. En dat zijn echte margemakers”, vertelt Gerrit Jan.

Customization

Bij Poké Perfect kunnen klanten de ultraverse poké bowls naar eigen wens samenstellen. Uniek aan de kiosk van De Digitale is de visualisatie, terwijl gasten hun eigen poké bowl bouwen zien zij dit direct gevisualiseerd op het scherm. ,,Mensen zien veel beter wat ze krijgen doordat het visueel is. We merken dat het heel erg helpt”, licht Quinta toe.

“Op het moment dat je een ingrediënt of topping op de orderkiosk toevoegt, zie je interactief hoe jouw gerecht wordt opgebouwd. Dat is natuurlijk een heel toffe feature”, zegt Gerrit Jan.

Investering Het op korte termijn uitrollen van orderkiosken over meerdere locaties kan in de papieren lopen. Daarom heeft Poké Perfect gekozen voor het ‘pay per use’ model van De Digitale, hiermee hoeven zij geen grote investering te doen aan de voorkant maar betalen ze een bedrag per transactie over een periode van vijf jaar. De Digitale plaatst de hardware vervolgens in bruikleen. De oprichters van Poké Perfect kennen reeds de uplift in omzet en marge die is gerealiseerd en de conclusie bleek simpel. “De orderkiosken betalen zichzelf, de extra gerealiseerde marge is een stuk hoger dan de transactie fee die we ervoor betalen.” Met deze constructie is Poké Perfect makkelijker in staat verder te groeien. De groei realiseren zij overigens niet alleen met eigen vestigingen, maar ook middels franchise en bezorging.

 

Poké Perfect