Paul van Wageningen: Internationaal gaan met uw formule

Als u met uw franchiseformule het punt heeft bereikt waarop u succesvol bent in Nederland vraagt u zich waarschijnlijk af wat de volgende stap zou kunnen zijn. Soms is dit het moment waarop proactieve franchisegevers overwegen om de stap naar het buitenland te maken. Voor de hand liggende keuze is dan een uitbreiding naar Duitsland. In Europa is Duitsland een echte prijs! Een stabiele economie, goed georganiseerd en op veel gebieden vergelijkbaar met de Nederlandse mentaliteit. De nodige franchisegevers zijn u al voorgegaan in de stap naar Duitsland. Formules als Oil & Vinegar, Straetus Incasso en HEMA zijn slechts een paar voorbeelden van formules die een winstgevende operatie hebben in Duitsland. Het bewijst dat verschillende typen franchise succesvol kunnen uitbreiden naar onze oosterburen en daarmee hun groei en inkomstenstroom verder kunnen verbeteren. Net als bij elke andere uitbreiding en toekomstplannen is het goed om bewust te zijn van de valkuilen. Het is niet alle franchiseorganisaties gelukt om voldoende tractie te krijgen of voldoende revenuen nodig om de groei door te zetten. Van belang is om een duidelijke strategie te hebben. Bijvoorbeeld in welk land zou u willen starten. Waarom is een land als Duitsland aan te bevelen boven bijvoorbeeld Belgi? of het Verenigd Koninkrijk? Om bij die voorbeelden te blijven; Belgi? kent, ondanks dat het veel gemeenschappelijk heeft met Nederland, toch een andere cultuur en als het gaat om franchise wetgeving is het geen eenvoudige markt om internationaal franchise onder de knie te krijgen. Het Verenigd Koninkrijk is in veel branches onwaarschijnlijk concurrerend en meer dan waar ook is voorbereiding en investering van belang. Ook in meer algemene zin is er een aantal factoren waarom internationalisatie goede voorbereiding vraagt; Het volstaat niet met het vinden van een master franchisenemer. Internationalisatie is een investering. In geld maar ook in tijd. Er bestaat het gevaar dat uw internationale ambitie de aandacht afleidt van uw huidige business. Er moet dus sprake zijn van een weloverwogen plan. Niet alleen hebt u vaardigheden nodig om een master aan te sturen en van voldoende kennis te voorzien, nog belangrijker, uw bedrijfscultuur moet zijn weg vinden in zijn of haar organisatie. In dat kader is onvoldoende marktonderzoek bijna een doodzonde. Hoewel Duitsland en veel andere Noord-Europese landen veel gelijkenis vertonen met Nederland, is er toch sprake van compleet verschillende smaken en verwachtingen rond producten en diensten. Ondanks de rol die een eventuele master hierbij zou kunnen spelen, dient u zelf ook over solide kennis te beschikken met betrekking tot de positionering, logistiek, pricing en marketing van het product of dienst. U kan en mag dat niet volledig aan een master franchisenemer over laten. Het begint dus bij weten wat er komt kijken bij internationalisatie, wetgeving, financi?n, training etc.. Dat is een stap die ligt v??r het uitvinden van wat de optimale benadering is voor een individueel land of gebied. Daarbij kan een lokale franchise consultant u helpen. Hij kan helpen bij de research, het verkrijgen van subsidies en begrijpen van wetgeving. Kortom iemand die de lokale gewoonten kent en u op elke gewenste manier kan adviseren. Hij kan u dus ook helpen bij het vinden van de juiste business partners. Er zijn internationale netwerken van Franchise Consultants in Europa. Deze netwerken zijn toegerust om u te helpen voorbereid te zijn op internationalisatie, de lokale markt die u wilt veroveren te kennen en het zoeken naar de juiste business partner(s). Zonder goede contacten komt u niet snel in de best mogelijke startpositie. Paul van WageningenFranchise Match