HEMA wil dit jaar 25 winkels in het buitenland openen

HEMA boekte in boekjaar 2016 een netto omzet van €1.193,2 miljoen, een stijging van 4,7% in vergelijking met een jaar eerder. Niet eerder boekte HEMA zo’n hoge jaaromzet. Het jaarresultaat van HEMA werd gestuwd door assortimentsvernieuwingen, een sterk 4e kwartaal, hogere online verkopen en internationale groei.

Tjeerd Jegen, CEO HEMA, reageert: “We zijn erg tevreden over onze prestaties in 2016. We hebben weer meer klanten weten te trekken, wat leidde tot een hoger marktaandeel en een recordomzet. We liggen op koers en we kunnen nu zien dat onze groeistrategie, het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groei in e-commerce, zijn vruchten afwerpt. We hebben in de afgelopen twee jaar onze voorraden structureel afgebouwd. Hierdoor hebben we extra kunnen investeren in nieuw assortiment zoals de ‘Back to School’-collectie en de kledingcollectie waardoor HEMA is uitgegroeid tot marktleider in de Nederlandse kledingbranche. Ook zijn we online flink gegroeid door onze nieuwe website en kortere levertijden. Klanten bestellen meer en bestellingen kunnen vaak dezelfde dag in de winkel worden opgehaald. Internationaal blijven we doorgroeien. We hebben ons winkelbestand en omzet in alle landen buiten Nederland vergroot. Na positieve testresultaten in 9 bestaande Benelux-winkels gaan we het internationale winkelconcept de komende jaren ook in Nederland en België verder uitrollen.”

HEMA internationaal

HEMA realiseerde in alle landen waarin zij actief is een omzetgroei. Het internationale winkelnetwerk groeide met 15 winkels. HEMA opende 10 winkels in Frankrijk, 2 in Spanje, 2 in het Verenigd Koninkrijk en 1 in Duitsland. In Frankrijk werd de grootste omzetgroei geboekt. 

HEMA heeft de ambitie om in 2017 25 nieuwe winkels buiten Nederland en België te openen. 

Bekijk ook