HEMA franchisenemers krijgen grotendeels gelijk

De rechtbank Amsterdam heeft woensdag de HEMA franchisenemers grotendeels in het gelijk gesteld in een geschil met het hoofdkantoor. 

Het geschil ging over de vraag wie (de franchisenemers of het hoofdkantoor) welk deel van de uitgaven aan de centraal geregelde e-commerce activiteiten op zich moest nemen, meldt De Rechtspraak. Over de verdeling van die uitgaven waren nadere afspraken gemaakt in een vaststellingovereenkomst – maar die overeenkomst werd door beide partijen verschillend uitgelegd. De rechtbank oordeelt nu – met de franchisenemers – dat het hoofdkantoor bij de financiële afrekening over het verleden niet mag afwijken van de in de vaststellingsovereenkomst neergelegde uitgangspunten en criteria.

Die uitgangspunten en criteria hielden bijvoorbeeld in dat de franchisenemers uitsluitend zouden meebetalen aan investeringen in e-commerce activiteiten in Nederland en niet in het buitenland. Daarnaast hoeven de franchisenemers alleen bij te dragen aan de operationele kosten van de afdeling E commerce Distributiecentrum en niet aan de algemene of overheadkosten van het hoofdkantoor.

In de vaststellingovereenkomst hebben beide partijen ook afgesproken de bestaande afspraken rond e-commerce gezamenlijk te zullen evalueren. Het hoofdkantoor bepleitte dat de uitkomst van de evaluatie moest worden afgewacht, voordat er over het verleden kon worden afgerekend. De rechtbank gaat daar niet in mee.

Reactie HEMA

De warenhuisketen reageert als volgt: “HEMA is tevreden dat de e-commerce-facturen die HEMA tot op heden aan de franchisenemers heeft gestuurd volgens deze uitspraak correct zijn. Deze facturen zullen dus ook door alle franchisenemers moeten worden voldaan. Ook heeft de rechtbank bepaald dat HEMA de bijdrage aan e-commerce door franchisenemers op een juiste manier heeft onderbouwd en niet verder hoeft te onderbouwen. HEMA is nog altijd van mening dat de afspraken met haar franchisenemers, die stammen uit 1997 en 2005, moeten worden gemoderniseerd en moeten worden aangepast met oog op het huidige retail landschap. Deze nieuwe afspraken zouden dan moeten worden vastgelegd in een nieuw franchisecontract inclusief een nieuwe opzet voor e-commerce. Daarom sluit HEMA een hoger beroep niet uit. HEMA ziet echter liever dat er afspraken gemaakt kunnen worden met haar franchisenemers zonder tussenkomst van een rechter of de dreiging daarvan.”

Bekijk ook