Groep franchisenemers Papa John’s stapt naar de rechter
Een groep van 7 franchisenemers en 12 oud-franchisenemers van Papa John’s stapt naar de rechter omdat ze vinden dat de franchiseorganisatie hen foutieve prognoses heeft voorgespiegeld. Ze willen via de rechter hun schulden verhalen op het Nederlandse hoofdkantoor van Papa John’s. De ondernemers vinden dat hen vooraf gouden bergen zijn beloofd, maar dat het onder de huidige franchisevoorwaarden onmogelijk is om de vestiging te laten draaien. De schulden van sommige van deze franchisenemers loopt in de tonnen.
Onderbouwing van klachten Papa John’s franchisenemers ontbreekt
De advocaat van Papa John’s Nederland, Remy Albers van Ludwig & van Dam Advocaten, geeft aan dat iedere onderbouwing van de klachten van franchisenemers op dit moment ontbreekt: “Franchisenemerschap is ondernemerschap en dat brengt ondernemersrisico’s met zich mee. Natuurlijk is het spijtig als een ondernemer niet het beoogde resultaat haalt. Dit wil echter niet zeggen dat de schuld hiervoor bij de franchisegever ligt. Daar zal de rechter over oordelen.”
Franchisenemers worden vertegenwoordigd door LXA The Law Firm
Advocaat van de groep (oud-)franchisenemers, Herman Knotter van LXA The Law Firm, vertelt aan de NOS: “Ze werven mensen uit een kwetsbare groep, Nederlanders van wie de meesten niet of weinig relevante ervaring hebben in de horeca. Deze ondernemers leggen al hun spaargeld in en hen worden gouden bergen beloofd, hoge omzetprognoses, een opleidingstraject en doorlopende ondersteuning, maar daar komt in praktijk niets van terecht. Indien een vestiging sluit, verkoopt Papa John’s de inventaris en franchiserechten aan de opvolgende franchisenemer. De franchisenemer die het niet heeft gered, blijft met schulden achter.”
Gezonde omzetgroei bij Papa John’s vestigingen
De franchisegever geeft aan op dit moment nog niet inhoudelijk te kunnen reageren aangezien de onderbouwing nog ontbreekt. Hij geeft aan dat alle zaken de afgelopen 12 maanden hebben geprofiteerd van kostenbesparingen op online transactiekosten en bezorgplatformen en dat er tevens een gezonde omzetgroei en margegroei is gerealiseerd voor alle winkels. "De gemiddelde omzetgroei van individuele zaken (like-for-like) ligt rond de 7,5% voor 2020 tot nu toe", aldus Papa John's Nederland.
Veel personeelswisselingen bij Papa John’s hoofdkantoor
Vanuit Franchise+ hebben we over deze klachten met enkele franchisenemers gesproken. Zij geven aan dat er relatief veel personeelswisselingen zijn geweest bij de centrale organisatie. Hierdoor kan het voor nieuwe ondernemers lastig zijn om te weten bij wie ze terecht kunnen. De franchisegever reageert in hun ervaring echter altijd snel op vragen en biedt zeker goede ondersteuning. Wellicht had de franchisegever naar hun mening soms kritischer kunnen selecteren bij kandidaten, maar, vinden ze, deze mensen hebben er zelf vrijwillig voor gekozen om zich bij de formule aan te sluiten.
Marktconforme vergoedingen en inkoop bij Papa John’s
Franchisenemers: “Franchisevergoedingen en inkoopprijzen verschillen ook niet veel met de concurrentie. Het resultaat is dan ook grotendeels afhankelijk van wat de franchisenemer er zelf van maakt. Veel franchisenemers die nu ontevreden zijn, stonden zelf niet in de zaak en hebben het té veel aan personeel overgelaten. Ons hebben ze geen gouden bergen beloofd. De cijfers die wij te zien gekregen hebben waren van andere vestigingen en wij liggen daarmee redelijk in lijn.
“Nieuwe franchisenemers moeten zich ook realiseren dat je met een onderneming niet vanaf dag één grote winst maakt. Een onderneming moet je opbouwen. Sommigen van de ondernemers die Papa John’s Nederland nu aanklagen zullen zich dat waarschijnlijk niet voldoende bewust zijn geweest.”
“Het is zonde dat er nu een groep is die Papa John’s als formule onterecht zwart maakt. Dit schaadt niet alleen de franchisegever, maar ook ons als franchisenemers in onze groei."
Papa John's International
Gevraagd naar een reactie, zegt de internationale moederorganisatie van Papa John's het volgende: Papa John’s International, Inc. is een franchise business model. In Nederland wordt Papa John’s voor 100% uitgebaat door franchisenemers. Het is de verantwoordelijkheid van de master franchisegever in Nederland om ondersteuning en dienstverlening te bieden aan de franchisenemers. Papa John’s International is geen partij in de overeenkomst tussen de master franchisegever en franchisenemers. Wij hopen dat de partijen tot een constructieve oplossing voor hun geschil komen.