ChiqueOLatte: binnen 10 jaar 300 vestigingen

In april is de 1e vestiging van ChiqueOLatte geopend, in Amsterdam. Franchisegever Süleyman Gögüs is ambitieus en mikt op 300 vestigingen binnen 10 jaar. Dit wil hij realiseren door middel van franchising. Tijd voor een interview met deze jonge, gedreven franchisegever. 

“Samen met Gulcan Kotan ben ik de mede-eigenaar van 4 ondernemingen: Sensa Zorg, Kraamzorg Anne Noord-Holland, GGZ Sensa en last but not least ChiqueOLatte: een chocoladecafé waarbij het puur gaat om beleving”, vertelt de 30-jarige Süleyman. 

“Ik had altijd de intentie om een boek-café te starten. Echter was dat commercieel niet interessant. Toen ben ik in Londen een chocoladecafé tegengekomen, waarbij ik dacht: dit is hem. Ik ben van origine een maatschappelijk ondernemer in de zorg. Na 9 jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging, naast mijn zorginstellingen. Sensa Zorggroep is mijn gewetenskant en ChiqueOLatte is mijn ondernemende kant. Ik dacht: van chocolade worden mensen gelukkig en dat past bij mijn ondernemerskarakter. Ik wil mensen gelukkig maken. Dat doe ik nu door in te spelen op de belevenis-economie. De manier waarop de thee wordt geserveerd, quotes met positief woordgebruik, een trap op klimmen naar de minigrachtenpanden boven, chocoladehemel aan de muur. Het totale concept van een waar chocoladeparadijs, daar worden mensen gelukkig van”, aldus Süleyman.

Inspiratie

Süleyman heeft in diverse landen rondgereisd om soortgelijke concepten te zien en inspiratie op te doen. Daarna heeft hij een innovatieteam opgezet met een industrial designer, architect, neuropsycholoog en marketeer. In de franchiseformule zijn neuromarketing technieken toegepast. 

“Onze achtergrond in de zorg heeft onze visie hierop ook veranderd. Mensen willen socializen. Eenzaamheid is een hot item in Europa. En klanten zijn niet meer van groot en luxe, maar juist van klein en knus. Daar hebben wij op ingespeeld en dat onderscheidt ons van andere formules”, vertelt Süleyman.

“Ons concept is tot in de details doordacht. Elke hoek en elke seconde van ons chocoladecafé is een fotomoment waard. Zo speel je ook in op online social media marketing.”

Internationaal

De franchisegever hoopt binnen 1 jaar 15 vestigingen te tellen, binnen 10 jaar 300 vestigingen en binnen 3 jaar een kenmerkend internationaal merk en trendsetter binnen deze markt te zijn. 

ChiqueOLatte heeft momenteel een pop-up store in Amsterdam. “Een geschikte locatie vinden blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht. We hebben al afspraken met 15 franchisenemers staan. Daarnaast hebben we een master franchisenemer in Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Overal ter wereld gaan we voor dezelfde smaak, interieur en kwaliteit”, vertelt Süleyman. Voor mei 2018 worden er nieuwe vestigingen opgezet in Brussel, Londen, Chicago, Utrecht en Haarlem. 

Tip voor startende franchisegevers

Süleyman sluit af met een tip voor startende franchisegevers: “Investeer in franchise. Neem advies vanuit een ervaren advies- en marketingbureau. Een adviesbureau kan zijn ervaringen delen en helpen met het opzetten van een franchiseplan, franchisehandboek, exploitatiemodel en meedenken over de strategie. Een marketingbureau kan je adviseren hoe je een powerbrand kan worden.”