Als pizzabezorger begon ik niet met het idee ooit franchisepartner te worden

Thijs Vosmeijer en Stijn Meeus begonnen allebei als scooterbezorgers bij hun plaatselijke Domino’s, en inmiddels zijn ze allebei succesvolle franchisees. Thijs runt al een aantal jaar twee winkels in Zutphen en Lochem, terwijl Stijn druk bezig is met het opzetten van zijn eerste winkel als franchisepartner. Hun reis naar franchise is een verhaal van leergierigheid, groei en het grijpen van kansen.

Klein beginnen

Thijs en Stijn zijn beide onderaan de ladder begonnen in hun geboorteplaats. Thijs begon in 2017 als bezorger bij Domino’s in Zutphen. "Ik begon uiteraard niet met het idee om franchisepartner te worden," zegt Thijs. Maar door zijn leergierigheid wilde hij meer leren over het ‘binnen-gedeelte’ van de winkel. Na zes maanden vroeg hij zijn manager of hij meer in de winkel kon doen. "Het ging toen snel," vertelt hij.

Thijs klom snel op, van bezorger naar assistent-manager. "Na een jaar als assistent-manager wilde ik manager worden, ik voelde dat ik de rol goed kon invullen." Later, toen hij meer verantwoordelijkheden kreeg die eigenlijk bij de franchisepartner lagen, besloot hij de winkel over te nemen. "Ik zag wat er uit zo'n winkel te halen valt als je er veel tijd en energie in stopt," zegt Thijs.

"Op dit moment ben ik nog ‘gewoon’ een manager. Straks beheer je een winkel die helemaal van jou is: dat is spannend, maar ook erg leuk."

Stijn Meeus begon drie jaar geleden als scooterbezorger. "Mijn broer deed het al, en het was een flexibel bijbaantje." Hij groeide snel door tot shiftrunner en leerde de fijne kneepjes van het vak. "Na vier maanden was ik één van de meest ervaren shiftrunners en nam ik veel taken op me, zoals schoonmaken en lokale marketing."

Toen Stijn zijn school verliet, begon hij na te denken over zijn toekomst. "Ik vond werken in de winkel leuk, dus als ik dat voor mezelf zou kunnen doen, zou dat fantastisch zijn." Hij kreeg de kans om manager te worden, een kans die hij met beide handen aangreep. "Na wat gesprekken met het servicekantoor was ik meteen enthousiast om franchisepartner te worden."

De opstart-perikelen

Aan het eind van 2023 begon Thijs met de opstart van een nieuwe winkel in Lochem. Hij zag deze locatie als een goede kans vanwege de vergelijkbare bevolking en minder concurrentie. "Toen ik hoorde dat ze bezig waren met het aankopen van een pand, was dat een mooi moment." Het openen van een nieuwe winkel bracht onzekerheden met zich mee. "Je weet niet wat voor omzet je gaat draaien, en je hebt verhalen van zowel succesvolle als minder succesvolle winkels in kleine dorpen. Dat was best spannend."

Gelukkig kreeg Thijs goede ondersteuning van Domino’s en zijn oude franchisepartner. "In deze periodes kunnen er veel onzekerheden zijn, maar ik heb veel kunnen leren van anderen." Stijn zit nu in het opleidingstraject om franchisepartner te worden. "Het was belangrijk om veel vlieguren te maken als manager," zegt hij. "Sinds ik de stap naar franchisepartner heb gezet, ben ik volop bezig met trainingen."

Stijn ontdekte dat de leiderschapsstijlen van franchisepartners sterk verschillen. "Ik leerde veel van verschillende franchisepartners: van grote partners die veel winkels beheerden en weinig in de winkel waren, tot kleinere partners die meer uren in de winkel zaten. Ik neem van beide kanten iets mee."

Een nieuwe uitdaging

Na de succesvolle opening van de winkel in Lochem kreeg Thijs de kans om de winkel in Zutphen over te nemen. "Het is geweldig om terug te keren naar de winkel waar het voor mij begon," zegt Thijs trots. Inmiddels draait de winkel goed en blijft deze groeien.

Het runnen van twee winkels brengt nieuwe uitdagingen. "Het is moeilijk om op twee plekken tegelijk te zijn. Ik was veel in Lochem, en dat had invloed op de winkel in Zutphen." Het blijft een uitdaging om beide winkels goed te managen, maar Thijs heeft er vertrouwen in.

Goed personeel is alles

Als het gaat om het runnen van een succesvolle onderneming, is Thijs duidelijk: "Goed personeel vinden en behouden is het belangrijkste." Hij gelooft dat investeren in personeel cruciaal is voor het succes van een winkel. "Je kunt nieuw personeel aannemen, maar als je niet goed traint en behoudt, merk je dat snel in de operationele zaken."

"Op personeel moet je niet te veel besparen, dat is wel echt mijn visie."

Stijn deelt deze visie. "De franchisepartner waar ik nu meeloop kent de namen van zijn personeel en weet wat er speelt in de winkel. Dat heeft echt impact." Stijn vertelt ook dat hij veel heeft geleerd van een eerdere franchisepartner die meerdere winkels had. "Ik leerde veel over bedrijfsvoering: roosters, trainingen, voedselveiligheid. Daar krijg je veel inzicht in."

De toekomst

Voor 2025 wil Thijs zich vooral focussen op het trainen van zijn personeel zodat ze meer zelfstandigheid krijgen in de winkels. "In één winkel lukt dat wel, maar in beide is het een uitdaging. Ik wil me dit jaar meer richten op de zelfstandigheid van mijn team en kijken waar er nog groeikansen zijn."

Stijn is druk met zijn opleiding, maar kijkt ook al vooruit. "Mijn leiderschapsstijl wil ik een mix maken van mensgericht en een focus op cijfers. Natuurlijk wil ik een goede relatie met mijn personeel, maar het moet ook een bedrijf zijn dat winst maakt." Stijn ziet zichzelf niet in de toekomst meerdere winkels beheren zoals zijn vorige franchisepartner. "Ik wil mijn personeel kennen en goed contact houden. Het mensgerichte aspect blijft voor mij heel belangrijk."

Stijn kijkt ernaar uit om zijn winkel dit jaar te openen. "Er spelen nog een paar dingen, maar als de locatie goed is, kan het snel gaan. Ik kijk er echt naar uit."

Geïnteresseerd in de formule van Domino's en benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag eenvoudig meer informatie aan via de onderstaande knop!

Informatie aanvragen