Albert Heijn en Jumbo bereikbaar via Google Assistent
Vorige week lanceerde Google de Nederlandse versie van Google Assistant: de Google Assistent. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo zijn vanaf nu bereikbaar via de Google Assistent.
Albert Heijn
De Google Assistent vertelt je binnen een paar seconden wat in de bonus is bij Albert Heijn, welke gerechten je kunt maken met kip en aubergine en voegt een pak melk toe aan je boodschappenlijstje in de Appie app. De toepassing van de Google Assistent sluit aan bij de toekomstverkenning ‘Appie Tomorrow’ – een boek over de toekomst van de foodretail.
Jumbo
Met de boodschappen-app van Jumbo kunnen klanten hun boodschappen inspreken en bestellen. Met behulp van voice-technologie kunnen digitale boodschappenlijstjes opgesteld en aangevuld worden. Jumbo introduceerde vorig jaar al een inmiddels veelgebruikte spraakoptie in haar bestaande mobiele app. Hiermee was zij de eerste supermarktketen met een app die ook suggesties doet voor het boodschappenlijstje.
11% klanten gebruikt spraak-optie
“Steeds meer Nederlanders omarmen de mogelijkheden die voice-technologie te bieden heeft. Zo gebruikt 11% van onze klanten de spraak-optie bij het bestellen van hun boodschappen in de bestaande Jumbo app. Dat is behoorlijk veel, als je bedenkt dat er in Nederland nog niet zoveel voice-toepassingen zijn”, vertelt Roy van Keulen, directeur Marketing van Jumbo. “Door verschillende spraakopties op meerdere platforms aan te bieden, willen we het voor de consument nóg gemakkelijker en leuker maken om boodschappen te bestellen of een boodschappenlijstje te maken voor in de winkel. Dat kan altijd en overal en bespaart bovendien erg veel tijd.”
Hoe werkt het?
Het bestellen van boodschappen in de Jumbo app in de Google Assistent werkt als volgt: de klant geeft in de Google Assistent aan dat hij wil praten met Jumbo en noemt een product. De Google Assistent doet vervolgens allerlei suggesties. Na de bevestiging worden de boodschappen toegevoegd aan het boodschappenlijstje van de klant. Van Keulen: “In de bestaande app van Jumbo wordt dankbaar gebruikgemaakt van de spraakoptie: vooral doordeweeks en aan het eind van de dag. De meest gekochte artikelen zijn vooral basisproducten, zoals melk, kaas, brood en eieren.”