Digitale revolutie: waar te beginnen?

De technische ontwikkelingen gaan razendsnel en grijpen in op alle facetten van ons leven, of het nu gaat over ons koopgedrag of over de manier waarop we met elkaar in contact blijven. Dat is zeker niet altijd een zegen en er zijn alweer apps om te zorgen dat we aan tafel en in de auto even offline gaan, maar het biedt zeker ook nieuwe kansen en mogelijkheden. De mogelijkheiden zijn haast eindeloos en dat maakt het ook lastig prioriteit te bepalen.

Succesfactoren

Wat zijn de onderliggende drijvende factoren die bepalen of digitale transformatie succesvol is? Vanuit de succesverhalen in de markt is een aantal lessen te trekken;

  • De klantbehoefte staat centraal. In een wereld waarin we overal en altijd producten en diensten krijgen aangeboden, worden we met elkaar steeds kritischer. Alleen degene die de consument echt weet te raken, zal uiteindelijk de klant kunnen verleiden. Presentatie, vindbaarheid en klantwaardering zijn daarbij steeds belangrijker;
  • ICT is de katalysator achter de verandering. Nieuwe technieken bieden nieuwe mogelijkheden. Dan gaat het zowel over nieuwe toepassingen van nieuwe technieken op bestaande processen, zoals zelfrijdende transportmiddelen, maar ook over geheel nieuwe toepassingen, zoals 3D-printing;
  • Gestroomlijnde processen zijn een voorwaarde voor succes. In een geautomatiseerde omgeving geldt dat alle processen snel, uniform en transparant verlopen. Een gedegen inrichting en nauwgezette uitvoering zijn essentieel voor het realiseren van een efficiënt en effectief proces.

Aanpak

Een gerichte aanpak vraagt keuzes. Belangrijk is daarbij houvast te vinden in een gerichte strategie: waar zit de kracht van mijn onderneming en hoe kan digitalisering hierin ondersteunen? Hoe verandert de behoefte van mijn klanten en op welke manier kan ik daar maximaal op inspelen? Welke onderdelen van mijn bedrijfsvoering bieden de beste aanknopingspunten (en ook: welke onderdelen kunnen prima functioneren zoals het nu al is)? Op deze manier is digitalisering integraal onderdeel van de onderneming en niet een losstaand iets. Door gericht concrete keuzes te maken en de aanpak daarop te richten, is de kans van slagen het grootst.

Partnership

Het is ondoenlijk alle nieuwe technieken te overzien, laat staan eigen te maken. Dat hoeft ook helemaal niet, want anderen hebben al vaker met hetzelfde bijltje gehakt. Het is wel belangrijk te bepalen welk onderdeel van de bedrijfsvoering het betreft: sales omgeving, kassa-automatisering, logistiek en fulfilment, financiën en beheersing, etc. Op basis daarvan kan samenwerking worden gezocht met een professionele partij om gezamenlijk uitvoering te geven aan de strategie.

Jeroen Mathijssen
Senior Manager BDO Outsourcing
BDO

BDO
Jeroen Mathijssen Jeroen Mathijssen
Senior Manager BDO Outsourcing
Stel je vraag aan Jeroen Mathijssen
CAPTCHA