Nieuwe DHZ-formule Kluswijs vlot van start

Een nieuwe formule in de doe-het-zelfbranche moet van goeden huize komen in deze sterk concurrerende markt. Met KlusWijs denkt directeur Hans Hortensius een ijzersterke formule te hebben, die - mede dankzij de ervaren en gedreven ex-Doeland-ondernemers - bovengemiddeld zal presteren de komende jaren.

Per 1 januari van dit jaar is Nederland een nieuwe formule rijker in de doe-het-zelfbranche. KlusWijs is halverwege 2010 ontstaan vanuit 11 van de 58 Doeland-ondernemers die graag op eigen kracht verder wilden na het verdwijnen van hun formule en niet wilden kiezen voor aansluiting bij Hubo of Multimate. Trefwoorden voor de nieuwe formule: vakkundig, vertrouwd en voordelig. Inmiddels hebben alle 11 vestigingen de KlusWijs-look en zijn delen van het assortiment opgebouwd uit nieuwe merken en producten die beter aansluiten op een belangrijk uitgangspunt van de formule: hoge kwaliteit voor een scherpe prijs. Hans Hortensius, voormalig consultant in de DHZ-branche, voert de directie van KlusWijs. "We hebben in relatief korte tijd - zes maanden - een sterke organisatie neergezet. Deze groep ondernemers is dan ook geweldig gemotiveerd en werkte op alle mogelijke manieren mee aan de totstandkoming van KlusWijs", zegt hij. "De positionering is die van een onafhankelijke organisatie die echt in het belang van de ondernemers werkt en luistert naar wat zij willen. Wij hebben geen participerende leveranciers in KlusWijs bv en stoppen geen financiële injecties in onze franchisenemers."

Grote sprong

Dankzij het strategische partnerschap met Retail Synergie, bekend van onder andere de formules Quality Centers en de telecomformule Welcom, kon KlusWijs al meteen een grote sprong maken op het gebied van de backoffice. "Met Retail Synergie zijn we een full franchiseorganisatie", zegt Hans Hortensius. "Het winkelautomatiseringsprogramma draait al succesvol. Alle ondernemers krijgen wekelijks een managementrapportage en iedere week wordt er gebenchmarkt. We bekijken met elkaar de resultaten en hoe we die positief kunnen beïnvloeden. Verder verzorgen we de marketing en het opleidingstraject met zowel algemene verkooptrainingen als vakinhoudelijke trainingen. We doen de hele inkoop die voor minimaal zeventig procent is ondergebracht bij contractleveranciers en we regelen de centrale facturering." De KlusWijs-organisatie wordt aangestuurd vanuit het kantoor in Lieren.

Bovengemiddeld

Hans Hortensius ziet de toekomst met optimisme tegemoet. "De doe-het-zelfmarkt is sterk afhankelijk van de huizenbewegingen en van het consumentenvertrouwen. De verwachting is dat beide dit jaar weer wat zullen aantrekken. Met de KlusWijs-winkels denken we bovengemiddeld te zullen groeien omdat we ons zeer onderscheidend profileren. Dit jaar kiezen we nog voor een compleet nieuwe routing en een nieuwe indeling in alle winkels. Uitgangspunt is dat de winkel straks is ingericht op basis van hoe de consument het liefst in onze winkel wil lopen. We willen die consument verleiden en triggeren. Deze klantgerichte benadering is een belangrijk onderscheidend punt van KlusWijs."

Hans Hortensius is ervan overtuigd dat een groei van de formule met tien tot twintig vestigingen per jaar mogelijk is. "Daarbij blijft de kwaliteit van de franchisenemers het belangrijkste uitgangspunt. Nieuwe franchisenemers moeten dan ook echt goede ondernemers zijn. Wij kunnen een hoop voor hen doen maar uiteindelijk moet het toch op die winkelvloer gebeuren."