Tuincentrum, Dierenwinkel & Buitenleven
Ben jij een echte dierenvriend of ben jij graag buiten? Is de tuin jouw favoriete plek van het huis en ben jij er dol op om de tuin op te knappen met bijvoorbeeld mooie bloemen, planten of andere tuinartikelen? Dan past de branche Tuincentrum, Dierwinkel & Buitenleven bij jou!
Wil jij franchisenemer worden bij een tuincentrum, dierenwinkel of andere franchiseformule die zich op het buitenleven richt? Ga dan hier op zoek naar een formule die bij jou past!
Groei van tuincentra
De afgelopen jaren kennen de tuincentra een groei in omzet. Dit komt met name door de verkoop van bomen en planten voor de tuin, maar ook de kamerplanten hebben bijgedragen aan de groei.
Ook is de groei te danken aan de dynamische woningmarkt. Mensen zijn namelijk bereid om meer geld uit te geven voor het opknappen van de bestaande tuin. De consument wil zich kunnen vermaken en ontspannen in de tuin.
De tuincentra kennen een duidelijk seizoenpatroon. Het grootste deel van de omzet komt binnen wanneer het lente en zomer is. Dan maken mensen namelijk weer volop gebruik van hun tuin. Dit leidt meteen tot het opknappen van de tuin door middel van nieuwe bloemen en planten. De grote tuincentra hebben ook een breed assortiment, zoals de Intratuin. Hierdoor doen de consumenten ook andere aankopen, zoals tuinmeubelen, barbecues en watergerelateerde artikelen. Ook met de kerstdagen en nieuwjaar kent de Intratuin een piek, vanwege het grote assortiment aan kerstspullen en vuurwerk.
Concurrentie voor tuincentra, dierenwinkels en andere buitenleven formules
In de branche van Tuincentrum, Dierenwinkel & Buitenleven is er ook sprake van concurrentie. De consument hoeft tegenwoordig niet meer expliciet naar het tuincentrum of dierenwinkel om planten, bloemen of dierenvoeding te kopen. Dit kan de consument ook kopen op andere plekken, zoals de supermarkt of het tankstation.
Waarom bezoekt de consument de fysieke winkels van de branche Tuincentrum, Dierwinkel & Buitenleven?
Binnen de sector van Tuin, Dier & Buiten komt de consument naar de fysieke winkels voor inspiratie. Ook vanwege de goede kennis van het personeel. De consument wil bijvoorbeeld ook de planten en bloemen even ruiken of de dieren aaien.
Online verkoop in de branche Tuincentrum, Dierwinkel & Buitenleven
De tijd waarin wij momenteel leven is online verkoop niet meer uit ons hoofd te denken. Binnen deze sector bezoeken consumenten graag de fysieke winkels, maar er zijn producten die wel veel online worden verkocht, zoals dierenspeeltjes en tuinartikelen. Overigens zijn er ook consumenten die online oriënteren en het vervolgens "offline" kopen.