Een welverdiende vakantie …

Dat zijn in deze dagen welhaast de meest gebruikte woorden die dik vermeld worden in de weekberichten, info’s, nieuwsbrieven of hoe het communicatieplatform tussen franchisegever en franchisenemer ook genoemd wordt. De managers, de coaches, allemaal knijpen ze er tussenuit en gaan genieten van een welverdiende vakantie.

En dan niet voor een paar dagen, maar weken achtereen. Niet altijd leuk om te lezen voor de achterblijvende franchisenemers die deze vakanties veelal met hun fee financieren, zonder zelf echt weg te kunnen.

Toch kennen wij een franchisenemer die nu al weken op de camping bivakkeert. Voor zijn kinderen best wel aardig, maar hij en zijn vrouw vinden het toch minder geinig. De deurwaarder had namelijk hun huis nodig om een lening af te lossen, die de franchisenemer zomaar was aangegaan om een op het oog aantrekkelijke franchiseformule te verwerven. Het was een redelijke investering met een heel acceptabel rendement. Maar anders dan zomaar beleggen moet er binnen zo’n franchiseformule meestal ook nog een echt vak worden uitgeoefend en vooral in het begin moet er echt gewerkt worden. Daar had hij niet over nagedacht en het liep dus even niet zoals hij gedacht en gehoopt had. En als je dan de goedbedoelde adviezen van de coach naast je neerlegt komt op zeker de deurwaarder langs om de rekening te presenteren. Vroeger zouden wij van deze onrechtvaardigheid in het leven erg opgewonden raken, maar tegenwoordig kijken wij daar toch iets anders tegenaan. Franchise is topsport geworden en amateurs horen daar niet meer bij. 

Dat geldt voor franchisegevers en dus ook voor franchisenemers. Er is voldoende knowhow en vooral jurisprudentie aanwezig om te weten, hoe het wel en niet moet. Informatie en advies zijn in ruime mate verkrijgbaar en gezien de wederzijdse belangen is de werving en selectie van franchisenemers vaak veel intensiever dan het werven van een partner. Van welke kunne dan ook. Daarnaast kent elke zich zelf respecterende formule een gedegen stageperiode en beschikt men over een aantrekkelijk jaarprogramma voor opleiding en training. Dus waar praten wij over.

Toch zijn wij, opgegroeid met het poldermodel en een steeds groter groeiende gedoogzone accepterend, bereid het terminale stadium van een franchisenemer zo lang mogelijk te rekken. Ach, het is toch wel gezellig en hij betaalt ook nog leuk mee aan de promotiepot. Met die gedachte vervallen wij weer snel in het amateurisme en met het WK voetbal bij het ontbijt weten wij zeker, dat een niet scorende spits echt vervangen moet worden. Tenzij u als coach zelf de verantwoording neemt en bereid bent te verliezen en desnoods mee te degraderen.

Eigenlijk zou een franchiseketen beheerd moeten worden als een succesvol assortiment. Snellopers met een acceptabel rendement erbij en langzaamlopers met een negatieve bijdrage eruit. Dus een beetje sportieve franchisegever maakt daar een sport van en organiseert elk jaar binnen de club een prijsvraag wie van de franchisenemers aan het einde van het jaar de formule, gezien zijn prestaties, moet verlaten. Juridisch kan dat natuurlijk niet zo spontaan, maar het gaat om de gedachte. Want het is toch weinig motiverend om steeds te moeten constateren, dat de minst succesvolle collega’s altijd op de rem blijven staan en tijdens de franchisevergaderingen het meest en vooral hinderlijk misbruik maken van de rondvraag. Ondernemen is nog steeds een werkwoord en zomaar beleggen in een formule is er in franchiseland zeker niet bij.

Op dit moment geldt er een negatief reisadvies voor India en Pakistan. Daar kunnen wij ons best wel iets bij voorstellen. Anders wordt het als u van de bank een negatief reisadvies krijgt wegens een ontoereikend saldo. Gelukkig heeft u nog zes maanden de tijd om, samen met uw zakelijke partner, de franchisegever, er iets moois van te maken en te voorkomen, dat uw collega’s uw naam op het formulier zetten als antwoord op de prijsvraag "Wie is de zwakste schakel” en daardoor wellicht ook de kans loopt om in de winter op de camping te moeten staan.    

Dus voor de mensen die het echt verdiend hebben …
Wij wensen u een welverdiende vakantie!

Frank R Marsman