Lokale marketing: 3 succesfactoren voor franchisenemers

Als ondernemer binnen een franchiseorganisatie geniet je van vele voordelen. Gunstigere inkoopprijzen, schaalvoordelen, maar ook marketing. Wanneer je een ‘stand-alone’ ondernemer bent, heb je deze voordelen niet. Maar, als we kijken naar die marketing, dan volstaat in de meeste gevallen de landelijke marketing niet.
 
Nou denk je misschien: “Wat heb ik dan aan die landelijke marketing, wanneer dit niet volstaat?”. De landelijke marketing, of gezamenlijke marketing, is er om diverse redenen:

  • Uniformiteit: iedereen dezelfde huisstijl;
  • Je hoeft zelf die huisstijl niet meer uit te vinden;
  • Het draagt bij aan professionaliteit;
  • Voor de consument, jouw doelgroepen, ben je herkenbaar;
  • En het bespaart jou tijd en geld als individuele ondernemer.

 
Waarom volstaat die landelijke marketing dan niet? Maak je wel voldoende impact hiermee? Nee! Zie het als een aanvulling. Het maakt je merk sterker, ook lokaal. Het geeft herkenbaarheid voor de consument. En het verschil, dat maak jij – gebruikmakend van de centraal beschikbare materialen – op lokaal niveau. Hoe? Daar zijn legio mogelijkheden in. Hier deel ik 3 succesfactoren met je, waarmee je als franchisenemer succesvol lokale marketing inzet, zowel via offline kanalen als online.
 

  • Haak in op lokale evenementen, deze worden namelijk bezocht door jouw potentiële klanten. Laat je hier zien en zorg dat je betrokken raakt bij de lokale evenementen die voor jouw doelgroep georganiseerd worden. Het geeft die lokale herkenbaarheid die je zoekt en laat ook zien dat je deel bent van de lokale gemeenschap.
  •  Gebruik lokale gezichten in jouw marketing! Mensen vertrouwen bekende gezichten sneller dan stockbeelden. Zet je team in beeld, maar ook klanten (denk wel aan de AVG). Je maakt de drempel naar je bedrijf lager.
  • Laat duidelijk zien wat jij nu echt voor de lokale klanten betekent! Welk probleem los jij nu echt voor hun op? En hoe? Waarom vind jij het zo leuk om dit probleem voor ze op te lossen? En nog belangrijker: Wat vinden klanten hiervan? Het vertellen van klantverhalen is het meest effectief. Social proof  - het bewijs dat het werkt, dat je goed bent, verteld door klanten – is zo belangrijk!

Nog een tip: offline en online hoef je niet van elkaar te scheiden. Laat het in elkaar overlopen. Een voorbeeld, om het toe te lichten. Je bent aanwezig bij een lokaal evenement. Hier speel je voorafgaand aan het event al op in, door in de zaak aandacht te besteden (mondeling, maar ook posters, flyers of banners bijvoorbeeld). Op de dag zelf zet je een leuke offline actie op, passend bij je bedrijf en de doelgroep. Deze offline actie maak je bekender door op social media hier aandacht aan te besteden. En je streamt live op Facebook en Instagram een belangrijk moment. Je maakt bijvoorbeeld ook foto’s in een photobooth. Hier deel je ook enkele van op social media. Mensen kunnen de foto daarna terug zien in het fotoalbum op Facebook, of misschien wel downloaden op de website (vergeet niet in ruil hiervoor op z’n minst een emailadres te vragen!).
 
Ik wens je veel succes met jouw lokale marketing!

Rudy Godding

Ladyline
 

Rudy Godding
Rudy Godding Rudy Godding
Ondernemer & marketeer
Bekijk ook
Stel je vraag aan Rudy Godding