Doe jij maar wat?

Slim bezig zijn met het online genereren van nieuwe leads.

Leads, elke franchisenemer én -gever heeft er behoefte aan. En het liefst in een continue stroom, die behapbaar is, maar ook uitdagend. Voor het gevoel van succes. Maar, toch hoor je het meeste bij ondernemers: “de telefoon zou meer moeten rinkelen.” Voor het gemak zie ik dit wat breder. Of het nou een walk-in is, een binnenkomend telefoontje of de e-mail die je ontvangt van een potentiële klant, het is allemaal welkom, is mijn mening!

Nieuwe leads genereren is geen kwestie van een druk op de knop en ze stromen binnen. Je moet er slim mee omgaan. Zomaar wat doen, dat werkt niet. Gebeurt dat nog, zomaar wat doen? Ja! Een voorbeeld: Je kijkt naar je omzet en merkt op dat deze tegenvalt. Op stel en sprong moeten alle zeilen bij om potentiële klanten aan te trekken. Tja, dan duurt dat vaak nog even voor het op gang komt. “Het werkt niet”, hoor je dan. Of, “het is veel te duur”, “de marketingkosten rijzen de pan uit”. Deze opmerking wil ik met een korrel zout nemen.

Waarom? Omdat je op die manier een oordeel velt over iets, dat je eigenlijk niet goed hebt aangepakt. Je zou dit ook niet waarderen wanneer iemand een ongenuanceerde opmerking over jouw bedrijf maakt. Het begint bij goede verwachtingen.

Hoe pak je het dan wel goed aan? 

Om die verwachtingen helder te hebben, ga je meten. 

  • Zorg dat je weet wat het conversiepercentage is van de landingspagina(‘s) waarmee je leads genereert. 
  • CTR (het percentage dat doorklikt op jouw online advertentie) is ook van belang. 
  • Wat we vooral ook willen weten, is wat de kosten van een lead is en de kosten om een sale te genereren. 
  • Daarnaast is het belangrijk om de waarde van die sale (lifetime value) in beeld te hebben.
  • Met deze data kun je dan spelen en exact berekenen hoeveel website bezoekers jij vanuit Google Ads, Facebook en Instagram advertenties (misschien ook wel LinkedIn) nodig hebt om de doelen die je hebt – want die heb je toch?! – te bereiken. 

In plaats van dat je uit paniek plotseling online zichtbaar bent, zorg jij dat je met de juiste – gesponsorde – content continu zichtbaar bent. Meetbaar. Resultaat- en doelgericht. Je wilt x sales en daarvoor is het nodig om y bezoekers te genereren. Daar kun je dan slim je campagnes op inrichten en bijstellen waar nodig. 

Zo ben je slim bezig en is het voorbij met ‘zomaar wat doen’. Laat die leads maar komen!

Rudy Godding
Ladyline

Rudy Godding
Rudy Godding Rudy Godding
Ondernemer & marketeer
Bekijk ook
Stel je vraag aan Rudy Godding