Dit is er veranderd voor werkgevers per 1 januari 2021

Zo! 2020 zit erop! Ein-de-lijk hoor ik veel franchisers denken. Maar we zijn er nog niet, we zitten natuurlijk nog middenin een lockdown. Dat houdt ook in dat ik veel minder ondernemers bezoek dan gedurende de rest van het jaar. Normaalgesproken blog ik over trends die ik zie bij de vele ondernemers die ik bezoek. Welke vragen zijn er? Welke zaken spelen er? Maar ja, dat was dit jaar allemaal anders. Daarom dit keer een andere blog, een vooral erg praktische blog. Er is namelijk weer van alles veranderd op het gebied van wet- en regelgeving voor franchisers met personeel. Heb jij personeel? Lees dan even deze blog en ontdek wat er precies veranderd is per 1 januari.

De Franchisewet

Zoals ongetwijfeld bij jou bekend, is per 1 januari 2021 is de Franchisewet van kracht. Deze nieuwe wet versterkt de positie van franchisegevers en zorgt met name voor een wettelijke basis omtrent het afsluiten, wijzigen en beëindigen van franchisecontracten. Zo is nu wettelijk vastgelegd welke belangrijke informatie een franchisegever minimaal moet verstrekken voor het sluiten van een franchiseovereenkomst en heeft de franchisegever een zorgplicht ten aanzien van de franchisenemer. Er is wel sprake van een overgangsperiode van 2 jaar voor franchisegever en –nemer om alle bestaande contracten aan te passen. Nieuwe franchisecontracten moeten vanaf 1 januari 2021 aan de Franchisewet voldoen.

Minimumlonen

Een inkoppertje misschien, maar ieder half jaar (op 1 januari en op 1 juli) stijgt het minimumloon. Dus ook per 1 januari 2021 is het minimumloon iets gestegen. Het minimum fulltime maandloon voor een werknemer vanaf 21 jaar bedraagt nu €1684,80. Dit geldt voor alle werkgevers. Verdienen je medewerkers het minimumloon? Pas dat dan ieder half jaar aan. Vergeet je dit door te voeren dan kunnen je medewerkers het verschil claimen en kan de Inspectie SZW je een boete opleggen. Bekijk hier de minimumlonen per 1 januari.

Tip! Is er een cao van toepassing op jouw bedrijf(svoering) kijk dan goed of je wellicht een ander minimumloon moet toepassen. 

Lage-inkomensvoordeel (LIV)

Ben jij al bekend met het lage-inkomensvoordeel (LIV)? Oké, dit is niet zozeer veranderd, maar wel goed om te weten! Ik merk ieder jaar dat wij onze opdrachtgevers hierover écht moeten informeren omdat ze hiermee nog niet bekend zijn. En dat terwijl dit belastingvoordeel je tot wel €1000 per medewerker kan opleveren. 

Hoe dat precies werkt? Vrij eenvoudig: je ontvangt dit automatisch als uit je loonaangifte blijkt dat je medewerker:

  • 22 jaar of ouder is;
  • tot maximaal 125% van het minimumloon verdient;
  • en minimaal 1248 uur heeft gewerkt in een kalenderjaar (±24 uur per week).

Je moet dus goed opletten of je medewerkers dit urencriterium behalen. Het zou jammer zijn als ze nét onder dit criterium zitten en jij de LIV dus misloopt. Als juridisch werkgever ontvangt Please het LIV, maar dit laten we netjes terugvloeien naar de opdrachtgever. Daarom wijzen we hen ook altijd op dit urencriterium.

Voor jongeren tot 22 jaar geldt het jeugd-liv. Hierop zijn weer andere voorwaarden van toepassing. Alles over het jeugd-liv vind je hier!

Vrije ruimte WKR

Per 1 januari 2021 wordt de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) weer teruggebracht naar 1.7% voor bedrijven met een loonsom tot en met €400.000. Dit was het beoogde percentage voor 2020, maar in verband met de coronacrisis heeft de overheid het percentage in 2020 tijdelijk verhoogd naar 3%. Per 1 januari geldt dus weer 1,7%. Voor bedrijven met een loonsom hoger dan €400.000 daalt het percentage van 1.2% naar 1.18%. 

Vanuit deze vrije ruimte kun je een aantal vergoedingen en verstrekkingen belastingvrij aan je medewerker geven. Het gedeelte dat boven de vrije ruimte uitkomt wordt belast met 80%. Belangrijk om te weten dus!

Tip! In principe geldt de totale loonsom per filiaal voor de berekening van de WKR. Maar check voor de zekerheid even hoe dit geregeld is binnen jouw franchiseformule.

Vaste reiskostenvergoeding komt mogelijk te vervallen

Tot 1 februari  mag je de vaste reiskostenvergoeding nog onbelast uitkeren aan medewerkers die nu voornamelijk thuiswerken vanwege het coronavirus. De overheid besluit deze maand of deze regeling komt te vervallen. In dat geval mag je als werkgever alleen nog de daadwerkelijk gemaakte reiskosten van een medewerker vergoeden. Dit betekent het volgende:

  • Je mag geen vaste reiskostenvergoeding meer belastingvrij uitkeren, tenzij de werknemer minimaal 34 weken (128 dagen) per kalenderjaar naar de vaste werkplek reist.
  • Je mag de daadwerkelijk gemaakte reiskosten nog wel belastingvrij uitkeren, op basis van het aantal gemaakte kilometers of OV-kosten.

Werken je werknemers dus hoofdzakelijk thuis en komen ze bijvoorbeeld maar 1 dag per week naar kantoor? Houd hier dan alvast rekening mee! 

Tip! Check je pensioenregeling! 

Als werkgever in het mkb ben je niet verplicht om een pensioenregeling te bieden aan je werknemers, tenzij er een cao van toepassing is op je bedrijfsvoering waarin dit wél verplicht wordt gesteld of een verplicht gestelde bedrijfstakpensioenregeling. Op 1 januari maken de pensioenaanbieders soms de nieuwe voorwaarden bekend.  Het kan zijn dat de werkgevers- of werknemersbijdrage is veranderd. Vooral voor franchisers wijzigt dit vaak. Check dit even, want je moet dit goed doorvoeren op de loonstroken van je medewerkers, anders bouwt de medewerker mogelijk te weinig pensioen op.

Dit waren de highlights! Maar ik kan me voorstellen dat er nog andere zaken van belang zijn, specifiek voor jouw branche of bedrijf. Ik kom graag bij je langs om hier samen naar te kijken. 

Arno van Helvoirt
Please adviseur

Arno Please adviseur Arno van Helvoirt
Please adviseur
Stel je vraag aan Arno van Helvoirt
CAPTCHA