Wat Is Een Host Kitchen En Hoe Begin Je Eraan?

In plaats van op eigen houtje de markt van de voedselbezorging te veroveren, kunnen uitbaters van horecabedrijven ook hun marktaandeel vergroten met behulp van gerenommeerde virtuele merken.

In de afgelopen jaren heeft de horeca zich razendsnel ontwikkeld om de steeds hogere verwachtingen van de consument op het gebied van snelheid, keuze en gemak tegemoet te komen.

De vraag naar meer comfort is uiteraard niet nieuw. Klanten zijn altijd op zoek naar snellere en handigere manieren om aan hun trekken te komen.

Mensen willen eten wat ze willen, wanneer ze het willen en waar ze het willen. Dankzij de efficiëntie van online bestellen en de exponentiële groei van bezorgplatforms, zoals DoorDash, Ubereats, Deliveroo en vele anderen, zijn de uitgaven voor bezorgmaaltijden tot ongekende hoogten gestegen.

Als gevolg daarvan zijn hotels, restaurants en andere keukens op zoek gegaan naar manieren om hierop in te spelen, terwijl horecamerken nieuwe manieren hebben bedacht om hun gastervaring aan huis te brengen. Waar vraag en aanbod elkaar kruisten, zagen we al een wereldwijde toename aan dark kitchens, maar er bestaat nog een ander bedrijfsmodel: de host kitchen.

Een host kitchen lanceren is voor veel horecabedrijven een logische stap, zoals restaurants en hotels die hun keuken onderbenutten, en voor uitbaters die meer inkomsten willen genereren. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over host kitchens en hoe je hierop kunt inspelen.

Wat Is Een Host Kitchen?

Een host kitchen is een keuken die gehost wordt door een horecabedrijf dat de menu’s van een ander merk bereidt voor plaatselijke bezorging.

Het concept is vrij eenvoudig: een restaurant – of hotel – voorziet zijn keukenfaciliteiten om het menu van een ander merk te bereiden, en dit uitsluitend voor bezorging.

Een host kitchen is dus met andere woorden een bestaand restaurant dat zijn eigen keuken en personeel inzet om bezorgmaaltijden te bereiden voor een compleet ander restaurant of (virtueel) merk.

Als host kitchen kan het restaurant Big Poppa’s Burger vanuit hun keuken dus bijvoorbeeld vegan burgers bereiden voor Vegan Burger Brothers, Sushi voor Oh My Sushi of Vleesburgers voor Thrill Grill in de nabijgelegen stad.

Een host kitchen is echter niet noodzakelijk een samenwerking tussen twee restaurants, of tussen een restaurant en een virtueel merk.

Een restaurant dat host kitchen wil worden kan ook samenwerken met derden, zoals Peckwater Brands, NextBite, Kbox Global, Reef, Kitopi, of Franklin Junction.

Hoewel sommige van deze platforms foodservice operators enkel in contact brengen met merken die op zoek zijn naar een host kitchen, bieden andere een eigen portfolio van virtuele merken aan die in een bestaande keuken kunnen worden ondergebracht. Sommige van deze derden fungeren zelf ook als host kitchen of dark kitchen, en nodigen andere merken uit naar hun keukens. Tenslotte bestaan er ook platforms die alle bovenstaande modellen combineren in een winner-takes-all-strategie.

Voorbeeld: Host Kitchen Model

Nextbite, dat in Denver, Colorado, gevestigd is, hanteert een host kitchen model waarbij het een portfolio online restaurantmerken plaatst bij restaurants met overcapaciteit in de keuken. Partnerrestaurants kunnen onder de naam van deze virtuele merken bestellingen verwerken en zo de inkomsten van hun restaurant verhogen. Door een extra merk aan te bieden kan een restaurant ten volle gebruik maken van de rustigste uren, of zelfs wanneer ze niet open geopend zijn (zoals ’s morgens vroeg of ’s avonds laat). (Bron: Nation’s Restaurant News)

Wat Is Het Verschil Tussen Een Host Kitchen En Een Dark Kitchen? 

Net als bij een dark kitchens, is het host kitchen bedrijfsmodel gebaseerd op online verkoop; kan het meerdere bestaande horeca- en/of virtuele merken huisvesten en is er geen zitruimte. 

Daar houden de gelijkenissen op.  

Dark kitchens werken vanuit ultramoderne keukenruimtes die voorzien zijn van de nieuwste technologische snufjes. Daarvoor zijn grote investeringen nodig. Een host kitchen steunt echter op bestaande infrastructuur. Voor host kitchens zijn geen gloednieuwe productiefaciliteiten en weinig tot geen extra werkkrachten nodig. Daarom is er voor een host-kitchenonderneming doorgaans weinig kapitaal nodig, zowel voor de uitbater als voor de merken die in de keuken worden ondergebracht.

Uber heeft geen taxi’s. Airbnb heeft geen appartementen. We hanteren hetzelfde model in food delivery om zonder eigen keukens de nummer 1 in Europa te worden. 

Clément Benoit - Co-founder Not So Dark  

Hoe Host Kitchens Alle Betrokken Partijen Ten Goede Komen 

Om te begrijpen waarom het hostkitchenmodel sterk in populariteit toeneemt, kijken we even naar de voordelen van dit concept voor zowel de uitbaters als hun “gastmerken”. 

Voordelen Voor De Merken Die In Host Kitchens Worden Ondergebracht 

Zoals we net al aangaven, is een host kitchen een goedkope optie voor merken die nieuwe markten willen betreden. Ondernemers die in het partnerschap stappen, gebruiken de bestaande infrastructuur en het personeel van hun ‘host’ in ruil voor een relatief kleine vergoeding. Afgezien van de voorraad hoeven ze geen kapitaal te investeren. 

Omdat de investeringsuitgaven beperkt zijn, kunnen de merken die vanuit host kitchens werken hun middelen richten op online marketing en het opzetten van een robuuste merkstrategie. Die zaken zijn essentieel voor elk virtueel merk dat zonder storefront handelt. Even belangrijk voor succes is dat elk gerecht dat in de host kitchen bereid wordt consistent is in kwaliteit en presentatie. Hierover later in dit artikel meer. 

Een bijkomend voordeel voor restaurants of virtuele merken die samenwerken met host kitchens is de mogelijkheid om snel te schalen. De opties zijn eindeloos: keukens van restaurants, cafés, hotels, en andere eetgelegenheden over de hele wereld kunnen a. Dit betekent dat je je merk in principe van de ene dag op de andere in een ander restaurant kunt onderbrengen. 

Voordelen Voor Restaurants Die Als Host Kitchen Werken 

Talloze restaurants, hotels en andere horecabedrijven zouden echter geen host kitchen willen worden als er niet ook iets voor hen in zat. 

Meerdere merken onderbrengen in een bestaande keuken levert naar schatting 10 to 20 procent extra omzet op (en dit is een voorzichtige schatting). Het is een geweldige manier om je keuken rendabeler te maken en zo efficiënt mogelijk te laten werken. De pandemie heeft immers aangetoond hoe onderbezet de keukens van restaurants en hotels zijn. Velen werken met beperkte uren omdat ze verlies lijden door de volledige keuken en het personeel standby te houden. Nu sommige restaurants terugschakelen naar alleen lunch of diner, worden hun keukens ook niet optimaal benut. 

Door bijvoorbeeld een platform als Franklin Junction onder te brengen in je restaurant, kan dat een gemengde winstmarge van meer dan 10% opleveren voor een host kitchen, aldus Franklin Junction CEO Rishi Nigam. Dat is een flinke stoot in je winst! 

Voordelen Voor De Consument 

Hoe zit het met de klant aan de andere kant van het scherm? Hoe profiteren zij van dit type samenwerking? 

Als het team in de host kitchen goed opgeleid is, zal het elk merk moeiteloos kunnen vertegenwoordigen. Dat betekent dat het eten tot in de perfectie wordt bereid, dat er zorg gedragen wordt voor de presentatie en de verpakking, en dat de bestellingen snel de deur uit gaan. Daardoor geef je de klant precies wat hij wil: snelheid, gemak, nauwkeurige bestellingen en vooral een goede klantervaring. 

Bovendien, hoe meer merken in host kitchens worden ingebracht, hoe meer keuze er zal zijn voor hongerige klanten over de hele wereld. 

Wat Zijn De Valkuilen Van Het Host Kitchen-Model? 

Elk bedrijfsmodel heeft uiteraard zijn eigen specifieke nadelen. Met een goede aanpak is een host kitchen-strategie profijtelijk voor alle betrokkenen, maar er zijn een paar zaken waar je op moet letten. 

Ondernemers die op zoek gaan naar een host kitchen moeten hun host eerst grondig evalueren om zeker te zijn dat ze voldoende bekwaam zijn om hun gerechten te bereiden en hun merk te vertegenwoordigen. Als dat niet het geval is, en de kwaliteit niet consistent, dan staat de reputatie van het merk op het spel, en niet die van de host. 

Restaurants, hotels of productiekeukens die hun faciliteiten willen inzetten om gerechten van andere merken te serveren, moeten ervoor zorgen dat ze hun team van tevoren aan een stresstest onderworpen hebben. De host-kitchen-operaties mogen de eigen activiteiten niet belemmeren want dat loopt voor alle partijen slecht af. 

Tenslotte is de concurrentie op de virtuele markten nog nooit zo hevig geweest als vandaag. Daarom kan het voor host kitchens erg moeilijk zijn om op te vallen. Gelukkig hebben we voor jou wat nuttige tips verzameld om een succesvol virtueel merk te runnen. 

Conclusie: Is Het Host Kitchen-Model Levensvatbaar En Toekomstbestendig? 

Samenwerkingen met host kitchens zijn gloednieuw, dus het beeld van het potentieel voor de horeca staat nog niet geheel scherp. 

Het is echter duidelijk dat het bedrijfsmodel restaurants, cateraars en hotels kan helpen om nieuwe inkomsten te verwerven zonder dat het hun bedrijf veel kost. 

In het huidige klimaat vormen host kitchens een interessante optie voor horecabedrijven die hun merk willen laten groeien, zonder dat ze daarvoor kapitaal hoeven te investeren. Het model biedt (virtuele) merken de mogelijkheid om via bezorging nieuwe klanten op nieuwe locaties te bereiken, zonder dat ze zelf dark kitchens hoeven op te zetten. 

Restaurants die (virtuele) merken willen hosten vanuit hun bestaande keukens moeten zich afvragen of ze wel degelijk in staat zijn om een groot aantal maaltijden voor bezorging te bereiden zonder dat dit hun hoofdactiviteit belemmert.  

Alex Carter van Nextbite stelt: ‘Als je de keuken beschouwt als een productiefaciliteit, schat ik dat de gemiddelde keuken waarschijnlijk slechts 30% produceert van zijn piekproductie’.  

Dit betekent dat de mogelijkheden voor host kitchens gigantisch zijn. 

Voeg daarbij de toegenomen vraag naar maaltijdbezorging en de behoefte aan productiekeukens in de buurt van waar klanten wonen, en we verwachten dat het host-kitchenmodel een vaste waarde in de horeca zal worden.     

Een compleet back-of-house management-systeem voor franchisegevers en -nemers in de restaurantbranche. Vertrouw op concrete data om je formule te optimaliseren en met vertrouwen te schalen.