Versterk je Franchise Employer Brand met slimme ChatGPT prompts

In deze tijd van personeelsschaarste is het creëren van een onderscheidende Employer Brand essentieel. ChatGPT biedt een hele nieuwe manier om dit te bereiken, maar het succes hangt af van de kwaliteit van de prompts die je invoert. In dit artikel deel ik strategieën om de Employer Branding van jullie franchiseorganisatie te versterken door slim gebruik te maken van ChatGPT.

Met ChatGPT geef je context aan content

Je kunt ChatGPT inzetten om content te maken die je Employer Brand versterkt. Als je ChatGPT opdracht geeft om bijvoorbeeld een bericht over een nieuwe medewerker te geven, dan kun je in die opdracht tegelijk meegeven in welke toon Chat dat moet doen. Bijvoorbeeld: Schrijf een bericht over […] en zorg dat het bericht vriendelijkheid en transparantie uitstraalt.

De eerste stap: het definiëren van jullie Employer Brand

Het begint met het definiëren van jullie Employer Brand. Wat zijn de kernwaarden die jullie als werkgever willen uitstralen? Is dat inderdaad vriendelijk en transparant of misschien juist uitdagend en innovatief, inclusief, of ondersteunend?

Van kernwaarden naar toon: het voorbeeld van Coolblue

Misschien is in jullie formulehandboek nog geen aandacht besteed aan de toon die jullie werkgevers-kernwaarden uitstraalt, of vind je het moeilijk om jullie eigen kernwaarden in enkele woorden te omschrijven. Dan zou je ook Chat kunnen vragen jullie eigen site te analyseren. Ik nam de proef met Coolblue. Een krachtig werkgeversmerk dat tot de verbeelding spreekt. De vraag welke kernwaarden Coolblue uitstraalt als werkgever beantwoordde ChatGPT door de 'werken bij Coolblue' websitepagina te analyseren. ChatGPT noemde deze kernwaarden: Innovatief en uitdagend, Vriendelijk en Transparant, Doelgericht, Flexibel en Eigenzinnig. Herkenbaar, lijkt me!

Van kernwaarden naar prompts

Dat dit een goede analyse is merk je als je op de Facebook-pagina van Coolblue kijkt. Je ziet dan meteen hoe goed juist deze kernwaarden steeds in hun berichten terugkomen. Hun berichten, die vooral bedoeld lijken om te vermaken, dragen allemaal bij aan het sterke Employer Brand waarmee Coolblue zich onderscheidt als een aantrekkelijke werkgever. Of Coolblue al ChatGPT inzet om de berichten op die manier te schrijven, dat weet ik niet. Maar het kan heel gemakkelijk en zal niet lang meer duren tot andere bedrijven deze tool ook inzetten.

6 extra elementen voor effectieve ChatGPT prompts

Houdt het op bij het noemen van de kernwaarden in je prompts? Niet voor ChatGPT! Hier zijn 6 elementen die het programma zelf voorstelde om mee te nemen in jouw prompts:

  • jouw belangrijkste werkgever's kernwaarden
  • waarom deze belangrijk zijn voor jullie werknemers
  • hoe deze eigenschappen terug te vinden zijn in jullie organisatie
  • voorbeelden van hoe deze eigenschappen in praktijk worden gebracht
  • voorbeelden van beleid die jullie werkgever-kernwaarden onderstrepen
  • hoe dit de werknemerstevredenheid of bedrijfsprestatie heeft beïnvloed

Al deze elementen of enkele daarvan helpen je om context te geven aan ChatGPT en maken jouw Employer Branding content extreem krachtig.

Focus!

Voor bedrijven die nog aan het begin staan van het opbouwen van hun merk, raad ik aan om te focussen op een paar kernkenmerken die jouw franchise-organisatie uniek maken. Coolblue werkt al jaren heel actief aan hun Employer Brand en als je teveel kernwaarden benoemt loop je het risico dat de berichten te diffuus worden in plaats van herkenbaar voor werkzoekenden.

Waarom dit extra relevant voor franchise is

Het expliciet maken van jullie werkgever-kernwaarden helpt niet alleen ChatGPT. Het kan ook jullie franchiseondernemers helpen omdat zij dit vervolgens in hun eigen lokale uitingen kunnen meenemen. Als zij snel personeel nodig hebben, help je ze met duidelijke aanwijzingen die ze direct kunnen toepassen. Misschien zijn zij zelf ook al bezig met ChatGPT! In een volgend artikel besteed ik aandacht aan hoe je dat in goede banen kunt leiden.

En jij? Gebruik jij ChatGPT voor Employer Branding?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met ChatGPT en Employer Branding. Ik hoor heel graag jullie voorbeelden, ervaringen of opmerkingen!

Disclaimer: Het blijft belangrijk te toetsen wat ChatGPT met jouw input doet. Ik vroeg ook een afbeelding te maken voor deze tekst en zoals je ziet zit daar een slordigheidje in.

Lees meer over:
Marc Boers Marc Boers
Marketeer