Starter Ruben Weenink: ‘Olympia ademt franchise’

Met meer dan 130 vestigingen in Nederland is Olympia de grootste franchiseformule in de arbeidsbemiddeling. Nieuwe franchisenemers zijn van harte welkom. Dat een starter binnen een jaar drie vestigingen opent is echter ongebruikelijk. Ruben Weenink vormt een logische uitzondering.

Met het ondernemerschap in de arbeidsbemiddeling gaat Ruben een beetje terug naar zijn wortels. Hij begon zijn werkzame leven namelijk 25 jaar geleden in de uitzendbranche. Daarna volgde een carrière in het bedrijfsleven, in diverse functies. Als country manager voor een bedrijf in de mobiele telefonie genoot hij van de dynamiek en van de combinatie van strategisch bezig zijn en ‘met de voeten in de klei staan’. Daar is het bruggetje met zijn huidige bestaan als zelfstandig ondernemer in de dynamische uitzendbranche, waar die combinatie net zo goed geldt.Toen hij vorig jaar de mijlpaal van vijftig levensjaren bereikte, ging hij eens goed nadenken over wat hij nog wilde doen. “Ik heb altijd de wens gehad om voor mezelf te beginnen. En het voelde als een moment van nu of nooit.”

Hij vroeg zich af wat hij leuk vond en waar hij energie van kreeg, en haalde de inspiratie van dichtbij. “Ik heb een zoon met autisme. Hij heeft veel potentie maar zonder de juiste ondersteuning staat hij aan de zijlijn. Ik wilde hem en andere mensen zoals hij verder helpen, en dat kan via werving, selectie en uitzenden.” Hij kende het werkterrein bovendien al. “Het is leuk om mensen met elkaar in contact te brengen en te verbinden.”Hij besloot de stap te maken, maar niet alleen, ‘met de ondersteuning van een stevige centrale organisatie’. Hij voerde gesprekken met verschillende formules en had de beste klik met Olympia. “Ik kreeg het gevoel van een zuivere franchiseorganisatie. De directeur is ook een oud-franchisenemer, Olympia ademt franchise.” Het meer dan goede verdienmodel speelde ook een rol in zijn keuze voor Olympia.

Eigen keuzes

Dat Olympia PSO trede 3 heeft, woog ook zwaar mee. Dat is het hoogste kwaliteitsniveau voor een organisatie die werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij Olympia heeft 10 procent van het werknemersbestand een afstand tot de arbeidsmarkt. De mogelijkheid om de vestigingen Zoetermeer en Alphen aan den Rijn over te nemen, sprak Ruben direct aan. Daarnaast gaat hij in 2025 een pand openen in Gouda. Met deze driehoek creëert hij synergie in de regio voor zowel opdrachtgevers als kandidaten. Het is overigens het beleid van Olympia om te starten met één vestiging, Ruben is door al zijn ervaring echter ‘een uitzonderlijk geval’.

Het was allemaal niet zo maar rond. In december 2023 voerde hij de eerste gesprekken met Olympia. Vervolgens doorliep hij een uitgebreid assessment met goed gevolg en presenteerde hij in mei 2024 zijn plannen aan de directie van Olympia. Op 1 augustus begon hij echt aan zijn leven als franchisenemer. Een half jaar later spreekt hij over ‘de beste beslissing die ik heb genomen’. “Werken voor jezelf geeft een extra dimensie. Je bepaalt zelf je richting en neemt zelf je personeel aan. Het is intenser dan een baan: de dalen zijn dieper en de pieken zijn hoger.” 

Hij koestert de vrijheid om zijn eigen keuzes te maken, en tegelijkertijd hulp te kunnen vragen wanneer dat nodig is. “En dan staat Olympia ook voor je klaar.” Die samenwerking gaat veel verder dan hulp op afroep, benadrukt hij. “Samen met de afdeling accountmanagement heb ik mooie klanten binnengehaald. Dit was zonder de hulp van Olympia nooit gelukt. Dat ik zo’n organisatie achter me heb staan, maakt mijn verhaal extra krachtig bij bedrijven.” De ondersteuning ervaart hij op veel terreinen. “Toen ik begon was alles perfect geregeld. Door het ‘plug and play’ systeem van Olympia kon ik vanaf dag 1 direct aan de slag. Straks ga ik verhuizen naar een ander pand en dan helpt de afdeling Facility mij om mijn handen vrij te kunnen houden voor mijn bedrijfsvoering.” Daarnaast heeft Ruben een vaste franchisemanager als klankbord.

Schaarse arbeidsmarkt

In de huidige en voortdurende schaarse arbeidsmarkt is ‘denken vanuit de werknemer’ voor werkgevers bijna vanzelfsprekend geworden. Bij Olympia is dit al vele jaren een van de kernwaardes, en ook een van de redenen waarom er tijdens het voortraject een match was. Ruben: “Dat is ons gemeenschappelijk gedachtengoed. Wij willen waarde toevoegen en het werk betekenis geven voor de kandidaat.” Over die krappe arbeidsmarkt zegt hij: “De arbeidsmarkt is nooit in balans. Die dynamiek moet je  leuk vinden als franchisenemer, daar draait je werk om. Anders zijn er geen uitzendorganisaties nodig.”

Ondanks die krapte heeft hij aan kandidaten voor al die openstaande vacatures geen gebrek. “Door onze lokale aanwezigheid weten de mensen ons te vinden.” Daarnaast helpen AI-tools bij het vinden van de juiste kandidaten. “Dat scheelt tijd en we kunnen de profielen nog beter met de kandidaten matchen.”Ruben Weenink adviseert potentiële franchisenemers die ook de uitzendbranche in willen eerst eens te gaan praten met bestaande ondernemers. Dat heeft hij ook gedaan. “Ik ben gaan bellen met franchisenemers van Olympia en heb gevraagd of ze het opnieuw zouden doen als ze het over mochten doen. Het antwoord was eensgezind ‘ja’.”