Het stapje extra zetten loont bij Sanidirect
Henri Germeraad was al gewend te ondernemen, en nu heeft hij de voordelen van franchise ontdekt. Als eigenaar van Sanidirect Leeuwarden voelt hij zich goed op zijn gemak, en zijn vrouw Inge staat hem met raad en daad bij in deze drukke tijden. “Dit is een gouden kans voor 50-plussers.”
Tegenwoordig drijven ze met succes een winkel van een formule met een grote naamsbekendheid. Onder de vleugels van Sanidirect ondernemen ze. En ondernemen konden ze al, dertig jaar lang dreven Henri en Inge Germeraad samen een aantal lingeriewinkels, vijf op een goed moment. Toen kwam de kredietcrisis en bleven er nog twee zaken over. Het werd de hoogste tijd dat een van de twee er ander werk naast ging zoeken, besloten ze. De schoorsteen moest wel blijven roken. Henri ging aan het werk in een winkel voor badkamers in Leeuwarden, in het hoge segment. Na twee jaar kreeg hij de kans om rayonmanager te worden bij een keten in de sanitairbranche, en hij hapte toe. Intussen bleef Inge de twee lingeriewinkels draaien, in Noord-Holland. Totdat ze beide zaken verkochten in 2017. Henri had het naar zijn zin in zijn nieuwe beroep. “Badkamers adviseren is een heel mooi vak”, vertelt hij. “Er komt een stukje creativiteit bij kijken. De mensen beseffen vaak niet dat er van hun beschikbare ruimte iets heel moois van te maken is. En wij zijn heel goed in het maken van mooie ontwerpen.”
Geweldige coronatijd
Dat gebeurt allemaal met 3d-tekeningen op maat, daar was hij een voorloper in bij Sanidirect. “De klanten willen in hun eigen situatie zien hoe de gekozen badkamer eruitziet.” Het werd een dusdanig succes dat Sanidirect die werkwijze voor alle vestigingen invoerde. Ook zijn vrouw vond de weg naar de badkamers. Zij verruilde werk in modewinkels voor een baan bij Sanidirect in Leeuwarden. Het werd de opstap voor het franchisenemersbestaan van het echtpaar. Want een jaar nadat zij er was begonnen kwam de winkel vrij voor franchise. Inge wilde wel, maar alleen samen met Henri. De investering was ‘relatief laag’, het ambitieuze verhaal van Sanidirect sprak hen aan en ze zouden gaan ondernemen in hun eigen woonplaats. Doen dus. Op 1 april 2020 begonnen ze, inderdaad, tijdens de eerste storm van de coronapandemie. Er braken barre tijden aan voor veel Nederlanders, maar zakelijk gezien zeker niet voor deze twee nieuwe franchisenemers. “Het ging los. Tijdens de coronacrisis hebben we met de winkel een geweldige tijd gehad. Iedereen wilde wat, en wilde dat snel.” De mensen werkten thuis, zagen vaker badkamer en toilet en begonnen zich online te oriënteren op nieuw sanitair. De centjes die voor de vakantie waren gespaard kregen een andere bestemming.
Marketing
Hij kon zich niet voorstellen dat die hausse maar door zou gaan. Dit zakt een keer ineen, vermoedde hij, als corona voorbij is. Maar nee. “Eind vorig jaar hebben we een klein dipje gehad maar daarna is het weer volledig aangetrokken. Dat komt ook omdat Sanidirect zich echt onderscheidt, door een goede en transparante prijsstelling, altijd de nieuwste trends in het ruime aanbod en een zeer actieve marketing. Lokaal, landelijk en op sociale media.” En daar stipt hij een belangrijk voordeel aan van onderdeel zijn van een franchiseformule. “Tijdens mijn eerste baan in de sanitairbranche merkte ik hoe moeilijk het is om klanten binnen te krijgen. Nu zie ik dat de online marketing werkt, ik krijg automatisch de leads binnen en de klanten die komen zijn serieus geïnteresseerd. Je hebt dan echt een verkoopkans, maar je moet het natuurlijk nog wel zelf realiseren.” Hij ondervindt meer voordelen van het onderdeel zijn van een franchiseformule: “We hebben hele korte levertijden door het grote inkoopvolume van de organisatie. Er is altijd een ruime voorraad. En Sanidirect verkoopt alleen producten die voldoen aan de Europese kwaliteitsnorm, naast de bekende A-merken hebben we een sterk huismerk met Ben Sanitair.”
Omzet verdubbeld
Op zijn 55ste jaar begon hij als franchisenemer, hij kan zo’n stap leeftijdsgenoten aanraden. “Het is een gouden kans voor 50-plussers. Die senioriteit werkt, je komt heel betrouwbaar over.” Er komt wel wat bij kijken wanneer de bezoekers van de showroom inspiratie opdoen langs alle verschillende opstellingen van badmeubels, spiegels, wastafels, kranen, douchecabines en toiletten, beseft hij. “Je moet een commerciële instelling hebben, en creatief zijn. Bereid zijn dat stapje extra te zetten voor de klant om uit dat grote assortiment iets moois te maken. Dat loont terdege, want als de resultaten goed zijn profiteer je als franchisenemer hiervan mee.” Henri Germeraad is ook actief in de franchiseraad van Sanidirect. Met een afvaardiging van de franchisenemers voert hij viermaal per jaar gesprekken over de formule, die hij ‘nog in ontwikkeling’ ziet. De recente komst van een franchisemanager om de franchisenemers nog beter te begeleiden is een stap die hij toejuicht. De winkel in Leeuwarden presteerde niet zo best toen zij instapten. Drie jaar later staat deze vestiging in de top 7 van winkels van Sanidirect. En daar is Henri Germeraad trots op. “De omzet is verdubbeld. Maar het gaat niet vanzelf. Je moet echt ambitie hebben en weten hoe je klanten het beste adviseert. Dan wacht je een goede business.”