‘Sanidirect groeit door: nieuwe kansen voor franchisers!’

De formule van Sanidirect heeft de wind in de rug. Wim van Dijk, directeur van Sanidirect Nederland, en zijn team zien ruimte voor een groei tot 40 à 45 Sanidirect-showrooms. Begin april opent de 32e showroom in Maastricht. Franchisenemer Philippe Vleugels, nieuwe franchiser van Maastricht, kan niet wachten tot de opening van de nieuwe Sanidirect-winkel.

Philippe wordt de buurman van Young Living, waar hij tot voor kort op zondagen de eigenaar uit de brand hielp. ‘Toen hij hoorde dat Sanidirect oog had voor het pand, heeft hij me aangedragen om franchiser te worden. Sanidirect heeft contact met mij opgenomen en vervolgens zijn we heel snel met elkaar in gesprek gegaan,’ zegt Philippe. Wim valt hem bij: ‘Philippe werkte in zijn vrije tijd in het pand hiernaast en de eigenaar heeft ons met elkaar in contact gebracht.’

Groeiplan

‘We hebben een groeiambitie. Dan maak je een vlekkenplan van locaties waar je wil zitten, omdat je denkt dat er ruimte is voor een goede Sanidirect-showroom.’ Maastricht stond ook op de lijst, vertelt Wim. ‘De vastgoedafdeling gaat dan op zoek naar een pand. Daarbij kwam het pand waar we nu gaan zitten in beeld. De eigenaar van de woonwinkel wilde graag dat Sanidirect in het pand kwam, omdat het een goede aanvulling is op zijn eigen winkel. We zijn wel een naam die klanten trekt.’ Tegelijk met de opening van Sanidirect opent de Duitse keukenspecialist Marquardt een deur verderop een winkel, waardoor sprake is van de optimale synergie.

Inwerkperiode

‘Ik heb veel zin om als franchiser aan de gang te gaan en op mijn 43ste voor mezelf te beginnen met mijn eigen zaak,’ vertelt Philippe. Hij heeft een lange carrière in de moderetail. ‘Sanidirect is een bedrijf dat nog echt aan het groeien is, in een segment waar veel vraag naar is. Het contact met klanten en het aansturen van teams is niet nieuw voor mij. Ik stuurde teams aan met een helicopterview. Nu ben ik heel erg met het product bezig.’ Hij is volop bezig met zijn inwerkperiode, bij de showroom in Son - regio Eindhoven. ‘Ik doe nu meer verkoop om het vak te leren. Terug naar waar het lang geleden begon. Het team heeft me heel hartelijk ontvangen. Ik denk dat er geen betere plek is om alles te leren.’ In de voorbereiding heeft hij een producttraining gehad en commerciële en managementtrainingen.

Opening begin april

Hij hoopt rond de eerste week van april de nieuwe vestiging van Sanidirect in Maastricht te openen. ‘Een mooi moment, meteen in het voorjaar.’ Hij heeft er veel zin in: ‘Een nieuwe zaak openen is altijd spannend. Dat blijft. Gelukkig krijg ik extra ondersteuning als de zaak open gaat. Iedereen is enthousiast, het is gewoon fijn om voor dit bedrijf te werken. Ik heb al een nieuw team, met ervaren mensen die mij goed kunnen aanvullen.’ Wim heeft het volste vertrouwen in de nieuwe franchisenemer: ‘Voor Philippe was de winkel een mooie kans omdat hij de ambitie had om ook een keer een eigen zaak te starten. Uiteindelijk zijn we in gesprek gegaan en tot een samenwerking gekomen. Het is een mooi voorbeeld van hoe dingen kunnen lopen. Voor ons is hij een ideale kandidaat die uit de omgeving komt, commercieel is en weet wat het is om in een winkel te staan en te verkopen. We hebben het team aangevuld met mensen uit onze eigen club en iemand uit Maastricht.’

Samen ondernemen is basis succes

Wim noemt "samen ondernemen" de kracht van de franchiseformule. ‘We werken samen om er een succes van te maken.’ Het is een intensieve samenwerking. ‘We hebben een bewezen concept qua winkelinrichting, assortiment en ondersteuning van de franchiser vanuit marketing, aftersales en dat soort zaken. Het staat gewoon goed. Het lukt steeds beter onze formule neer te zetten en onze sterke kanten te benutten. We maken kiezen gemakkelijk. Negen van de tien klanten kiezen spullen die in de showroom staan. Tachtig procent van de spullen uit de showroom is direct leverbaar, waardoor we snel kunnen schakelen. Dat is wat klanten prettig vinden. We blijven een overzichtelijke formule waar iedereen terecht kan voor sanitair. We weten wat klanten aanspreekt en kunnen voor bijna iedere portemonnee een badkamer maken.’

Sanidirect neemt zoveel mogelijk rompslomp uit handen van de franchisenemers, zodat ze kunnen focussen op de verkoop, vertelt Wim. De centrale organisatie verzorgt de marketing en het logistieke gedeelte. ‘We zorgen dat er totaal geen afleiding is. Na de verkoop wordt het proces helemaal uit handen genomen.

We werken samen om er een succes van te maken

Je hoeft de order alleen maar door te sturen en te zeggen wanneer de klant alles geleverd wil hebben. De rest wordt geregeld, inclusief de after-service.’ Hij vervolgt: ‘Voor wie goed is in verkopen en zijn sterke kanten goed wil benutten, is het een ideale formule. Je kunt de hele dag met klanten bezig zijn en dingen doen die je leuk vindt.’ Wim en zijn team zien ruimte voor groei tot 40 à 45 nieuwe Sanidirect-showrooms. ‘We hebben nog even te gaan,’ besluit hij met een lach.

Benieuwd naar de formule van Sanidirect en wat deze jou als ondernemer kan bieden? Ontdek het zelf via onderstaande knop! 

Formule Sanidirect

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook