Rooster’s zoekt ‘haantjes’ voor kwalitatieve groei

Rooster’s heeft intussen tien winkels waar allerlei kipgerechten worden verkocht. De formule kent een lange familiegeschiedenis in het poeliersvak. De liefde voor dat vak brengen de franchisegevers over op startende franchisenemers.  

Een rooster is een haan in het Engels, en die bereiden ze bij franchiseformule Rooster’s in allerlei verschijningen. De naam is daarom toepasselijk, maar hij wordt nog toepasselijker wanneer medeoprichter en franchisegever John de Jong uiteenzet welk type franchisenemer hij zoekt: een haantje. “Wij zijn ook haantjes. We willen de besten zijn op het gebied van kip, met dagelijks verse producten, goede kruiden en draaiende grills. We verwachten van franchisenemers ook zo’n winnaarsmentaliteit. Dat ze ambitieus en representatief zijn, en van aanpakken weten. Je moet ook de mensen die bij je werken enthousiasmeren en prettig communiceren met de klanten. Dan draai je zeker een goede omzet. Dat alles maakt het franchisenemerschap leuk om te doen.”

Hij komt uit een ondernemende familie in het poeliersvak, zijn ouders stonden nog met kip op de markt in Rotterdam. In 2006 trad hij met zijn compagnon Henk Konijn ‘in de voetsporen van onze ouders en grootouders’, uit liefde voor het vak. Het tweetal opende de eerste vestiging van Rooster’s in Rotterdam Alexandrium.

“We verwachten van franchisenemers ook zo’n winnaarsmentaliteit”

Inmiddels heeft ‘Rooster’s, maaltijd en grill’ tien vestigingen, waarvan negen op franchisebasis. Allemaal op zorgvuldig uitgekozen locaties. Er is nog een eigen pilotwinkel in Nootdorp waar alles uitvoerig wordt bedacht en getest.  

De Jong en Konijn zetten in op kwalitatieve groei. “We zijn een groeiende organisatie met een mooi concept en willen doorgroeien naar dertig tot veertig vestigingen in Nederland.  Maar we zijn zeker geen cowboys die alleen maar zo snel mogelijk de ene na de andere vestiging willen openen. Er gaat altijd gedegen onderzoek aan vooraf en het onderbuikgevoel moet ook goed zijn.”

De recepten hebben ze zelf ontwikkeld en komen intussen uit alle windstreken. In de winkels worden met name gegrilde kipmaaltijden en broodjes verkocht. Daarnaast wordt het assortiment steeds geïnnoveerd, zo liggen er sinds kort ook pizza’s met kip in de vitrine, vertelt John de Jong. “We spelen in op de trends en ontwikkelen nieuwe producten samen met de franchisenemers. Met deze ambachtelijke pizza’s hebben we weer een extra eetmoment voor de klant gecreëerd.”

De bevlogen eigenaren bekommeren zich persoonlijk om de franchisenemers en ondersteunen hen met coaching en hun expertise. Daarnaast is er een formulemanager en wordt de marketing vanuit de formule verzorgd.    

Franchisenemer Arnold de Jager:

''Ik word echt ontzorgd'' 

Op 5 maart opende Arnold de Jager zijn winkel van Rooster’s in Zwolle. De startende ondernemer is dankzij de nauwe samenwerking met de franchisegevers beslagen ten ijs gekomen.

Hij kijkt terug op een feestelijke opening, met familie, buurtbewoners en collega’s. De verjaardagsactie was een groot succes; vooral veel jarige oudere klanten meldden zich met legitimatie om hun hapjesschaal op te halen. Het was druk en collega-franchisenemers staken hem de helpende hand toe. “Fantastisch”, vindt Arnold de Jager (40). “Dat zij 300 kilometer rijden om mij hier te komen feliciteren.”

Het illustreert volgens hem ook de sfeer binnen de formule. “Het is een zeer hechte groep ondernemers. Ik heb dagelijks contact met andere franchisenemers.” De franchisegevers John de Jong en Henk Konijn staan aan het hoofd van die ‘familie’. “Zij zijn hier samen met een formulemanager de eerste weken continu met z’n drieën, om medewerkers te begeleiden zodat ik mijn handen vrij heb.”

Arnold de Jager is letterlijk thuis op de locatie van zijn vestiging in het overdekte winkelcentrum AA-Landen. De Zwollenaar woont om de hoek en deed al zijn boodschappen al hier. De gunfactor is er dus al.

Vertrouwen

Die nabijheid is ook de reden dat hij bij Rooster’s terechtkwam. Tijdens het winkelen zag hij posters met de oproep voor franchisenemers. Toen was hij zich al jaren aan het oriënteren in de franchisewereld, maar de geschikte formule had hij nog niet gevonden. Hij ging in gesprek met John en Henk en vervolgens draaide hij mee in de vestiging in Arnhem. Na een denkpauze brachten gesprekken in oktober witte rook. “Die verliepen heel goed. De franchisegevers dachten echt mee hoe we dit tot een succes konden maken, en ze spraken het vertrouwen in mij als beste kandidaat uit. Met de opening van deze fantastische winkel als uiteindelijk resultaat.”

Hij is opgeleid in de horeca, daarna werkzaam geweest als rayonmanager voor een supermarktketen en nu ziet hij beide terreinen samenkomen in zijn nieuwe uitdaging bij Rooster’s. “Dit concept is een prachtige combinatie van retail en horeca. Vooral het ambachtelijke, huisgemaakte en de hoge kwaliteit van de producten spreken me aan. Als ik niet achter het product kan staan, heeft het geen zin om als franchisenemer aan de slag te gaan.”
Hij wordt enthousiast als hij over het concept vertelt. “De klanten kunnen zien wat je doet, ik ben de hele dag gerechten aan het bereiden.”  

Er komt veel op hem af deze eerste weken, en hij voelt daarbij de steun van de formule. “Ze ontzorgen je echt. Ze doen alles zodat jij je focus hebt op je medewerkers en je klanten. Ik heb ook geen enkele kopzorgen gehad over de opening. Alles was ingericht en de eerste bestellingen waren al gedaan.”

Meer magazine artikelen