Ritos: fusion kitchen de nieuwe trend in franchise

Ben je wel eens in een fusion restaurant geweest? Je ziet deze term steeds vaker voorbijkomen. In Nederland is de fusion kitchen erg populair. We houden van internationaal eten en daardoor vinden we het leuk om combinaties te proberen. De mondialisering zorgt ervoor dat we meer culturen leren kennen en de grenzen tussen keukens vervagen. Maar wat is fusion eigenlijk? En is het een interessante trend voor franchisers?

Wat is fusion kitchen?

Fusion is één van de grootste foodtrends ter wereld. Fusion betekent letterlijk samensmelting. In fusion koken worden technieken, ingrediënten en bereidingswijzen uit verschillende landen gecombineerd. Denk bijvoorbeeld aan een burrito met de vulling van een pokébowl. 

Fusion is een kookstroming die in de jaren 80 opkwam. Toen werden er nog vaak grapjes over gemaakt. Veel koks spraken over fusion-confusion. Hiermee bedoelden ze dat ingrediënten, kooktechnieken en bereidingswijzen met elkaar gecombineerd werden die niet bij elkaar pasten. Het werd een soort mengelmoes in je mond die niet meer te herleiden was naar een keuken.

Sinds de jaren 90 is fusion steeds populairder geworden. We gingen meer reizen en wilden dit eten thuis ook kunnen eten. Migranten brengen recepten naar Nederland, waardoor we nieuwe smaken leren kennen. Eigenlijk kookt iedere kok fusion. Bekend is de Aziatische fusion keuken, waarin een combinatie wordt gemaakt van verschillende Aziatische ingrediënten.

Er komen tegenwoordig steeds meer fusion kitchen concepten op in franchising, zoals Ritos. De franchiseformule Ritos combineert de Mexicaanse en Hawaiiaanse keuken. Op het menu staan pokébowls en burritos. Een goed voorbeeld van hoe fusion tegenwoordig terugkomt in de Nederlandse restaurants. Vers en gezond eten met een combinatie van verschillende keukens. Waarom zou je hier als ondernemer op in moeten zetten?

Waarom kiezen voor fusion in franchise?

Waarom kies je als ondernemer voor fusion kitchen? Je geniet als ondernemer van vele voordelen. Hieronder benoemen we er een paar:

Een groter aanbod aan smaken

Handig aan de fusion kitchen is dat je als restaurant minder afhankelijk bent van één keuken. Hierdoor zijn er meer verschillende gerechten om aan te bieden en kun je per keer kijken wat aanslaat. Daarnaast wordt je menu diverser en is er voor iedere klant iets lekkers te bestellen. Dit zorgt voor een grotere afzetmarkt. 

Thuisbezorgen

Ook voor thuisbezorgen werkt fusion kitchen goed. Je kunt menu’s aanbieden in verschillende categorieën. Ritos biedt haar menu bijvoorbeeld aan onder Mexicaanse restaurants en Hawaiiaanse restaurants. Zo ben je twee keer zo zichtbaar voor de klant. Zeker nu er steeds meer eten besteld wordt, is dit heel belangrijk. Hierdoor heb je een goede inkomstenbron vanuit afhalen en thuisbezorgen, waardoor je de risico’s spreidt. Als je restaurant onverhoopt moet sluiten vanwege een nieuwe epidemie, heb je hiermee een tweede verdienmodel. 

Eenvoudiger aanpasbaar

Je verbindt je naam aan meerdere keukens. Hierdoor is het eenvoudiger om jezelf aan te passen aan de veranderende markt. Je bent flexibeler in je keuzes en kunt de klant meer diversiteit bieden. Je kunt snel schakelen tussen verschillende keukens. Zijn bepaalde ingrediënten niet beschikbaar? Dan gebruik je een ingrediënt uit een andere keuken. Zeker in de huidige markt, waarin niet alle ingrediënten even goed verkrijgbaar zijn, is dit belangrijk. Met fusion kitchen ben je futureproof!

Onderscheid jezelf

Met het aanbieden van fusiongerechten onderscheid je je van de concurrentie. Je biedt klanten een unieke ervaring, waarvoor ze nog eens terug willen komen. 

Laagdrempelig nieuwe gerechten introduceren

Fusion koken helpt bij het introduceren van nieuwe smaken en gerechten in een cultuur. Zo worden in Chinese restaurants in Engeland fish-and-chips aangeboden als vervanging van rijst. Hierdoor wordt de drempel om een keer Chinees te proberen lager. Of denk aan een Italiaans restaurant dat een pizza met jalapeñopepers, gehakt en paprika op de kaart heeft staan. Zo worden verschillende keukens op een laagdrempelige manier geïntroduceerd.

Speel in op de nieuwe trend

Met fusion speel je eenvoudig in op een nieuwe trend. Zo worden bij Ritos Mexicaanse wraps en Hawaiiaanse pokébowls gecombineerd. Deze twee keukens zijn in de afgelopen tijd erg populair geworden. Een combinatie aanbieden van twee populaire keukens zorgt er voor dat je net iets anders aanbiedt, maar wel profiteert van de trend. Daarnaast is fusion kitchen erg populair: jongeren willen nieuwe smaken en combinaties leren kennen.

Fusion kitchen: een ingewikkelde formule?

Het mooie van de fusion kitchen? Fusion koken is niet ingewikkeld. Het is iets wat iedereen ongemerkt doet. Het gebeurt al jaren thuis en in restaurants. De mens kookt fusion sinds hij reist. Een kok gebruikt sojasaus in zijn draadjesvlees en we maken thuis nasi op Hollandse manier. 

We combineren wereldsmaken en stijlen uit verschillende keukens. Dat zorgt voor creativiteit in de keuken en ongekende mogelijkheden. Wil je de fusion-formule inzetten in een restaurant? Dan komt er wat meer bij kijken. Het is dan belangrijk dat je goed nadenkt over de combinaties die je maakt. Daarnaast moet de klant de gecombineerde keukens in het gerecht kunnen herkennen. 

De Ritos fusion kitchen Franchiseformule

Het fusionrestaurant Ritos is aangesloten bij Franchise+ en zoekt franchisenemers die mee willen groeien. Wil je meer weten over de Ritos franchiseformule? Of zie je het al helemaal zitten om in de wereld van pokébowls en burrito’s te stappen? Ga dan naar de formulepresentatie en dien een aanvraag in.

Lees meer over:
Bekijk ook