'Een Primera winkel is onmisbaar voor de buurt'

Even naar Primera…. Het is de bekende pay-off van de grootste winkelketen onder één formule in de tabaks- en gemaksbranche, een pay-off die staat voor een winkel die verrast met een breed assortiment en een hoge mate van service. Het is ook een slogan die van toepassing is ondernemer Martin Jacobs in Alphen aan den Rijn. Hij stapte eind 2016 ‘even’ over van Bruna naar Primera. Dit naar volle tevredenheid, blijkt nu. 

“Eerst even een anekdote. Weet je dat Primera een tijdje terug werd gebeld door Apple? Ja, Apple. Of we niet preferred supplier van hun accessoires wilden worden. Dat maakt mij trots. Een partij als Apple die ons belt, gaaf.” Martin steekt zijn bewondering voor de formule niet onder stoelen of banken. “Ik zit helemaal op mijn plek hier. Primera een coöperatie, voor en door ondernemers. We doen het samen, geven en nemen. Dat werkt echt fantastisch.” Vierentwintig jaar lang was Jacobs in Alphen aan den Rijn een Bruna-franchisenemer. Naar tevredenheid, vertelt Martin. “We zijn bijvoorbeeld groot geworden in boeken en tijdschriften, iets waarvan we ook nu nog profiteren.” 

Ondernemershart

Toch werd eind 2016 de overstap gemaakt naar Primera, deels uit strategisch oogpunt. Martin: “Primera zat al langer in mijn ondernemershart en ik vond toen ook al dat ze het erg goed deden.” Het verschil ten opzichte van de Bruna-situatie zat volgens de ondernemer in de wijze van samenwerken, die zich ook uitdrukt in géén zware franchisefee. “En de huurder bleek toeschietelijk. Als wij Primera zouden worden, zouden ze mij een nieuw en passend aanbod voor de huur doen. Ze wilden namelijk heel graag een Primera in het winkelcentrum.” De keuze was daardoor snel gemaakt, eind 2016 opende de winkel in winkelcentrum Aarhof in Alphen aan den Rijn van Martin dan ook als Primera. “Primera voelde meteen als een warm bad, een familiegevoel. Men is heel erg betrokken bij mijn welbevinden en er wordt ook echt alles uit de kast getrokken om de formule tot een succes te maken”, aldus een enthousiaste Martin. In de beginfase, maar ook nu nog is er dikwijls overleg met het hoofdkantoor, zegt hij. “Het is geen ‘hij’ en ‘zij’, zoals je nog weleens ziet bij andere formules. Het zijn echt onze mensen in Waardenburg (hoofdkantoor Primera, red.). Heel fijn.”  Dat alles heeft Martin verrast. “In het begin dacht ik; het is een coöperatie dus er zal wel meer op mijn eigen bord komen te liggen. Maar niets is minder waar, de ondersteuning is echt perfect. Daarbij heb ik zelf de nodige tools om de winkel naar mijn eigen hand te zetten.”

Best practices

Behalve met het hoofdkantoor is er volgens Martin veel onderling contact tussen de ondernemers. “Collega’s komen bij mij en ik ga bij collega’s op bezoek. Dan delen we best practices. Heel leerzaam.” Martin is bijvoorbeeld een specialist in boeken en tijdschriften. “In mijn periode bij Bruna was ik ooit ‘magazine retailer of the year’, de kennis en kunde in deze categorie deel ik graag met ondernemers die meer moeite hebben met de verkoop van boeken en tijdschriften. Het is zoals het hoort bij een coöperatie: je stopt er wat in en je haalt er wat uit.” Ook het hoofdkantoor stopt veel energie in de formule, weet Martin. “De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in het verbreden van Primera voor een relevant aanbod in alle winkels en zal de komende jaren op het gebied van aanbod vooral verder worden verbeterd. De focus wordt verlegd richting het vertellen over Primera én het verrassen van onze klanten. Klantervaringen creëren. En dat begint met de mensen die het moeten doen en daarvoor is er geen betere basis dan de samenwerking die wij als ondernemers binnen Primera ervaren.” Zo heeft Primera het programma Kickstart gelanceerd. “Via Kickstart delen we als ondernemers korte filmpjes met elkaar waarin we zelf de hoofdrol spelen”, aldus Martin. De ondernemer heeft recent iets gedeeld over de verkoop van sigaren. “Sigaren pak je niet gewoon even uit het schap en gooi je niet zomaar even op de toonbank. Bij sigaren hoort een verhaal, en bij sigaren vraag je de klant na een week hoe de betreffende sigaar heeft gesmaakt. Nou, dat heb ik dus opgenomen en gedeeld met de andere Primera-ondernemers. Binnen vierentwintig uur was het filmpje tweeduizend keer bekeken. Dat zegt wel iets, we zijn heel betrokken. En het werkt dus heel goed als je zelf de hoofdrol speelt en dat niet standaard overlaat aan een acteur.” En die hoofdrol die pakt Martin als ondernemer ook iedere dag. “Het gaat erom dat klanten zich herkend voelen in onze winkels, dat ze ervaren dat jij als ondernemer altijd even een stapje extra zet, het winkelen leuk maakt, ze helpt met een goed advies of gewoon tijd maakt voor een praatje. Maar ook ontzorgt door een cadeautje écht mooi in te pakken en het assortiment aan te passen op de vraag. Daarmee word je namelijk onmisbaar voor de buurt.” 
 

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook