Vele redenen om even naar Primera te gaan 

En dat is 500. Op maandag 16 oktober werd het behalen van dit aantal vestigingen van Primera feestelijk opgeluisterd. De nieuwste tabaks- en gemakswinkel staat in Oldenzaal. Ondernemer Remco Pol zet in op allerlei handige services, net zoals de groeiende formule dat de komende jaren doet.

In de mooie galerijen van winkelcentrum De Driehoek leiden feestelijke aanwijzingen naar de nieuwe winkel bij de ingang. Een winkel versierd met blauw-gele vlaggen en ballonnen waarop duidelijk vermeld staat dat dit de vijfhonderdste vestiging van Primera is.

Remco Pol staat aan de koffiekar even bij te komen van alle festiviteiten eerder op de dag. Hij maakt een praatje met voorbijgangers die vanwege de opening allemaal gratis koffie krijgen. De winkel staat vol bloemen en gelukskaarten, van klanten en collega-ondernemers. De eigenaar straalt van oor tot oor. Hij heeft het toch maar geflikt. In twee weken tijd bouwde hij een verouderde ruimte om tot de gloednieuwe Primera in de meest recente huisstijl. Ondertussen draaiden zijn nieuwe medewerkers mee in andere vestigingen om goed beslagen ten ijs te komen.

Pasfotoservice

“Het was even knallen”, kijkt hij terug. Hij kreeg veel hulp vanuit het hoofdkantoor van Primera in Waardenburg: bouwplannen, draaiboeken én handjes. Zelf nam hij het voortouw bij het verwijderen van de wanden en het plaatsen van een nieuw plafond. Dat ging hem prima af met zijn technische achtergrond. Voordat hij zelfstandig ondernemer werd, werkte hij vijftien jaar lang als automonteur bij een garage. 

Hij wilde op eigen benen staan en startte eerst een sigarenspeciaalzaak in zijn woonplaats Almelo. Zijn broer was toen al ondernemer bij Primera (en heeft inmiddels drie winkels). Via hem hoorde hij van een vrijgekomen locatie in Nijverdal. In juni 2013 begon hij aan het avontuur. Hij houdt wel van uitdagingen. De ligging van de winkel naast het gemeentehuis bracht hem op het idee een pasfotoservice te beginnen. Een inkoppertje, noemt hij het. Hij pakte het groots aan: afspraken met de gemeente, professionele apparatuur en personeel in opleiding. Vervolgens bedacht hij continu acties met pasfoto’s. Nu is het ‘een heel belangrijk onderdeel’ van zijn zaak.

Daarom heeft zijn nieuwe vestiging in Oldenzaal ook zo’n pasfotoservice. Het past ook in de landelijke strategie van Primera, licht directeur Gert van Doorn toe. “De twee belangrijkste groeipijlers voor de komende jaren zijn cadeaukaarten en handige services. We willen een servicepunt in de buurt zijn, met dingen die je online niet doet.” Hij loopt al zestien jaar bij de coöperatie en volgde ruim een jaar geleden de inmiddels gepensioneerde Harry Jol op. Ze zijn allebei van de partij tijdens de mijlpaal in Oldenzaal.

Dertig verbouwingen

Onder die handige services vallen ook een servicepunt van ING, een breng- en afhaalpunt van een lokale stomerij en het allernieuwste pakketpunt van PostNL. Remco Pol heeft het allemaal in zijn nieuwe zaak. “Daar is Primera heel erg mee bezig, om klanten naar de winkel te krijgen.” Die services mogen dan niet de grootste omzet genereren, ze brengen wel traffic. “De mensen gaan even pinnen en ontdekken dat ze nog iets anders mee moeten nemen.”

Zoals een cadeaukaart. “Dat is een zeer succesvol product geworden. We hebben het grootste assortiment.” Gert van Doorn haakt daar op in. “We hebben nu een Primera keuze cadeaukaart waarmee mensen zelf kunnen kiezen uit meer dan honderd cadeaukaarten. Dit levert ons veel business-to-business op. Bedrijven zien het bijvoorbeeld als een goed alternatief voor het kerstpakket.”

Er zit groei in de formule, stelt hij vast. Dit jaar komen er achttien winkels bij.  “En dat is best bijzonder in een tijd dat er veel winkels verdwijnen. Daarnaast hebben we dertig verbouwingen uitgevoerd naar het nieuwe concept.” Dat nieuwe concept met led-verlichting is ruimer, lichter en tegelijk warmer en vooral tijdlozer. Hij verwacht eind 2020 nummer 550 te openen. “Maar dat is geen doel op zich. Het moet primair een fatsoenlijke boterham opleveren voor de ondernemers.”

Veel boeken

Hij wijst op ‘de hechte en betrokken club’ die Primera is en de korte lijnen tussen hoofdkantoor en leden van de coöperatie, de ondernemers. “Wij zijn een club van en voor ondernemers. Mensen van het hoofdkantoor draaien ook regelmatig mee op de winkelvloer. Zo luisteren we naar wat er speelt in het land en ontdekken we wat beter kan.”

De districtsmanagers zijn de constante ‘ogen en oren in het veld’ en de sparringpartners voor de ondernemers. “Dat zijn echte bedrijfsadviseurs en daar hechten we heel veel waarde aan. Op persoonlijke communicatie bezuinigen we niet.”

De Primera-ondernemers hebben een mate van vrijheid in de keuze van hun assortiment maar gebruiken vrijwel allemaal de voorkeurleveranciers met flinke inkoopkortingen. Aan het format met de vijf pijlers (wenskaarten, tabak, cadeaukaarten, tijdschriften en kansspelen) moeten ze zich wel houden. 

De nieuwe winkel van Remco Pol is met 143 vierkante meter tweemaal zo groot als de vestiging in Nijverdal. Hij vindt het prettig dat hij bij de inrichting van al die ruimte vrijheid heeft als ondernemer. Zo heeft hij in zijn assortiment ook e-sigaretten en cadeautjes opgenomen. En opvallend is zijn ruime aanbod boeken. “Die worden heel goed verkocht. We hebben de top 60 en veel kinderboeken.” 

Een derde vestiging acht hij niet uitgesloten, maar dat is toekomstmuziek. “Eerst deze winkel maar eens stevig op poten krijgen.”