Pirtek: Dynamiek in de hydrauliek

Een hoogwerker, een hijskraan, een vrachtwagen – allemaal zijn ze afhankelijk van hydraulische systemen. Eén hydrauliekslang kapot en alles ligt stil. Logisch dus dat Pirtek met zijn eenuursservice een begrip werd in Nederland. Met de opening van de vijfde vestiging in België is de formule ook daar – opnieuw – op volle sterkte. Nieuw in het dienstenpakket: een prescan voor de industrie.

“De kracht van het netwerk is specifiek voor Pirtek”, zegt Peter de Ru, operationeel directeur Pirtek Benelux. “Onze belangrijkste usp is immers de eenuursservice, een mobiele service voor hydrauliek.” Pirtek heeft in Nederland met vijftien vestigingen een landelijke dekking. Elke vestiging heeft drie tot vijf servicebussen, die constant rondrijden. Peter: “Als er ergens een hydrauliekslang kapot gaat, is de druk van het systeem weg. Dat kan gaan om een graafmachine, een afvalverwerker of een hoogwerker, het maakt niet uit. Heel veel systemen werken met hydraulische aandrijving en als er een slang kapot is, dan ligt het hele bedrijfssysteem van de klant plat. De laadklep gaat niet meer naar beneden en de hijskraan hijst niet meer. Dan komt Pirtek in actie. Binnen één uur, dat is onze garantie, staat er een monteur met een servicebus bij die klant. Dat kan alleen maar omdat we die landelijke dekking hebben. De franchisenemers werken daardoor ook continue voor elkaars klanten. Ze hebben hun lokale klanten en hun eigen, sterk afgebakende rayon maar er zijn ook klanten, zoals transport- en scheepvaartbedrijven, die door het hele land opereren. En in het rayon waar de machine stuk gaat, daar komt de franchisenemer in actie. Dat geeft veel samenwerking en de verbinding is enorm groot.”

België

Pirtek is in 1980 geleden in Australië opgericht en in 1988 overgestoken naar Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Vanuit Engeland waagde de formule zeventien jaar geleden de stap naar de Benelux en Duitsland. De eerste Nederlandse vestiging kwam in Rotterdam en de formule groeide al snel uit tot vijftien centers hier en zeven in België. Maar in dat land ging iets mis. Peter: “In 2008 hadden we een bijzonder jaar. Met onze zeven vestigingen – waarvan een eigen vestiging in Luik – hadden we een heel netwerk met een behoorlijke omzet. Maar in dat jaar scheidden de zes ondernemers zich af van de formule na een conflict met de toenmalige directie. Zij gingen met andere logo’s en een andere naam verder. Toen hadden wij nog maar één vestiging over en we hadden er een concurrent bij, meteen de grootste partij in België. In 2009 openden we een tweede eigen vestiging in Antwerpen. Daar hebben we heel veel in geïnvesteerd. Deze twee centers, Luik en Antwerpen, moesten heel België bedienen met vijf bussen elk. In 2010 en 2013 kwamen er nog twee centers bij met nieuwe franchisenemers. We wilden per se die markt weer terug. Afgelopen juli openden we de vijfde franchisevestiging en nu kunnen we voor het eerst in België weer een eenuursservice garanderen. Nu is het een kwestie van ‘erop en erover’.”

Nieuw concept

Omdat dankzij de economische crisis de behoefte aan een eenuursservice iets achteruit is gelopen, ging Pirtek ook op zoek naar een nieuwe, innovatieve service. Total Hose Management is een preventief onderhoudsconcept speciaal voor de industrie met als doel: minder stilstand, minder kosten en meer veiligheid. Peter: “Tijdens de onderhoudsintervallen inspecteren wij alle hydrauliekslangen van een machine waarna wij in overleg met de klant slangen die risicovolle gebreken vertonen, preventief vervangen. In onze bijgeleverde documentatie zie je in één oogopslag wat de status is van de machine. Dat sluit weer aan bij de kwaliteitssystemen van de klant, bijvoorbeeld bij een ISO-certificering. We merken dat veiligheid bij onze klanten een steeds grotere rol speelt.” Drie jaar geleden is Pirtek begonnen met één vestiging als pilot, inmiddels bieden zes vestigingen de nieuwe service aan.

De groeiende nadruk op veiligheid is voor Pirtek reden om daar veel in te investeren. Niet alleen in de materialen en de bussen – met alle controles en audits die daar bij horen – maar ook in de mensen. Zo volgden alle monteurs vorig jaar een opleiding om veilig met een hoogwerker te werken. “Die machines mag je alleen bedienen als je een hoogwerkerscertificaat hebt. Voordeel voor de klant is dat die er niet een eigen man bij hoeft te zetten”, aldus Peter. “Zoiets werkt alleen als alle franchisenemers meewerken. Uniformiteit is daarom heel belangrijk, het is echt hard franchise in dat opzicht.”

Marketing

De komende jaren ligt het accent op kwaliteitsverbetering en groei op vestigingsniveau. “Nederland is verzadigd qua vestigingsgebieden”, zegt hij. “Hier gaan in principe geen vestigingen bijkomen.” De kwaliteitsverbetering zoekt Pirtek in de aandacht voor marketing en communicatie en voor veiligheid en duurzaamheid. “Verder stimuleren we de franchisenemers om een goede werkgever te zijn en veel te investeren in de kwaliteit van de mensen. Om ze beter te maken en om ze vast te houden. Want als de economie straks aantrekt, kunnen die jongens overal gouden bergen verdienen in de techniek.”

Prijs

Pirtek won onlangs de BFA HSBC Franchisor of the Year Award voor de succesvolle manier waarop de formule zich internationaal heeft ontwikkeld.