Partytentenverhuur via franchise

Een nieuwe franchiseformule voor de verhuur van partytenten richt zich op particulieren en kleine bedrijven. Met een goede website en optimale vindbaarheid in de zoekmachines denkt oprichter en ondernemer Wilfred Stomp zich in de markt te onderscheiden.

Wilfred Stomp zag als eigenaar van een online marketingbureau potentie in de verhuur van partytenten via internet. Dat gebeurde natuurlijk al, maar hij signaleerde een niche in de markt. Enerzijds is er een markt voor de verhuur van tenten aan grote evenementen. De bedrijven die dat doen, pakken het professioneel aan. Maar de verhuur aan particulieren en kleine bedrijven was een stuk minder professioneel, stelde hij vast. Twee jaar geleden startte hij een nieuwe onderneming vanuit Dordrecht. Klanten van zijn marketingbureau zagen er ook wel wat in. Zo ontstond het idee om een franchiseformule op te zetten. In februari dit jaar opende de eerste franchisevestiging in Utrecht en medio mei volgden Den Bosch en Ede. Stomp voert gesprekken met vijf ondernemers die ook interesse hebben. In 2014 verwacht hij tien vestigingen te hebben draaien en aan het einde van dat jaar moet dat aantal uitgebreid zijn naar twintig.

"Het succes achter het concept is de online marketing”, legt hij uit. “Er is best veel concurrentie maar wij onderscheiden ons met een professionele website en een optimale vindbaarheid in zoekmachine Google.” Dat ondervonden de nieuwe vestigingen ook. “Vanaf het moment dat wij de spullen hebben geleverd en de online marketing startte, konden ze direct het eerste weekend al vol aan de bak.” En dat liep lekker de afgelopen zomer, hoewel de maand juli eigenlijk te mooi was voor deze business. “Dat is het aantrekkelijke van dit concept. Als het lekker weer is kunnen we daarvan genieten en bij slechter weer verhuren we veel tenten.” Het hoogseizoen loopt van mei tot oktober, maar ook in de najaarsmaanden blijft er een beperkte vraag naar partytenten. Eind december is het weer topdrukte. Veel kleine bedrijven geven dan kerstrecepties in tenten met heaters. De franchisenemer verhuurt de tenten (in afmetingen van 3 x 3 tot 8 x 8 meter) die kunnen worden afgehaald door de huurder. Maar tegen extra kosten kan de ondernemer de tent ook opzetten. Of deze dienst wordt aangeboden laat Stomp aan de franchisenemers over. De formule is dus flexibel en laagdrempelig. Slechts een aantal uren per week moet de ondernemer beschikbaar hebben. De investering bedraagt tweeduizend euro. De andere helft van de opstartkosten betaalt de franchisegever. Een andere eis is dat de ondernemer een vrije opslagruimte van vijftien vierkante meter moet hebben. En hij of zij moet uiteraard goed bereikbaar zijn.

Wilfred Stomp krijgt tussen de vijf en de tien nieuwe aanvragen per week van potentiële franchisenemers. Hij bestudeert niet alleen of de kandidaat geschikt is voor het werk, maar ook of de locatie potentie heeft. “Wij hebben een top twintig met steden waar we graag willen zitten. En dan hebben we nog een lijst met twintig steden. Een dunbevolkt gebied is geen optie want mensen zijn bereid maximaal een half uur te rijden om een tent op te halen.”

+