On trend kappersformule klaar voor groei

Wie TONI&GUY zegt, zegt international fashion en high-end hairdressing, aldus Joyce Kranendonk die in 2014 samen met Gaby Vernooij de masterlicentie van de franchiseformule voor Nederland overnam. Na twee jaar orde op zaken stellen, is de formule klaar voor nieuwe stappen. De ambitie: van zes salons nu naar tien tot twaalf in 2022 – de maximale ruimte die er volgens Joyce is in het topsegment.

Alhoewel bij veel mensen, vooral in de grote steden, de naam TONI&GUY een begrip was, viel er aan de naamsbekendheid nog wel wat te verbeteren, vertelt franchisegever Joyce Kranendonk. Samen met partner Gaby was dat een van de opdrachten die ze zich stelde bij de overname van de masterfranchise in 2014. De internationale formule – opgericht in Londen in 1963 – is gevestigd in 42 landen, waaronder sinds 1995 ook Nederland. Bij de overname in 2014 bleek de formule hier wel wat nieuw elan te kunnen gebruiken. Joyce: “We hebben na de start zes maanden genomen om samen met een strategisch marketeer een plan te ontwikkelen. We hebben hard gewerkt aan een totaalconcept dat past binnen de kaders van het internationale merk – met hoogstaande educatie, brand awareness en internationale allure. We zijn eigenlijk helemaal opnieuw opgestart, met duidelijke procedures voor management, marketing en educatie. Die hebben we allemaal uitgeschreven in manuals. Zo weten we dat de kwaliteit gewaarborgd is.”

Prijsdifferentiatie

In het begin was het wel moeilijk, vertelt ze: “Zo hanteren wij bijvoorbeeld prijsdifferentiatie: vier verschillende prijzen. Die zijn wel onderscheidend maar in Nederland was niet duidelijk hoe we dat naar de franchisenemer of naar de klant konden verantwoorden.” Dat blijkt uiteindelijk goed uit te leggen. Joyce: “De art director, die het meest betaald wordt, is degene met de meeste educatie maar ook de persoon die iedere maand naar Londen gaat en met de nieuwste kennis en technieken terugkomt. Zo kunnen we die prijsdifferentiatie verantwoorden naar de klant.”

Vogue

Veel aandacht besteden de masterfranchisers aan landelijke marketing en PR. Voor dat laatste huurden ze een PR-bureau in. Nieuw is de TONI&GUY App waarmee de consument eenvoudig online kan booken en die altijd toegang geeft tot het merk. Elke salon heeft een eigen Facebookpagina en de mogelijkheid voor Instagram. TONI&GUY Nederland heeft pagina’s die als inspiratie dienen om het merk digitaal te promoten. Het laatste nieuws is direct zichtbaar via alle online platformen, zoals ook de recente publicaties van vakbladen en glossy’s als Vogue Magazine. 

‘Ongelooflijke creativiteit’

Inmiddels is de formule klaar om nieuwe stappen te nemen en zoeken de franchisegevers enthousiaste ondernemers. Je hoeft niet per se kapper te zijn om een winkel te runnen maar je moet wel affiniteit hebben met international fashion en hairfashion, zegt Joyce. “TONI&GUY staat bekend om de ongelooflijke creativiteit, het talent en het gevoel voor fashion. Wij willen groeien met gepassioneerde mensen met een 24/7-mentaliteit. Het merk moet je aanspreken, je moet echt dedicated zijn. Ondernemen op franchisebasis met ons brengt je ruim vijftig jaar ervaring in goede educatie, kwalitatief hoogstaande klantenservice en geweldige expertise op internationaal niveau. Als masterfranchiser bieden we daarnaast een goed pakket aan opleiding, begeleiding, marketing, coaching en management.”

Nieuwe formule

Joyce en Gaby begonnen in 2014 met zes vestigingen, waarvan vier franchisevestigingen. Ze namen van één franchisenemer afscheid. Inmiddels maakten ze een herstart met een nieuwe ondernemer, zodat er nu weer zes vestigingen zijn. Joyce denkt dat er in het topsegment ruimte is voor nog zo’n vier à zes TONI&GUY-salons erbij. De ambitie is tien tot twaalf salons in 2022. TONI&GUY lanceerde onlangs ook een nieuwe formule: Essensuals Hairdressing. Deze zit in het middensegment en is toegankelijker. Joyce: “Wij hebben daar ook pas de licentie voor verkregen. Hiervoor is wel meer ruimte in Nederland, we denken aan tien tot twintig. Ook daarvoor zijn we nu bezig om mensen te zoeken.” 

Education by TONI&GUY

Het harde werk begint zijn vruchten af te werpen, aldus Joyce. “De rendementen van onze salons zijn met gemiddeld 20% gegroeid. Dat komt doordat we veel tijd steken in begeleiding”, zegt ze. Educatie blijft speerpunt. “We willen verder groeien met onze Academy. Daarvoor hebben we een studio in Rotterdam, Amsterdam en Maastricht en sinds kort hebben we een eigen art director en technical art director. We doen ook vier keer per jaar een Look ’n Learn-training en op kwalitatief goede kappersscholen gaan we gratis dagtrainingen geven.” Kappersclubs die op zoek zijn naar een inspirerende training, kunnen ook terecht bij TONI&GUY. “Iedereen kan ons inhuren voor een inspiratieavond”, aldus Joyce. “Spread the love for international hairdressing!”

Facts and numbers

  • TONI&GUY is in 1963 in Londen opgericht door de broers Toni en Guy Mascolo
  • De formule heeft salons in 42 landen en 28 kappersacademies
  • TONI&GUY deed voor het eerst onder de nieuwe eigenaren mee met de Coiffure Award, een prestigieuze wedstrijd voor on trend kappers; van de 6 inzendingen werden er 4 genomineerd, waarvan 1 verzilverd: de Debutant Coiffure Award 2016 ging naar Garik Badaljan van TONI&GUY in Amsterdam
  • TONI&GUY lanceert elk jaar een nieuwe haarmodecollectie, gecreëerd door vertegenwoordigers uit de 42 landen
  • TONI&GUY werkt met het eigen merk LABEL.M, Schwarzkopf Professionals en Balmain 
  • TONI&GUY is met LABEL.M ruim 10 jaar sponsor van London Fashion Week