NR1 webshops wil ondernemers laten uitblinken

Bert Berkers: "Dit is anders, dit is uniek”

Bert Berkers (39) uit Veghel is bezig een tweede grote droom te realiseren. Zijn eerste droom kwam uit: NR1motor is de grootste webshop voor motortoebehoren in Nederland. Nu is franchiseformule NR1 webshops klaar voor uitrol en zoekt ondernemers die ook de nummer 1 in hun passie willen worden.

NR1 webshops groeit tijdens coronacrisis

De coronacrisis liet diepe sporen na, maar voor Bert Berkers gaat die verdrietige episode in ieder geval niet gepaard met een economische crisis. In april boekte hij 35 procent omzetgroei met de webshop NR1motor en eind mei staat hij zelfs op een stijging van 45 procent, ten opzichte van die maanden vorig jaar. "Het was in maart even afwachten”, vertelt hij. "We dachten dat het een rotseizoen zou worden, maar in plaats daarvan gingen we plussen en liep het juist zakelijk allemaal de goede kant op.”

Op zijn vierentwintigste begon hij te ondernemen in zijn passie, de motorsport. Motorrijden was al sinds zijn jeugd de uitlaatklep voor de introverte en stille Bert. Een ongeluk met de motor toen hij twintig jaar was veranderde zijn leven ingrijpend. "Nadat ik bijkwam uit de operatie was ik mijn harnas kwijt. Toen is mijn jeugd pas echt begonnen.”

Hij was ineens een expressieve en ondernemende jongeman, die daarna met succes zijn bedrijf startte. Twaalf jaar geleden kwam er een back office in Indonesië bij, waar onder meer alle ICT plaatsvindt. De kracht en de energie om te slagen haalt hij uit de gebeurtenis na het motorongeluk en daar vertrouwt hij ook op voor zijn nieuwe avontuur, franchise. "Dit plan gaat ook lukken, want het klopt gewoon.”

Ideaal instapmoment

Een half jaar trok hij uit om de zaken grondig voor te bereiden en sinds dit jaar is de formule NR1 webshops live. De eerste gesprekken met potentiële franchisenemers lopen ondertussen. De voortgang daarvan werd overigens wel bemoeilijkt door alle beperkingen van de intelligente lockdown. Fysieke ontmoetingen waren immers lang taboe.

Berkers beschouwt de coronacrisis als het ideale instapmoment voor ondernemers. "Volgens mij zijn wij de eerste e-commerce franchiseformule. Ik ben nog niemand tegengekomen met dit concept en je kunt erin meegroeien. De timing is ook perfect omdat het een gunstige tijd is voor webshops. Deze crisis opent je ogen hoe kwetsbaar je bent met een stenen gebouw. Je ziet in de retail nu een nog sterkere verschuiving van winkels naar online.”

Hij schetst in deze tijd twee overlevingsopties voor zelfstandig ondernemers: genoeg reserves hebben om tijd te winnen en de dip te kunnen overbruggen of een flexibel bedrijf runnen. "En flexibiliteit is nu net de basis van onze formule. Zo zijn we ingericht. Dat komt ook door de motorbranche, met een hoog- en laagseizoen. Daardoor zijn we medewerkers flexibel gaan inzetten. We kunnen af- en opschalen wanneer nodig. Zo’n flexibele moederorganisatie is natuurlijk heel interessant voor ondernemers.”

Domeinnamen

Hij was met zijn succesvolle webshop toe aan een volgende stap maar heeft niet overwogen zelf andere webshops te beginnen. ,,Dan zouden we onze tijd moeten gaan besteden aan een product waar niet onze passie en kerncompetentie ligt. We zijn wel heel goed in het runnen van een webshop, dat doen we heel efficiënt. Dus we hebben alleen nog de passie voor een bepaald product nodig. En dat heeft een ondernemer. Dat is ook het enige wat hij mee moet nemen, de rest nemen wij uit handen.”

Op zoek naar mogelijke passies legde hij alvast zeshonderd domeinnamen vast: van NR1speelgoed tot NR1honkbal en NR1parfum. Bij elk segment wordt één ondernemer gezocht. ,,Door het vastleggen van de domeinnamen werd het pas echt levensvatbaar en zijn we met het concept naar buiten getreden.”

Over de naam hoefde hij niet erg lang na te denken. "NR1 zegt gewoon alles. Nu zoeken we nog ondernemers die daarbij passen, die in hun eigen marktsegment de nummer 1 willen worden.”

Opleiding 

Een onderdeel van de formule is de beschikbaarheid van een groot magazijn. In oktober vorig jaar verhuisde het bedrijf van Deurne naar Veghel. Hier is plek voor het assortiment van de eerste drie tot vijf franchisenemers. En mocht dat ook weer te klein worden, dan is een verhuizing zo weer geregeld, weet Berkers. 

Van de franchisenemers wordt verwacht dat ze de content voor de webshop aanleveren. Daarna richt NR1 webshops de gehele webshop in en ontvangt de franchisenemer de eindversie ter goedkeuring. Voorafgaand aan de start krijgt elke nieuwe ondernemer een opleiding van drie maanden. In Veghel op kantoor wordt geleerd hoe je een webshop moet runnen, met het formulehandboek erbij. Daarnaast is er de theorie over e-commerce en maakt elke ondernemer een eigen businessplan met een marktonderzoek. 

Berkers blaakt van het zelfvertrouwen en denkt niet klein. "Wij gaan gewoon gigantisch groot worden. Dit is anders, dit is uniek. Ik geef het twee tot drie jaar tijd om echt van de grond te komen.”

Kruisbestuivingen

In september, als het dan al mag en kan gezien de coronasituatie, staat hij met de nieuwe formule op de franchisebeurs. Daar zal hij potentiële franchisenemers ook vertellen dat het geen activiteit is om er even bij te gaan doen. "Je moet sowieso de hele dag telefonisch bereikbaar zijn en keihard werken om echt de grootste te willen worden.”

Er gloren ook kruisbestuivingen tussen de verschillende webshops. Onderlinge samenwerking kan veel opleveren, denkt Bert Berkers. "Vanaf nul beginnen is best moeilijk. Maar als wij bijvoorbeeld in elk doosje met motoronderdelen een flyer leggen van NR1gereedschap, dan ga je daar als franchisenemer gegarandeerd een salaris uit halen.”

Bert Berkers NR1 webshops