Nieuwe Happy Food slaat aan

Happy Food lijkt meer dan een standaard cafetaria met een herkenbaar logo. Dorpskernen en winkelcentra worden door de franchisenemers van Happy Food verwend met een modern snackhuis. Natuurlijk met klassieke frietjes en kroket maar dan aangevuld met smakelijke concepten als Happy Wok. De franchisenemers dienen zich snel aan.

“Deze franchisenemers dienen bestaande ondernemers te zijn met een goedlopend cafetaria en de bijbehorende stabiele middelhoge tot hoge omzet”, legt franchisegever Guido de Moor uit. “Happy Food biedt ze tegen een maandelijkse fee van honderd euro het gebruik van de formule aan. Daarvoor krijgen ze onder andere actiefolders, goede inkoopprijzen en een webpagina. En natuurlijk een stukje rust omdat ze niet meer alles zelf hoeven te doen. Opleidingen, trainingen en verzekeringen bieden we voor aantrekkelijke prijzen aan. Ja, een lage fee, maar dat kan door onder meer korte lijnen. Er is geen duur hoofdkantoor en geen wagenpark om te leasen. Een zogezegde ‘lean en mean-formule’.”

Veel ervaring is mooi meegenomen

Franchisegever Guido de Moor kan door zijn werkverleden uit een behoorlijke hoeveelheid ervaring putten. Zo heeft hij ook de horecaconcepten Foodmaster, Fresley en Bread & Butter mede ontwikkeld. “Toen mijn bedrijf in 2006 is samengegaan met FHC Formulebeheer en ik mijn draai niet meer kon vinden, ben ik daar weggegaan. Ik heb mij met een aantal andere ondernemers beraad op de toekomst en uiteindelijk is Happy Food ontstaan. In januari 2008 is de eerste vestiging geopend en inmiddels zijn elf ondernemers operationeel”, vertelt De Moor. “Door direct contact met de ondernemers en onafhankelijkheid onderscheidt Happy Food zich van de concurrentie. Grossiers zijn bij ons namelijk geen aandeelhouder en daarmee hebben derden geen invloed op de bedrijfsvoering”, aldus de franchisegever.

Formule verovert Nederland?

De vestigingen breiden zich vanuit het midden van Nederland uit als een olievlek. “Tja, dat is niet bewust gegaan. Het heeft vooral een praktische insteek. Afgezien daarvan is Midden-Nederland wel meer vertrouwd en ervaren met franchiseformules. Uiteindelijk is het doel om in alle regio’s door te groeien. Het streven is met tien tot twaalf vestigingen per jaar uit te breiden”, besluit Guido de Moor.

Happy-concepten

Naast de ontwikkeling van eigen producten, zoals frituursaus, -vet en ijsmix biedt Happy Food heuse Happy-concepten als Happy Kids, Happy Salad, Happy Ice en Happy Asian. Aan elk gezinslid is dus gedacht. De ondernemer bepaalt zelf welke concepten worden gebruikt in zijn zaak. Andere concepten liggen, misschien wel letterlijk, nog in de koelkast. Het nieuwste concept Happy Asian wordt vast een succes. Want welke dorpeling wil er nu niet een overheerlijke wokbeker als ze daardoor eens iets anders kunnen kiezen dan de gebruikelijke patat, chinees of pizza?

Lees meer over:
Bekijk ook