NFV: Shop-in-shop in de horeca
Of het toeval is of niet, de laatste tijd ontstaan er steeds vaker shop-in-shop combinaties in de horeca en foodbranche.
Subway in een Coffee&More, De Bezorgbeer en kipkip.nl, Multivlaai en Jamin, Délifrance in Kwalitaria’s en tankstations en Frozz in de Bijenkorf zijn hiervan mooie voorbeelden. Door: Jos Burgers Duidelijk zal zijn dat de huidige - hopelijk bijna voorbij zijnde - recessie ondernemers noopt tot het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen. Het voordeel bij een shop-in-shop kan dan zitten in de combinatie van twee formules, die elkaar versterken. Het 1+1 = 3 principe. Maar ook het verhuren van niet of amper benutte eigen vierkante meters aan een ander concept kan een goede reden zijn. Sterker nog, het mes kan dan aan twee kanten snijden: extra vierkante meters verhuur opbrengst en extra klanten vanwege de aantrekkingskracht van de binnengehaalde formule. Echter ook ontzorging kan een goede reden zijn. Een Délifrance in een tankstation ontzorgt de tankstationhouder van de dagelijkse beslommeringen om kwalitatief goede, verse en lekkere producten in de verkoop te hebben. Laat dat werk maar aan een goede en deskundige horecaman of vrouw over.
Aan zo’n samenwerking kleven kansen en bedreigingen. De NFV adviseert altijd eerst met een pilot te starten om te kijken of de concepten (en de eigenaren van die concepten!) bij elkaar passen en of er voldoende meerwaarde wordt gecreëerd (gewoon meer klanten en omzet). Pas als deze pilot succesvol is kan worden overgegaan tot een verdere uitrol. Bedreigingen kunnen ontstaan als het allemaal niet zo goed verloopt (dan heeft vooral de ander daar schuld aan). Echter als het goed loopt kan er ook wrevel ontstaan, vooral als een van de partners er bij uitstek van overtuigd is dat het succes vooral aan hem is te danken. Een shop-in-shop systeem is een model dat in ieder geval het overwegen waard is. De NFV is bezig met de voorbereiding van een workshop.
Nieuwe opzet NFV masterclass
Al ruim vijftien jaar verzorgt de Nederlandse Franchise Vereniging masterclasses voor diegene die de Praktijkgids Franchising hebben aangeschaft. In deze masterclasses krijgt de deelnemer een goed inzicht in wat franchise nu precies is, in de juridische, bedrijfseconomische en financiële aspecten van het ontwikkelen, uitrollen en exploiteren van een franchiseconcept en in de voor- en nadelen ervan. Gezien de aantallen deelnemers kan met recht worden gesteld dat deze masterclasses in een grote behoefte voorzien. In 2014 zal deze masterclass acht maal per jaar worden gegeven, nu in separate sessies voor franchisegevers en voor franchisenemers, dus zowel voor bestaande ondernemers als zij die van plan zijn franchisegever- of nemer te worden. Wij hopen daarmee doelgerichter te kunnen werken en mikken vooral op potentiële franchisenemers in hun voorbereiding op weg naar het actieve ondernemerschap. Op de NFV-site www.nfv.nl kunt u zich uitgebreid hierover laten voorlichten.
+