Nedflex: samen ondernemen in het uitzenden

Franchisenemer worden in de uitzendbranche? Nedflex heeft daar twee opties voor: laagdrempelig onder eigen naam of al met kennis en vertrouwen bij klanten arriveren met behulp van de formulenaam. In beide gevallen is er een sterke persoonlijke band met de franchisegever. “De service heeft bij ons een heel hoog niveau.”

Rebecca Koelemeijer is sales manager franchise en white label bij de landelijke formule Nedflex. White label? Dat behoeft enige uitleg. “Als ondernemer van een white label vestiging kies je je eigen naam en uitstraling, onder de paraplu van Nedflex. Jij bent vrij om de voorkant in te richten, wij verzorgen de achterkant.” Die achterkant houdt onder meer in: inschrijving onder de naam Nedflex in het handelsregister, de uitbetalingen aan de uitzendkrachten, het debiteurenbeheer en de marketing. Voor franchisenemers geldt grotendeels dezelfde constructie qua voor- en achterkant. Alleen voeren zij de naam en de huisstijl van Nedflex. Er zijn nu zeven franchisenemers en 42 white label ondernemers bij Nedflex, die allemaal ‘partners’ worden genoemd.

White label

“White label is een stuk laagdrempeliger”, weet Koelemeijer. “Het is ideaal voor creatieve ondernemers die hun eigen ding willen doen. De kaders zijn dan een stuk breder. Je logo komt op de factuur en naar buiten toe ben je bijvoorbeeld Hansflex. In principe kun je aan de keukentafel al starten en het logo en de kleuren ontwerpen we samen. Als ondernemer heb je veel vrijheid maar we begeleiden je wel. Je zou het een vorm van soft franchise kunnen noemen.” De instapfee voor white label is bovendien laag en daar krijgen de partners ook een marketingpakket voor. Daarnaast zijn de toelatingseisen bij white label mild. “Iedereen is welkom. Maar het moet je wel liggen, het is een creatieve business in een snelle markt. We zoeken hardwerkende, enthousiaste, communicatieve en commercieel ingestelde kandidaten. Dan is er ook een goede boterham voor ze te verdienen.”

Franchise

Voor een franchisevestiging ligt de lat wat hoger. Kandidaten daarvoor moeten naast bovengenoemde eigenschappen ook over de nodige ervaring in de uitzendbranche beschikken. Bijvoorbeeld een tijd als intercedent hebben gewerkt. De investering is wat hoger en franchisenemers betalen een jaarlijkse fee. Ook voor franchisenemers is de commerciële honger een voorwaarde. “Want je bent als uitzendbureau altijd aan het verkopen. Uiteraard aan de klantzijde, maar de uitzendkrachten moet je ook weten te strikken.” Franchisenemers hebben het voordeel van de directe link met Nedflex, aldus Koelemeijer. “Dan kom je al met een goede, gevestigde naam binnen bij een klant, en dat schept vertrouwen. De koude acquisitie gaat ook gemakkelijker.”

Persoonlijke ontwikkeling

Nedflex onderscheidt zich van de stevige concurrentie in de ‘overvolle uitzendmarkt’, vindt zij. “De service heeft bij ons een heel hoog niveau. We worden steeds groter maar blijven op persoonlijk vlak in gesprek met de partners. Bij kandidaten kijken we heel goed wat bij wie past. Heeft iemand een goed netwerk maar is commercieel wat minder, dan geven we hem of haar salestrainingen. We zijn erg gericht op persoonlijke ontwikkeling. We hebben ook een gezamenlijk doel: als zij het goed doen, doen wij dat ook.” Er zijn ook partnerdagen waarop iedereen samenkomt en ervaringen en tips uitwisselt. “Daarnaast voorzien we de partners constant van informatie uit de markt. Door webinars, seminars en nieuwsbrieven.” Nedflex heeft vijfenzeventig medewerkers in dienst, aangestuurd door een jonge directie, om alle dienstverlening te kunnen realiseren. Naast de genoemde marketing, financiën en verkoop zitten ook juridische dienstverlening, recruitment en HR in dat servicepakket. De samenwerking tussen de ondernemers wordt gestimuleerd door Nedflex en daar profiteren starters direct van, vertelt Koelemeijer. “Nieuwkomers komen meteen in een groep van ruim veertig ondernemers, en leren van hen. En soms laten we potentiële starters eerst met franchisenemers praten om een goed beeld vanuit de praktijk te krijgen van het nieuwe bestaan.” Tijdens meerdere gesprekken tussen hoofdkantoor en potentiële starters worden de wederzijdse behoeften besproken. “En het komt ook voor dat ik na twee gesprekken moet concluderen dat dit werk niets is voor deze kandidaat.”

Duurzame samenwerking

Als het klikt en beide partijen sluiten de overeenkomst, dan volgt over het algemeen een duurzame samenwerking. De meeste partners van uitzendbureaus zijn al meer dan vijf jaar verbonden aan Ned􀀧lex. De formule bestaat intussen alweer dertig jaar, bedient elke denkbare branche en heeft een landelijke dekking, met een grote vertegenwoordiging in Noord-Holland, de thuisregio. Het hoofdkantoor staat hier immers ook, in De Goorn. Voor alle regio’s in Nederland zoekt de formule nieuwe ondernemers, zelfs in het drukbezette Noord-Holland. “Wanneer een goede kandidaat zich hier aandient, zeg ik geen nee”, aldus Rebecca Koelemeijer.

Starters raadt zij aan goed over de stap na te denken. “Het is wel een 24/7 verhaal. Als bij een klant op zaterdagochtend iemand in de productie niet komt opdagen, kan er een panieksituatie ontstaan waarin jij moet optreden. Overleg dus goed met het thuisfront.”