Marquardt Küchen gaat voor kwalitatieve groei

Vanuit Duitsland streek Marquardt Küchen zeven jaar geleden in Nederland neer. Een van de eerste franchisenemers is nu verantwoordelijk voor de expansie van de keukenformule voor het hogere segment. Dat doet Tom Heere zeer zorgvuldig.

In 1987 begon hij als keukenverkoper en hij bleef in het vak. Sindsdien maakte hij alles mee in deze branche en werkte zich op tot directeur van een grote landelijke keten. Vier jaar geleden besloot hij zelf ondernemer te worden en in het avontuur met Marquardt Küchen te stappen. Inmiddels heeft hij zijn winkel in Oisterwijk verkocht om zich als algemeen directeur Nederland op de ontwikkeling van de formule te richten. Hij zoekt, selecteert en begeleidt franchisenemers. Daar komt zijn karrenvracht aan ervaring natuurlijk uitstekend bij van pas. De negende winkel is recent geopend, in Kaatsheuvel. ,,We hebben een groeiambitie van twintig tot vijfentwintig winkels”, zegt Heere. ,,Daarbij gaan we voor een verdere kwalitatieve uitrol. We zijn dus best selectief in wie we graag aan ons willen binden.” Keukenkennis is daarbij niet beslist noodzakelijk, benadrukt hij. Een ‘bepaalde beleving’ om succesvol te worden in het midden- en hoge segment wel. Ervaring als ondernemer is ook heel fijn. Zo is er nu een kandidaat die dertig jaar ervaring heeft als ondernemer, maar niet in de keukenbranche ,,We zien in hem wel een geschikte franchisenemer en zoeken daarom naar medewerkers voor deze vestiging met veel keukenervaring.”

Stenen werkbladen

Het hoofdkantoor faciliteert veel, merkt hij op. Van facturatie, verzekeringen en loonadministratie tot de uitgebreide marketing. En de warme contacten met alle leveranciers. Zo heeft de franchisenemer de handen vrij om te kunnen ondernemen. Dat geldt ook voor het aanbod in de showroom. Acht keukens worden door de formule bepaald, de overige kunnen ondernemers zelf samenstellen.

Michael Marquardt richtte in 1991 de formule op in Duitsland, waar nu 38 vestigingen zijn. Inmiddels zijn alle winkels in Nederland op franchisebasis enat is ook de toekomst, weet Tom Heere. De keukens en het materiaal – een grote selectie van stenen werkbladen – zijn exclusief, vertelt hij en ook het concept noemt hij bijzonder.

,,We doen heel veel dingen niet die anderen in de keukenmarkt wel doen. Wij geven bijvoorbeeld geen korting, hebben geen acties maar een transparante prijsstelling. Dat vinden klanten in ons segment echt heel prettig. Het gaat ons om het compromisloos ontwerpen van een keuken, in alle rust.”

Tom Heere:

Geen korting, geen acties, maar een transparante prijsstelling

Franchisenemer Ron Broekhof:

‘Leuk om onderdeel te zijn van een groeiende formule’

Ron Broekhof (35) voelt zich als een vis in het water. Na tien jaar bij keukengiganten gewerkt te hebben, ook als manager, is hij nu zelfstandig ondernemer bij Marquardt Küchen. ,,Het is fantastisch om de vrijheid te hebben om het zelf in te vullen. Ik voel me echt ondernemer”, verklaart hij.

Zelf inmeten, zelf plannen, zelf bestellen en zelf afleveren. Niet meer afhankelijk zijn van derden, een persoonlijker contact met de klanten en je eigen draai aan de business geven. Hij geniet er met volle teugen van sinds de opening op 4 december van de franchisevestiging in groeistad Amersfoort. Hij doet het allemaal samen met Wim Borst (58). Ze weten goed wat ze aan elkaar hebben want de afgelopen zes jaar verkochten ze samen al keukens. Wim heeft bovendien al 35 jaar ervaring in de keukenbranche. Ze hebben de taken wat verdeeld. Ron concentreert zich op de verkoop, Wim doet wat meer de back office.

Het is hun winkel, die ze op hun eigen manier bestieren, benadrukt Ron. ,,Binnen de richtlijnen van Marquardt, waar we helemaal achter staan.” Zoals transparantie in prijs, het hebben van één aanspreekpunt voor de klant, de huisstijl, de centrale marketing en het werken met de door de formule aangewezen leveranciers van A-merken.

Naamsbekendheid

Hij woont in Purmerend en heeft geen moeite om naar Amersfoort op en neer te rijden. Het is een hele mooie plek, daar rijd ik graag wat kilometers voor.” Voor Wim is de locatie ideaal, hij woont om de hoek in Nijkerkerveen. Ze sponsoren hier ook de plaatselijke voetbalclub, net zoals ze dat met meerdere lokale doelen in Amersfoort doen. Ze hebben de afgelopen maanden aan de naamsbekendheid gewerkt en zien het drukker worden. De eerste vijf keukens zijn geplaatst en ze verwachten naar aanleiding daarvan goede mondelinge reclame.

De ondersteuning vanuit de formule ervaart Ron als heel prettig. ,,Je kunt altijd bij ze terecht met vragen, bijvoorbeeld over de indeling van de winkel.” Hij voelt zich wel een beetje een pionier. ,,Wij zijn de zevende vestiging van Marquardt. Het is heel leuk om onderdeel te zijn van een groeiende formule.“ Dat hoort hij ook van zijn collega franchisenemers. Vier keer per jaar komen ze bijeen om ‘tips en tricks’ uit te wisselen. Deze winkel tot in de puntjes fijnslijpen is zijn plan voor de komende jaren. Hij zint niet op meerdere vestigingen. ,,Ik wil er bovenop kunnen zitten. En ik wil ook tijd hebben om mijn drie jonge kinderen genoeg aandacht te kunnen geven. Daarom doe ik dit ook samen met Wim.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook