Het jongensboek van Yannick Dokter van Domino’s

Van bezorger tot franchisenemer van Domino’s met vijf vestigingen en 150 medewerkers. Yannick Dokter (25) maakte het waar.

Waar een studie bouwkunde al niet toe kan leiden. Dokter volgde in 2010 de opleiding en zocht een bijbaantje. “Op aanraden van Julius Overweg (zijn huidige compagnon, red.) ging ik aan de slag bij de Domino’s vestigingen in Kampen. Eerst pizza’s bezorgen, later stond ik ook in de keuken. Super leuk.” De franchisenemer van de vestiging zag al snel potentie in Dokter. “Hij stimuleerde groei en gaf mij steeds meer taken”, blikt Yannick terug. Uiteindelijk werd hij shiftmanager, waardoor Yannick verantwoordelijk was voor onder meer het team en het openen en sluiten van de vestiging. “Ja, ik vond het werk echt gaaf.” Dat in combinatie met de vakken op school die het ondernemerschap raken, zoals bedrijfskunde, en die zijn volle interesse hadden, zorgde ervoor dat Yannick zich ging oriënteren op de opening van een eigen Domino’s zaak. “Het eerste gesprek dat ik met Domino’s had was op de franchisebeurs Onderneem ’t! in Hoevelaken.

Er was meteen een klik, de vervolgafspraak op het kantoor in Gorinchem was dan ook al snel gemaakt”, aldus Yannick. Van daaruit werd hij samen met zijn compagnon Julius klaargestoomd voor het franchisevak en leerde hij alle is en outs van de Domino’s formule. “Het was voor een belangrijk deel training on the job, met daarnaast een uitgebreid theoretisch trainingsprogramma. Dit ging vooral over local store marketing, personeelsbeleid en finance.” Het totale traject besloeg dertien weken. “De franchiseconsultant van Domino’s bezocht ons wekelijks en beoordeelde de voortgang. Het ging eigenlijk heel snel en soepel.”

Zoektocht

Ondertussen ging de zoektocht naar een vestiging onverminderd door. “Al snel vond Domino’s iets voor ons; een splinternieuwe zaak in Hoogeveen. Een stad met ruim 50.000 inwoners. De deuren gingen open op 22 juni 2015, de loop zat er meteen in”, glundert Yannick. Het was volgens hem een hectische tijd. “We deden het met z’n tweeën, dag in dag uit in de zaak. Niet meer onder de vleugels van een franchisenemer, we stonden er echt alleen voor. Dat was best spannend. We wilden namelijk per se een goed product en een goede service leveren.” Om die reden bezorgt Domino’s in Hoogeveen alleen in de stad zelf. “Niet in het buitengebied, waar allerlei kleinere dorpen liggen. Dat biedt potentie, maar we kunnen dan niet de service verlenen die we graag willen. Bovendien bezorgen we alleen op de fiets en de scooter. Hiervoor is gekozen omdat het milieuvriendelijker is en voor minder geluidsoverlast zorgt.” 

Pittig

Om die service verder te optimaliseren staken Yannick en Julius al enkele weken na de start de koppen bij elkaar. “We kwamen al snel tot de conclusie dat er personeel bij moest komen. We hebben de medewerkers zelf opgeleid, tijdens de openingsuren. Dat was erg pittig, het werd namelijk steeds drukker.” Op de achtergrond was de franchiseconsultant van Domino’s aanwezig, die de jonge franchisenemer met raad en daad bijstond. “Maar al snel hadden we de zaakjes op orde, tijd voor een nieuwe uitdaging vonden wij. In Emmeloord konden wij een nieuwe vestiging openen, na toetsing door Domino’s. Je moet financieel gezond zijn, anders mag je niet groeien met een nieuwe vestiging”, weet Yannick. De opening werd dit keer anders voorbereid dan in Hoogeveen. “We hebben er bewust voor gekozen de medewerkers vooraf te trainen, in de zaak zelf. Ook hebben we ervaren krachten uit onze vestiging in Hoogeveen meegenomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de zaak al snel zelfstandig onder de vleugels van een manager kon draaien”, zegt Yannick. 

Een nieuwe tijd

Hierdoor brak er een nieuwe tijd aan voor Yannick en Julius. “We gingen veel meer op processen sturen, dat is best even wennen. Hoe wordt de pizza belegd? Hoeveel kaas wordt er bijvoorbeeld gebruikt. Je moet manieren bedenken hoe je zonder aanwezig te zijn in de winkel toch inzicht hebt op de bedrijfsvoering. Via de controle op het voorraadbeheer verkregen wij die inzichten en stuurden wij, daar waar nodig, bij.” Waar de stap van één naar twee vestigingen voor franchisenemers best lastig is, ervoeren Yannick en Julius dat niet zo. “Wij zijn met z’n tweeën, dat scheelt natuurlijk. We konden onze aandacht verdelen.” Dit zorgde voor een vliegende start. “Het was al snel twee keer zo druk als geprognotiseerd. Al snel hebben we geïnvesteerd in twee nieuwe e-bezorgbikes, één elektrische scooter en een extra oven. En recent hebben weer vijf nieuwe e-bikes aangeschaft.”

De kansen stapelden zich op, na Hoogeveen en Emmeloord konden de ondernemers uit Kampen een zaak openen in Hardenberg. “Ook een prima stad voor een Domino’s. Bruisend en veel jongeren. Dat is een goede match met het concept van Domino’s.” Al snelde volgde Dronten, recent werd de Domino’s vestiging in Haaksbergen overgenomen door de franchisenemers. “Dit is onze derde nieuwe vestiging sinds december vorig jaar. De groei gaat dus snel, maar onze ambities reiken verder. We willen graag meer zaken openen”, lacht Yannick. Ook intern wordt daarop voorgesorteerd met de aanstelling van medewerkers op het eigen kantoor van de franchisenemers. “We doen nu meer op afstand, en we hebben zo’n 150 medewerkers in dienst. Dat vraagt aandacht.” Toch houden Dokter en Overweg feeling met de ‘werkvloer’ door dagelijks aanwezig te zijn in de vestigingen en minimaal één keer per week een shift mee te draaien. “Zo is ons jongensboek gestart, dus dat doen we ook graag. Buiten het feit dat het natuurlijk heel zinvol is.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook