Het is alsof we elkaar al jaren kennen

Het is een slogan van een bekende bank, maar wat Peter Meijs betreft is het zeker van toepassing op Shoeby Fashion. 'Ze denken in alles met je mee.' Ruim een jaar geleden startte hij samen met zijn vrouw Ingrid een franchisevestiging in het winkelcentrum Piazza Center in Gorinchem. Ze hebben er geen moment spijt van gehad. “We hebben een zeer goede en prettige begeleiding door Shoeby. Alsof we elkaar al jaren kennen.”

 

Peter Meijs vindt de aanpak van Shoeby Franchise, die de formules Shoeby Fashion (dames- en herenmode) en Jilly & Mitch (kindermode onder de twaalf jaar) combineert, een voorbeeld van optimale franchising. “Zij zorgen voor de marketing, de inkoop en het samenstellen van de collectie, en ik zorg voor de verkoop. Daar voel ik me ook het beste in. Ieder moet doen wat hij het beste kan. Als zelfstandige lukt het niet meer. Dit is een ideale combinatie. Ik heb het rustige gevoel dat de organisatie achter me staat. Dat is het fijne van franchising. En bij Shoeby is ook ruimte voor eigen inbreng.”

Peter Meijs spreekt uit ervaring want hij heeft jarenlang een eigen zaak gehad en werkte daarna als bedrijfsleider bij een winkel. “Op een gegeven moment begon het bij ons te kriebelen. Ik wilde weer iets als zelfstandige  opzetten, maar dan als franchisenemer. We lazen altijd het blad FranchisePlus en keken ook op de website van het blad. Via FranchisePlus kwamen we uit bij Shoeby.”

Na afronding van de zakelijke gesprekken heeft zijn echtgenote de Shoeby Academy gevolgd, de eigen opleiding voor startende franchisenemers. Meijs zelf kon daar niet aan meedoen, omdat hij nog aan zijn contract als bedrijfsleider elders vastzat. “Toen onze winkel open ging ben ik daar direct in begonnen en heb de opleiding in de praktijk gedaan onder begeleiding van iemand van het hoofdkantoor. Een perfecte organisatie. Je wordt goed opgevangen. En daarmee bedoel ik ook de zakelijke en duidelijke begeleiding van een half jaar eerder, voordat we het contract sloten. In feite was niets onzeker, nou ja, alleen de economie, maar die heb je niet in de hand.”

Franchisenemers van Shoeby hoeven zich niet druk te maken over de inkoop, zegt Meijs. “Via de computer zien ze op het hoofdkantoor dagelijks hoe het met de omzet en de voorraad staat, en ze krijgen automatisch aangeleverd waar behoefte aan is. En dat kan van zaak tot zaak verschillen. Maar wanneer ik wat extra's wil hebben dan kan ik dat bestellen. We zijn verder vrij om aan winkelieracties mee te doen, afgezien van de landelijke Shoeby-promotieactiviteiten.”

Hij regelt zelf zijn administratie, maar de franchisegever helpt daarbij door via de computeropgaven gegevens over bijvoorbeeld de btw verrekening bij te houden.

Ook over de huidige begeleiding is Peter Meijs zeer te spreken. “We krijgen regelmatig bezoek van de franchisecoach om de zaken te bespreken. Verder zijn we vertegenwoordigd in de franchiseraad en hebben we een paar keer per jaar presentaties en vergaderingen.”

 

Als het succes van Shoeby noemt Peter Meijs de flexibiliteit in de markt: “Snelle aanpassingen van het assortiment, het volgen van de trends en de marketing.”

De formule richt zich op een breed publiek in het middensegment, ook voor dames met grotere maten. Dat is ook de reden dat Shoeby zijn vestigingen altijd in kleinere steden en in winkelcentra aan de rand van de stad heeft, liefst met parkeergelegenheid voor de deur, zoals bij Meijs.

“We moeten het niet in de eerste plaats hebben van mensen die shoppen, maar we bouwen aan een vaste klantenkring. En dat we hierin slagen zien we aan het gebruik van de klantenkaarten. Al sinds de opening van onze zaak zien we een groei die boven de planning uitgaat. Daarom denken we al aan een tweede vestiging.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook