Ik ga voor mijn medewerkers door het vuur

Mariët van der Laar  gekozen tot Franchisenemer van het Jaar

Mariët van Laar, eigenaar van Shoeby in Epe, is gekozen tot Franchisenemer van het Jaar 2010. Zelf is ze compleet verrast. “Ik vond het al heel wat dat we de finale haalden.” Anderen hadden het al wel zien aankomen.

Met een stralende lach springt Van Laar op het podium. Ze wil iedereen bedanken en vooral haar man. “Omdat ik weet dat hij thuis alles goed regelt, kan ik me echt goed focussen op de zaak.” Ze vertelt dat haar man het hele huishouden doet, er altijd is voor de kinderen en bijvoorbeeld zorgt dat het eten klaar is als ze thuis komt.” ’s Avonds en op zondag maak ik altijd tijd vrij voor de kinderen. Maar ik werk wel zes dagen in de week. Op die dagen kan ik op hem vertrouwen.”

Vakkennis

De jury roemt Van Laar om haar vakkennis en commerciële vaardigheden. “Ik heb hiervoor veel kledingparty’s georganiseerd”, vertelt ze. “Je moet daarbij veel initiatieven nemen om klanten te benaderen. Zo heb ik echt geleerd om met klanten om te gaan.” Ook heeft Van Laar cursussen gevolgd, bijvoorbeeld over stoffenkennis en menselijke vormen. Daardoor is ze nu beter in staat om klanten goed te adviseren. “Als je mensen een set kunt adviseren die echt bij hen past, gaan ze ook blijer de winkel uit.”

Ook staat in het juryrapport dat Van Laar actief is in de lokale markt. “Al vanaf het eerste begin organiseer ik veel activiteiten, zoals een fotoshoot voor kinderen of t-shirt schilderen voor Koninginnedag. Al snel vroegen de leden van de ondernemersvereniging of ik bestuurslid wilde worden. Dat vond ik een hele eer. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn. Daarom heb ik ‘ja’ gezegd.” Daarnaast schrijft de jury dat Van Laar een teamspeler is die nadrukkelijk het contact zoekt met de franchiseorganisatie. “Soms zie je in de winkel dingen die beter kunnen”, vertelt Van Laar. Als voorbeeld noemt ze de Miss Jilly-lijn. “Ik miste in de winkel een tussenmaat voor meiden van veertien of vijftien jaar. Kinderkleding is niet stoer genoeg voor hen maar ze zijn nog niet toe aan dameskleding. Ik heb dat aangedragen en ik vind het erg leuk dat Shoeby daar nu mee experimenteert.”

Werksfeer

Tot slot schrijft de jury dat Van Laar zorgt voor een goede werksfeer onder haar medewerkers. “Ik ga echt voor mijn medewerkers door het vuur. Als iemand bijvoorbeeld een dagje vrij wil hebben, dan zet ik alles op alles om dat ook regelen. Dat voelen ze ook. Daarom zijn ze er ook voor mij als ik hen nodig heb.”

De verkiezing

De verkiezing ‘Franchisenemer van het Jaar’ is dit jaar voor het eerst georganiseerd door Franchise+ en First Formula (de beursorganisatoren van Onderneem ‘t!).

Via de website van Onderneem ‘t! kon iedereen een franchisenemer nomineren. De enige voorwaarde was dat de franchisenemer minder dan twee jaar geleden gestart was. Het werd direct een groot succes. In totaal werden 68 franchisenemers genomineerd van 45 verschillende franchiseformules. Na de nominatieronde kon er online gestemd worden door het publiek.  Hierbij hebben ruim 8.000 bezoekers hun stem uitgebracht. De drie franchisenemers met de meeste stemmen waren: Joyce Ebbing (Pink Pepper), Mariët van Laar (Shoeby) en Bart Pronk (Welkoop).

Mystery shopper

De drie finalisten werden beoordeeld door een vakjury, bestaande uit: Joost Bos (Koelewijn & Partners), Andreas van den Bout (ABN AMRO) en juryvoorzitter Theo de Wit. Ook kregen zij bezoek van een mystery shopper. Op de beurs werd de winnaar bekend gemaakt. De winnaar ging naar huis met de Franchisenemer van het Jaar-award en een reischeque ter waarde van € 750,-.